Update articol:

“Taxa pe soare” – USR solicită refacerea OUG privind completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei regenerabile; Ministerul Energiei: Guvernul României a transpus Directiva UE privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile

prosumator Sursa foto: pixabay.com/ro/photos/regenerabile-energie-mediu
  • Radu Oprea (PSD): Virgil Popescu pune frână dezvoltării energiilor regenerabile prin taxare

Uniunea Salvaţi România solicită guvernanţilor stoparea publicării în Monitorul Oficial şi refacerea ordonanţei de urgenţă pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, acuzând faptul că Guvernul PSD-PNL a emis în seara de dinaintea vacanţei de Ziua Naţională o ordonanţă de urgenţă care “inventează o nouă taxă în plină criză energetică: taxa pe soare”.

Potrivit unui comunicat al USR, “taxa pe soare” vizează cetăţenii şi firmele care au investit în panouri fotovoltaice, produc curent şi îl consumă în propria gospodărie sau firmă.

“Cetăţenii şi firmele vor fi obligaţi de stat să monteze contoare speciale, diferite de contoarele legate la reţelele naţionale de energie, doar pentru a putea fi taxaţi pentru energia produsă de ei, consumată tot de ei”, se susţine în comunicat.

În context, Cristian Ghinea, coordonatorul Departamentului de Politici Publice al USR, afirmă că măsura a fost luată de Guvern pentru a proteja “monopolul şi piaţa captivă a companiilor energetice”.

“România este un stat european care doreşte să treacă pe energie verde cât mai mult posibil. Primim şi o grămadă de bani europeni pentru asta, pe care PSD şi PNL nu sunt în stare să îi investească. Acum, inventează o nouă taxă, pentru a opri românii să devină prosumatori. De ce? Pentru că monopolul şi piaţa captivă a companiilor energetice de stat trebuie protejate. Chiar cu preţul sacrificării producţiei de energie în plină criză energetică”, spune Cristian Ghinea.

Faţă de cele menţionate, USR cere stoparea publicării în Monitorul Oficial a acestei ordonanţe de urgenţă, considerând că pune în pericol toate ţintele de investiţii în energie regenerabilă.

“Statul ar trebui să încurajeze cetăţenii şi firmele să devină prosumatori şi să elimine birocraţia în domeniu. Cumulând puterea mică a celor mulţi, vom putea asigura mai repede independenţa energetică a ţării şi vom creşte potenţialul de export de energie. În ultimii ani, 23.785 de prosumatori au ridicat instalaţii cu o putere de peste 213 MW. Este cea mai mare investiţie în energie din România din ultimii ani şi a fost făcută de mulţi cetăţeni şi companii, din banii lor: peste 200 de milioane de euro (estimare)”, se afirmă în comunicat.

În schimb, susţin reprezentanţii USR, Ministerul Energiei nu este în stare să folosească banii europeni din două surse de finanţare importante: “500 de milioane de euro din PNRR (negociate de USR) pentru panouri fotovoltaice; 1,4 miliarde de euro are România din Fondul de Modernizare al UE”.

La rândul său, purtătorul de cuvânt al PSD, Radu Oprea, critică ordonanţa de urgenţă pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, adoptată de Guvern la iniţiativa Ministerului Energiei, condus de Virgil Popescu, subliniind că “energiile regenerabile sunt soluţia dacă le încurajezi să se dezvolte, dar nu prin taxare, ci prin simplificare”.

“O întrebare pentru Ministrul Energiei, Virgil Popescu. De ce? De ce a ales să transpună Directiva europeană privind energia din surse regenerabile la modul imperativ, adică prin taxarea prosumatorilor, deşi în textul directivei există sintagma “Statele membre pot să taxeze…”? De ce pune frână dezvoltării energiilor regenerabile prin taxare? Asta în timp ce europarlamentarii PSD propun şi primesc aprobarea comisiei ITRE din Parlamentul European pentru simplificarea procedurilor şi aprobărilor pentru instalarea parcurilor fotovoltaice cu putere mai mică de 50 kW. Popescule, eşti dator cu multe răspunsuri, dar pe acesta trebuie să-l dai foarte repede pentru că în 2027 se închide reactorul 1 de la Cernavodă şi nu ai ce să pui în locul celor 700 MW. Energiile regenerabile sunt soluţia dacă le încurajezi să se dezvolte, dar nu prin taxare, ci prin simplificare”, a scris Radu Oprea, duminică, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Marţi, Guvernul a aprobat ordonanţa de urgenţă pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, a anunţat purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru.

“Acest act normativ a contribuit la îndeplinirea obiectivelor de reducere a gazelor cu efect de seră într-un mod cât mai rentabil, cu mixuri energetice cu capacitatea specifică de producere a energiei din surse regenerabile de care ţara noastră dispune. În plus, pentru promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, pentru următorii ani până în 2030, se accelerează implementarea proiectelor de investiţii care sunt realizate prin finanţarea prevăzută prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, componenta 6, respectiv componenta energie”, a declarat Cărbunaru, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

Prin acelaşi act normativ, a adăugat el, ordonanţa de urgenţă stabileşte scheme de sprijin pentru energia din surse regenerabile, stabilitatea sprijinului financiar, calcularea ponderii energiei din surse regenerabile, precum şi o procedură de notificare simplă pentru racordările la reţea ale instalaţiilor, alături de adoptarea pe scară largă a utilizării energiei din surse regenerabile în sectoare precum transporturi, prosumatori sau comunităţi de energie din surse regenerabile.

* Ministerul Energiei: Guvernul României a transpus Directiva UE privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile

 

Ordonanţa de urgenţă pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, adoptată recent de Guvern, transpune Directiva (UE) 2018/2001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, precizează Ministerul Energiei.

“Pentru corecta informare a publicului, prin Ordonanţa de urgenţă pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, care a fost adoptată în data de 29 noiembrie, Guvernul României a transpus Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 (reformare) privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile.”, se menţionează în comunicat.

Conform sursei citate, modificările erau necesare a fi realizate având în vedere că România riscă să intre în procedură de infringement (riscul de sesizare a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene în cauza 2021/0333).

Astfel, prin Directiva (UE) 2018/2001 s-a instituit un obiectiv obligatoriu la nivelul Uniunii Europene care să urmărească o pondere de cel puţin 32% a energiei din surse regenerabile în consumul final brut, obiectiv pentru a cărui îndeplinire este necesară încurajarea în continuare a dezvoltării de tehnologii de producere a energiei din surse regenerabile şi implicit conferirea de stabilitate şi predictibilitate investitorilor în domeniu.

“Încurajăm producerea de energie regenerabilă, creşterea numărului de prosumatori, inclusiv prin finanţări din bugetul naţional, din PNRR sau Fondul pentru Modernizare şi reamintim că prin adoptarea OUG 143 din dec 2021, ordonanţa ce a introdus posibilitatea compensării cantitative a energiei produse de prosumatori, numărul acestora a crescut exponenţial în cursul anului 2022”, se mai precizează în comunicat.

Totodată, ordonanţa de urgenţă vine cu o serie de clarificări legislative, tocmai pentru a încuraja acest tip de investiţii.

În ceea ce priveşte introducerea unei taxări a prosumatorilor, reprezentanţii Ministerului Energiei precizează, printre altele, “ca regulă generală prosumatorii nu plătesc nici o taxă, însă Directiva 2018/2001 vorbeşte de introducerea unei taxe pentru prosumatori în anumite condiţii, acestea regăsindu-se la art 21 din Ordonanţă”.

Autorităţile administraţiei publice centrale şi ANRE aplică taxe şi tarife nediscriminatorii şi proporţionale prosumatorilor de energie din surse regenerabile, în legătură cu energia electrică din surse regenerabile autoprodusă de aceştia care rămâne în spaţiile lor, într-unul sau mai multe cazuri.

Astfel, unul dintre cazurile menţionate este “dacă energia electrică din surse regenerabile autoprodusă este sprijinită efectiv prin intermediul unor scheme de sprijin, numai în măsura în care nu sunt subminate viabilitatea economică a proiectului şi efectul de stimulare a unui astfel de sprijin”.

O altă situaţie privind aplicarea taxelor se referă la faptul că “de la data de 1 decembrie 2026, dacă puterea instalată în centralele electrice ale prosumatorilor depăşeşte 8% din puterea totală instalată în capacităţile de producţie de energie electrică la nivel naţional şi dacă se demonstrează, prin intermediul unei analize cost-beneficiu, efectuată de ANRE printr-un proces deschis, transparent şi participativ, că dispoziţia prevăzută la alin. (3) lit. (b) fie a avut drept rezultat o sarcină disproporţionată semnificativă pentru sustenabilitatea financiară pe termen lung a sistemului electric, fie creează un stimulent care depăşeşte ceea ce este necesar în mod obiectiv pentru a obţine o utilizare rentabilă a energiei din surse regenerabile, precum şi că o astfel de sarcină sau un astfel de stimulent nu ar putea fi minimizat prin întreprinderea altor acţiuni rezonabile”.

Un alt caz menţionat este “dacă energia electrică din surse regenerabilă autoprodusă este produsă în instalaţii cu o putere totală instalată de energie electrică de peste 30 kW”.

“Aşa după cum se vede şi din text, posibilitatea introducerii unei taxe este îndepărtată, în orizontul de timp al finalului anului 2026 şi ea presupune îndeplinirea mai multor condiţii. Mai mult, la nivelul Comisiei Europene şi a Parlamentului European, se discută despre revizuirea acestei directive prin pachetul Fit for 55, directivă ce va aduce alte modificări în sensul accelerării implementării energiei regenerabile şi a promovării acesteia. OUG a fost adoptată după ce a fost avizată de către Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, Ministerul Justiţiei, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării.”, se mai precizează în comunicat.

Reprezentanţii Ministerului Energiei amintesc că OUG poate fi modificată în Parlamentul României, prin respectarea procedurilor parlamentare.

 

BVB | Știri BVB

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (27/01/2023)

Solicitare completare ordine de zi AGA 15(16).02.2023

ROMCARBON SA (ROCE) (27/01/2023)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) pentru S2, 2022