Update articol:

Un tribunal din Tokyo a aprobat eliberarea pe cauţiune a lui Carlos Ghosn

Foto Twitter Foto Twitter

Un tribunal din Tokyo a aprobat marţi cererea de eliberare pe cauţiune depusă de avocaţii lui Carlos Ghosn, deschizând calea pentru eliberarea din închisoare a fostului preşedinte al Nissan, acuzat de încălcare a legislaţiei financiare şi abuz de încredere, transmit Reuters şi Kyodo, potrivit Agerpres.

Carlos Ghosn a acceptat să fie supravegheate video şi să-i fie monitorizate discuţiile. Cauţiunea a fost stabilită la un miliard de yeni (nouă milioane de dolari).

Procurorii pot face apel la decizia de eliberare pe cauţiune depusă de avocaţii lui Carlos Ghosn. Dacă procurorii fac apel şi tribunalul îl respinge, Ghosn va fi eliberat după mai mult de 100 de zile petrecute în închisoare.

În 19 noiembrie, Carlos Ghosn, în vârstă de 64 de ani, a fost pus sub acuzare în Japonia pentru că ar fi omis să declare autorităţilor bursiere venituri de aproximativ 5 miliarde de yeni (38 de milioane de euro/44 de miliarde de dolari) realizate timp de cinci ani, în perioada 2010 – 2015.

Noua echipă de avocaţi a lui Carlos Ghosn a anunţat luni că este optimistă că în curând ar putea fi eliberat pe cauţiune fostul preşedinte al Nissan şi că va urmări o strategie de apărare diferită de cea a fostei echipe în privinţa acuzaţiilor care i se aduc.

La o conferinţă de presă, noul avocat al lui Carlos Ghosn, Junichiro Hironaka, a declarat: „Cred că este posibil ca Ghosn să fie eliberat în viitorul apropiat”. El a explicat că echipa sa nu va se va limita la strategia adoptată de fostul avocat al lui Ghosn, Motonari Otsuru, care a fost înlocuit în februarie. Acesta ceruse de două ori eliberarea pe cauţiune a clientului său, dar a fost refuzat de fiecare dată. Tribunalul din Tokyo a justificat privarea de libertate a lui Carlos Ghosn prin riscul de ascundere sau distrugere a probelor, precum şi prin riscul de fugă. Procurorii au argumentat că Carlos Ghosn ar putea fi tentat să se sustragă justiţiei japoneze.

Reprezentanţii Nissan nu au dorit să comenteze decizia privind eliberarea pe cauţiune a lui Carlos Ghosn.

În 20 februarie, Junichiro Hironaka a dezminţit acuzaţiile împotriva clientului său, apreciind că acest caz ar fi o problemă internă a Nissan, iar menţinerea lui Ghosn în închisoare arată că Japonia este în dezacord cu normele juridice internaţionale.

Junichiro Hironaka, în vârstă de 73 de ani, este celebru pentru că a câştigat cazuri intens mediatizate, inclusiv achitarea politicianului Ichiro Ozawa, acuzat de nereguli financiare.

„Nu sunt vinovat de acuzaţiile care mi se aduc şi aştept cu nerăbdare să-mi apăr reputaţia în instanţă. Nimic nu este mai important pentru mine sau pentru familia mea”, se arată într-un comunicat publicat în ianuarie de Carlos Ghosn.

Carlos Ghosn a beneficiat în mod incorect de o compensaţie de 7,8 milioane de euro (nouă milioane de dolari) de la societatea mixtă dintre Nissan şi Mitsubishi, în perioada aprilie – noiembrie 2018, au anunţat cei doi producători auto niponi.

În urma derulării unei investigaţii interne comune, s-a descoperit că Ghosn a fost recompensat de o societate mixtă, cu sediul în Olanda, fără ca vreun membru al Consiliilor de Administraţie să fie informat, au arătat directorii generali ai Nissan – Hiroto Saikawa şi Mitsubishi – Osamu Masuko.

Nissan este acţionarul principal al Mitsubishi Motors.

Cei doi producători auto niponi au precizat că iau în considerare modalităţi de a recupera suma de nouă milioane de dolari de la Ghosn.

Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit anul trecut cel mai mare producător mondial de automobile, cu 10,6 milioane de unităţi mai mult decât Volkswagen şi Toyota.

În prezent, alianţa regrupează zece mărci de automobile (printre care Dacia, Lada, Samsung Motors, Alpine, Infiniti, Datsun etc.) cu 470.000 de salariaţi şi 122 de uzine pe toate continentele.