Update articol:

Turneu în Europa: În timp ce Joe Biden se îndreaptă spre Bruxelles, multe din relațiile americano-europene sunt departe de a fi roz

Joe Biden Sursa foto: Facebook

Președintele Statelor Unite se va afla de miercuri în Europa unde va participa la summit-urile anuale ale NATO și G7. Pe 16 iunie, Joe Biden se va întâlni, la Geneva, cu președintele rus, Vladimir Putin. Joe Biden și echipa sa speră că turneul lor în Europa va reporni relațiile transatlantice. Nu va fi ușor, scrie Politico.

SUA și Europa rămân împărțite cu privire la numeroase aspecte politice-cheie. Cele două părți sunt în contradicție cu multe chestiuni, de la tarifele comerciale persistente din epoca Trump până la impozitarea giganților tehnologici americani sau creșterea durabilității agriculturii.

Iată rezumatul POLITICO al disputelor politice care s-ar putea dovedi problematice.

1. Războiul comercial tarifar

Noul președinte a lăsat neatinsă o mare parte din politica comercială a lui Donald Trump, inclusiv tarifele pe oțel, și o blocadă a sistemului judiciar al Organizației Mondiale a Comerțului.

Efortul lui Biden pentru politica de tipul „Cumpărați produse americane”, care favorizează companiile americane în cadrul licitațiilor publice majore, este unul dintre motivele pentru care Bruxellesul pregătește un nou instrument juridic pentru a asigura reciprocitatea în contractele publice mari. După ce a ezitat timp de aproape un deceniu, UE se îndreaptă în cele din urmă spre planuri de consolidare a campionilor industriali ai UE, care ar putea fi dăunători companiilor americane.

Uniunea Europeană şi Statele Unite au decis să suspende temporar  majorarea tarifelor vamale reciproce care au legătură cu suprataxarea oțelului și aluminiului, cât și pentru tarifele Airbus-Boeing. Dar rezolvarea acestor dispute comerciale de lungă durată va fi adevăratul test pentru declarațiile de dragoste transatlantice reînnoite.

2. Renunțarea la brevetele de vaccin

Drepturile de proprietate intelectuală sunt probabil în afara agendei, după ce SUA au decis în mai să sprijine ridicarea temporară a protecției brevetelor pentru vaccinurile anti-COVID-19. Recent, Uniunea Europeană a prezentat Organizației Mondiale a Comerțului un plan prin care să fie crescută producția și distribuția de vaccinuri anti-COVID-19, în special în statele în curs de dezvoltare. Planul reprezintă o contrapropunere la suspendarea drepturilor de proprietate intelectuală pentru vaccinurile împotriva Covid-19 susținută de Statele Unite.

Scopul planului Washingtonului? Pentru a permite producția mai largă de vaccinuri împotriva coronavirusului, fără obstacole prin protecția brevetelor. UE susține că acest lucru  nu va funcționa și că factori precum producţia sunt limitativi. Dar există fisuri în solidaritatea UE, Italia și Belgia indicând sprijinul pentru o derogare.

3. Transferul datelor tuturor

Curtea de Justiție a UE a declarat anul trecut ca fiind nevalid acordul crucial Privacy Shield ce permite transferul de date personale între UE și SUA, considerând că sunt riscante programele ample de supraveghere desfășurate de Statele Unite. Acordul face posibile ingerințe în domeniul drepturilor fundamentale ale persoanelor ale căror date sunt tranferate către SUA, spune Curtea Europeană.

Privacy Shield înlocuia înțelegerea numită Safe Harbour care a intrat în vigoare acum 20 ani, dar care a fost invalidată printr-o hotărâre a Curții de Justiție a UE în 2015 pe motiv că datele cetățenilor UE sunt insuficient protejate în SUA.

Bruxellesul și Washingtonul nu văd cum să rezolve această situaţie, astfel încât acordul să respecte standardele ridicate de confidențialitate ale Europei, dar Biden dorește să folosească această călătorie pentru a promova un acord politic la nivel înalt cu șeful Comisiei, Ursula von der. Leyen. Scopul este de a pune bazele unui nou acord transatlantic de transfer de date.

Miza este mare. Privacy Shield a sprijinit miliarde de dolari în comerţul digital UE-SUA și companiile de pe ambele maluri ale Atlanticului au făcut presiuni puternice pentru un nou acord. Înțelegere politică sau nu, obstacolele majore rămân peste limitele posibile cu privire la modul în care agențiile naționale de securitate din SUA pot accesa datele cetățenilor UE.

4. Comerțul cu China

Nimeni nu menționează acordul cu China.

În decembrie, UE a încheiat un acord de investiții cu Beijingul, acordând o mare victorie reputațională Chinei, exact în momentul în care a demontat libertățile din Hong Kong, a închis sute de mii de uiguri fără proces și a reținut informații cruciale cu privire la originile focarului de coronavirus.

Momentul înțelegerii a fost mai mult decât incomod pentru administrația Biden, care încă nu depusese jurământul, dar a avertizat UE cu privire la relaţia UE-China. Acordul este acum îngheţat, pe fondul obiecțiilor Parlamentului European. Dar asta nu înseamnă că Washingtonul și Bruxelles-ul se află pe aceeași parte atunci când vine vorba de comerțul cu rivalul lor comun.

În timp ce SUA au interzis importurile de produse din regiunea Xinjiang din cauza preocupărilor legate de munca sclavilor, UE nu are astfel de restricții. De asemenea, SUA continuă să blocheze reformele Organizației Mondiale a Comerțului, pe care UE le consideră ca fiind esențiale pentru abordarea modelului de capitalism de stat din Beijing.

5. Costul medicamentelor 

SUA s-au plâns frecvent că Europa plătește prea puțin pentru medicamente, lăsând companiile farmaceutice să se bazeze puternic pe vânzările din SUA pentru a menține industria sănătoasă. Întrucât lobby-ul farmaceutic din SUA se bazează pe Congres, companiile au rămas protejate de orice efort de standardizare a negocierilor de stabilire a prețurilor medicamentelor pe baza valorii adăugate pe care o oferă de fapt noile tratamente. Așa-numitele evaluări ale tehnologiei sănătății sunt obișnuite în Europa de peste două decenii și sunt creditate cu prevenirea creșterii prețurilor medicamentelor și menținerea accesibilă a sistemelor de sănătate.

Biden a promis că va aborda prețurile medicamentelor, iar democrații progresiști ​​au elaborat un proiect de lege care ar da guvernului federal puterea de a negocia prețurile – dar se confruntă deja cu opoziția partidului președintelui. Un grup de democrați din Congres  dorește să vadă reforme mai moderate care să păstreze „ecosistemul de inovare neprețuit” al Americii. Diviziunea le-ar putea oferi producătorilor de medicamente evadarea dintr-un proiect de lege considerat de industrie ca fiind cel mai rău scenariu pentru stabilirea prețurilor medicamentelor din SUA și ar putea continua să ducă la o ruptură  între aliații transatlantici.

6. Impozitarea Big Tech

Rămâne mai puțin de o lună până când se așteaptă ca negociatorii să ajungă la un acord global pentru revigorarea regimului fiscal mondial. După ce administrația Biden a dezvăluit noi propuneri – vizând primele 100 de companii din lume și nu doar cele mai mari nume din Silicon Valley, europenii, în special Franța, sunt dornici să includă toate companiile Big Tech și sunt dispuși să ajungă la un compromis cu SUA cu privire şi la alte companii care ar trebui incluse.

Dar nimic nu este sigur. Oficialii americani au anunţat – dar au amânat rapid – tarife ca represalii în valoare de miliarde de dolari pentru țări, inclusiv multe din Europa, care au impus propriile taxe naționale pe serviciile digitale. Aceste regimuri interne sunt încă în vigoare până la încheierea unui acord global.

Comisia Europeană este pe cale să lanseze propria taxă digitală care ar putea complica ultimele zile de negocieri. Ochii parlamentarilor americani sunt atât de fixați asupra negocierilor internaționale pentru o impozitare multinațională, încât majoritatea au trecut cu vederea impozitul digital pe care decidenții politici UE îl vor propune separat. Bruxelles-ul insistă asupra faptului că inițiativa UE, așteptată în iulie, nu este mare lucru, însă există îngrijorări cu privire la ajungerea la un compromis global.

7. Inteligenţa artificială

Europa curtează administrația Biden încă de anul trecut când vine vorba de a conveni asupra controalelor în ceea ce priveşte inteligența artificială, dar tăcerea de la Washington începe să devină incomodă.

UE dorește să creeze un standard de aur global pentru IA sigură. Dar SUA, care găzduiește cele mai mari companii din lume de AI, este puțin probabil să fie de acord cu un manual de reglementare global elaborat la Bruxelles.

Potrivit comisarului european Margrethe Vestager, summitul UE-SUA va da startul unei inițiative transatlantice menite să stimuleze cooperarea tehnologică, supranumită Consiliul pentru comerț și tehnologie. Dar un „acord AI”, lansat de președintele Comisiei, Ursula von der Leyen în decembrie, nu a obținut încă un răspuns oficial din partea Washingtonului.

Există o anxietate din ce în ce mai mare de ambele părți ale Atlanticului cu privire la ceea ce pot face tehnologiile AI în mâinile unor state autoritare precum China, iar SUA și UE sunt de acord că tehnologiile ar trebui dezvoltate pe baza valorilor democratice. Dar ceea ce înseamnă asta în practică nu este clar. În aprilie, Comisia Europeană a propus prima lege din lume a IA, pentru a reglementa utilizările IA care ar putea dăuna oamenilor. Între timp, SUA nu doresc să își reglementeze giganții tehnologici.

8. O taxă pe carbon

Washingtonul nu a ascuns disprețul față de inițiativa UE privind taxa pe carbon.

Uniunea Europeană intenționează să impună o taxă carbon la importurile de oțel, ciment și aluminiu din țări cu reglementări mai puțin stricte în ceea ce privește politicile de limitare a gazelor cu efect de seră, în cadrul unui mecanism fără precedent în lume, scrie Bloomberg. Același sistem se va aplica și pentru energia electrică și îngrășămintele importate de blocul comunitar, a afirmat o sursă apropiată discuțiilor. Importatorii vor fi obligați să cumpere certificate speciale la un preț conectat cu sistemul european de tranzacționare a cotelor de emisie.

Acest mecanism (Carbon Border Adjustment Mechanism) are ca scop garantarea de reguli echitabile pentru companiile europene în fața unor competitori care provin din țări cu reglementări mai laxe în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră.

Mecanismul face parte dintr-un pachet mai amplu care va fi prezentat în 14 iulie, în cadrul planului european de reducere a emisiilor de carbon până în 2030. Obiectivul final al acestui „Green Deal” este ca Europa să devină primul continent neutru din punct de vedere al impactului asupra mediului la jumătatea acestui secol.

Dar SUA – care nu au o taxă climatică federală – le-a spus deja europenilor că ar trebui ca acest lucru să fie o „ultimă soluție”.

Impozitarea exporturilor SUA s-ar putea dovedi controversată chiar și în Europa și teama de represalii împotriva exporturilor UE a determinat deja Germania să organizeze un „club climatic” deschis cu SUA pentru a discuta despre politici. Cu toate acestea, Franța, care a fost principalul susținător al propunerii privind impozitul pe carbon, nu dă semne că va da înapoi.

9. Ecologizarea agriculturii

Cu un model de agricultură familială la scară mică, profund încorporat în cultura Europei, pentru UE este mult mai ușor să își producă alimentele, comparativ cu monoculturile gigantice ale agriculturii americane. Acest lucru îi sperie pe factorii de decizie politici americani, care au avertizat că planul UE de a-și transforma sistemul alimentar într-un model mai ecologic până în 2030 ar avea efecte devastatoare asupra comerţului UE-SUA, riscând chiar o foamete globală.

Cu toate acestea, există un spațiu surprinzător pentru convergență: culturile modificate genetic. Europa și SUA s-au confruntat cu o puternică opoziție a consumatorilor față de ceea ce au fost numite „alimente Frankenstein”.

Dar, recent, Comisia Europeană a lansat o revizuire a normelor UE privind organismele modificate genetic (OMG-uri), deschizând ușa unei posibile slăbiri a restricțiilor pentru plantele modificate genetic. Militanții ecologiști au declarat că iniţiativa Comisiei deschide calea spre scutirea unei noi generații de culturi modificate genetic de controale de siguranță. Greenpeace a respins, de asemenea, tratamentul separat pentru editarea genelor, spunând că „OMG-urile cu un alt nume sunt încă OMG-uri”.

10. Prețul carbonului

SUA și UE au obiective climatice similare, iar atingerea lor va necesita o scădere accentuată a emisiilor de carbon. Dar diferă fundamental în abordarea lor.

Instrumentul cheie al UE pentru reducerea poluării constă în creşterea prețului. Poluatorii plătesc un cost din ce în ce mai mare prin intermediul sistemului de comercializare a emisiilor. Acest preț al carbonului a început să crească anul trecut.

În SUA, Congresul – în mare parte tabăra republicană – s-a opus implacabil unui sistem federal de stabilire a prețurilor carbonului. Asta în ciuda sprijinului larg oferit de multe grupuri industriale și de mediu. Multe state au adoptat, de asemenea, o măsură de stabilire a prețului carbonului.

11. Nord Stream 2

Cu Bruxellesul până acum incapabil să găsească o modalitate legală de a opri gazoductul Nord-Stream ( Rusia-Germania), țări care s-au opus în mod deschis acestei investiţii, precum Polonia, Letonia, Lituania și Estonia, au sperat că președintele SUA, Joe Biden, va stopa proiectul susținut de Gazprom.

Aceste vise s-au evaporat la sfârșitul lunii mai, când Biden nu a reușit să impună sancțiuni Nord Stream 2 și a renunțat public la încercarea de a opri construcția în numele salvării relației SUA-Germania. Berlinul și Moscova au primit cu bucurie această decizie americană.

Ucraina a fost furioasă, spunând că președintele rus Vladimir Putin are acum o „culoare câştigătoare” în mâinile sale pentru a negocia conflictul de la Donbas înainte de viitoarea reuniune la nivel înalt a lui Biden-Putin de la Geneva.

Secretarul de stat american Antony Blinken a declarat luni că sancțiunile impuse Nord Stream 2 ar fi creat „o fântână otrăvită pentru unul dintre cei mai apropiați parteneri ai noștri, Germania”.

Dar, deși Biden i-a făcut pe plac Berlinului, reputația sa de aliat al țărilor post-sovietice din Europa (precum și un cruciad anti-Putin acasă) a fost serios afectată.

 

BVBStiri BVB

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (23/06/2021)

Initiere procedura de selectie auditor financiar

COMCM SA CONSTANTA (CMCM) (23/06/2021)

Decizia ASF nr. 800/22.06.2021

WTI LIGHT SWEET TURBO SHORT 1/70/68 (EBWTITS37) (23/06/2021)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 24 si 25 Iunie 2021