Update articol:

Vara – sezonul modificării Codului Fiscal cu dedicație pentru antreprenoriat (Mihaela Mitroi)

Mihaela MITROI – Managing Partner, Global Tax Advise

În vara anului trecut executivul a adoptat Ordonanța Guvernului nr. 16 care introducerea o serie de modificări la Codul Fiscal. Și atunci, la fel ca și acum, mediul privat a fost cel care a dus greul modificărilor. Antreprenorii au fost obligați, ca din mers, să-și ajusteze proiecțiile pentru dezvoltarea afacerii. Acum, o nouă vara, o altă propunere de modificare a Codului Fiscal.

Aceste modificări vizează companiile mici, PFA-urile, companii înființate de antreprenori români cu capital românesc. Companii care  generează valoarea adăugată, aduc bani în economie și angajează, plătesc taxe și impozite. Acestea au nevoie de ajutor pentru dezvoltare, au nevoie de un mediu în care să se dezvolte, să crească pentru a putea să evolueze de la o companie mică către una de talie medie și apoi mare. Atunci când va parcurge aceste trepte, o companie va putea să plătească taxe și impozite pentru nivel corespunzător al dezvoltării.

În urmă cu 9 luni s-a modificat regimul fiscal al microîntreprinderilor iar acum, la foarte mică distanță de la acel moment, când statul nici nu a putut observa eficiența sau ineficiența acelor modificări, asistăm la o nouă propunere de modificare. În toată această perioadă nu am observat o accelerare sau o intensificare a colectării din partea statului, sau introducerea unor măsuri care să stimuleze colectarea. Deficitul înregistrat la bugetul statului nu poate fi acoperit numai de înăsprirea taxării sectorului privat. Ba din contră, efectul poate fi contrar.

Prin Planul Național de Redresare și Reziliență România s-a angajat la modificarea regimului micro-companiilor la orizontul anului 2026. Reducerea plafonului s-a operat anul trecut în vară, odată cu introducerea unor noi condiționări pentru această formă de organizare. Acum vedem din nou o altă încercare de reducere, de data aceasta substanțială, a plafonului microîntreprinderilor, în încercarea legiuitorului de a prinde cât mai mult din economie în aceste noi reguli. Această mutare nu ține cont de puterea financiară și fiscală a acestor companii care printr-o eventuală aplicare a acestor noi reguli pot, în cel mai fericit caz, să-și restrângă activitatea considerabil pentru a se putea încadra în plata noilor impozite.

Vedem o creștere substanțială a creșterii taxării pentru persoanele fizice care dețin mai multe proprietăți dar și pentru tranzacțiile imobiliare. Aceste impozite sunt complet noi. Iar neintroducerea de impozite noi sau creșterea acestora au fost promisiuni făcute mediului de afaceri cu doar câteva luni în urmă.

Mai mult decât atât, cum spuneam, noile propuneri penalizează puternic antreprenorii care reușesc prin priceperea, creativitatea și inventivitatea lor să obțină o profitabilitate mai mare pentru compania lor. Aceste calități deosebite ale antreprenoriatului sunt penalizate prin măsura de impozitare a profitabilității mai mari de 30%, limită care a fost arbitrar propus. Faptul că aceste companii fac profit este un avantaj pentru stat. Într-adevăr este un avantaj pentru stat dacă acest companii cresc și se dezvoltă, dar statul pare să nu aibă răbdare cu economia. Vrea totul acum.

Această nerăbdare a statului o vom plăti cu dezvoltarea lentă sau deloc a mediului de afaceri. Nu vom avea companii mari în urma acestei măsuri, pentru că acele micro-companii care vor ajunge sa plătească 16% impozit pe profit dacă fac profitabilitate mai mare de 30% nu vor avea bani să se dezvolte, deci orizontul dezvoltării devine incert. Iar această incertitudine va duce la lichidare pentru că nu vor putea fi competitivi în fața companiilor cu care concurează pe piață și au susținere din alte piețe.

 

BVB | Știri BVB

Obligatiuni Autonom Services 2024 (AUT24E) (14/06/2024)

Numire intermediar emisiune obligatiuni

Obligatiuni Autonom Services 2026 (AUT26E) (14/06/2024)

Numire intermediar emisiune obligatiuni

ONE UNITED PROPERTIES (ONE) (14/06/2024)

Informare Depozitarul Central - operare majorare capital social - nr. actiuni