Update articol:
EXCLUSIVITATE

Virgil Popescu: „Prevederile OUG 114 trebuie abrogate, evident cu o perioadă de tranziție, dar nu mai târziu de sfârşitul acestei ierni”

Efectele OUG 114 asupra domeniului energiei au fost devastatoare.

* Susțin o eventuală achiziție de către Hidroelectrica a unei companii de distribuție/furnizare

* Cred că una din barierele în calea investitorilor este acea obligativitate de a vinde pe bursa OPCOM a întregii cantități de producție. Eu cred că ar trebui să eliminăm această restricție pentru investițiile noi și astfel să dăm posibilitaea finanțării acestor investiții prin contracte de cumpărare anticipată a producţiei, acele contracte de tip PPA.

* Am informații, pe surse din piață, că unii furnizori de energie electrică au beneficiat de o cantitate de energie mult mai mare decât trebuia, la preț redus de la producător, cu destinația clienţi casnici, și astfel au fost ajutați să își recupereze pierderile

* Iată că două companii din piață (n.r. CEZ şi Enel) au anunțat deja că vor să facă exit, cifrele lor arată foarte bine și mă întreb dacă nu cumva această OUG 114 nu a fost dată cu dedicație în decembrie 2018

* Vom avea probleme cu aprovizionarea cu gaze naturale în această iarnă, mai ales dacă Rusia oprește tranzitul de gaze prin Ucraina

* Îmi doresc ca Exxon să reconsidere poziția de a pleca din proiectul de la Marea Neagră

* Referitor la construcția reactoarelor 3 și 4 cu chinezii, eu spun de ceva timp că nu putem avea un parteneriat strategic cu SUA și în același timp să ne asociem cu o companie chineză, acuzată de spionaj contra partenerului strategic

* Nu avem definirea consumatorului vulnerabil, pentru că Guvernul nu dorește acest lucru

Interviu cu deputatul PNL Virgil Popescu, vicepreședintele Comisiei pentru Industrii și Servicii din Camera Deputaţilor 

Reporter: Care este opinia dvs cu privire la stadiul Strategiei Energetice? Autoritățile vor să dezbată în octombrie o nouă variantă a Strategiei.

Virgil Popescu: Strategia este mult întârziată și faptul că schimbarea Guvernelor și a miniștrilor nu a făcut decât să lungească mult prea mult adoptarea acesteia mă face să mă gândesc că actualul Guvern nu înțelege că pentru România este vital să aibă o Strategie Energetică.

Reporter: Cum apreciați efectele OUG 114 cu modificările de rigoare, prin OUG 19, în domeniul energiei? Va mențineți declarația că ar trebui să renunțăm la acest act normativ?

Virgil Popescu: Efectele OUG 114 asupra domeniului energiei au fost devastatoare.

Adoptată cu surle și trâmbițe sub pretextul că vor scădea preţurile la consumatorul casnic, aceasta a adus mari beneficii furnizorilor de gaze și energie electrică. Atâta timp cât prețul la consumatorul casnic, atât la energie electrică, cât și la gaze naturale nu a scăzut, iar prețul de achiziție al furnizorilor atât de energie electrică cât și de gaze naturale a scăzut, este evident că aceștia au de câștigat.

De aceea avem și lobby-ul acesta al furnizorilor de a menține aceste prevederi pe o perioadă cât mai mare. În principiu toată lumea este de acord cu abrogarea acestor prevederi, dar  furnizorii doresc o perioadă de tranziție până la 1.04.2021. Ce tranziție poate fi aceea când se dorește o perioadă așa de mare?

Vă dați seama unde s-a ajuns? Am informații, pe surse din piață, că unii furnizori de energie electrică au beneficiat de o cantitate de energie mult mai mare decât trebuia, la preț redus de la producător, cu destinația clienţi casnici și astfel au fost ajutați să își recupereze pierderile. NU știu dacă este așa, dar cred că ANRE ar trebui să investigheze aceste informaţii și să ia măsuri dure dacă se dovedește că acestea sunt adevărate.

Mai mult, Electrica, firmă românească de furnizare și distribuție, nu a primit cantitatea de energie electrică de care avea nevoie pentru a satisface  portofoliul de clienți casnici și astfel a pierdut bani.

Stau să mă întreb: Oare PSD asta doreşte, să falimenteze firmele românești? Oare nu și-a dat seama că acestea rămân în România și nu pleacă?

Iată că două companii din piață (n.r. CEZ şi Enel) au anunțat deja că vor să facă exit, cifrele lor arată foarte bine și mă întreb dacă nu cumva această OUG 114 nu a fost dată cu dedicație în decembrie 2018.

În piața de gaze naturale este același lucru, producătorii sunt obligați să vândă gazul la 68 lei/MWh la furnizori pentru clienții casnici, concomitent cu menținerea prețului constant la client, ceea ce nu face decât să transfere profitul de la producător la furnizor. Asta s-a dorit?

Efectul pervers a fost acela că producătorii s-au adaptat rapid și au crescut prețul la consumatorul industrial pentru ca profitul lor să nu scadă și astfel competitivitatea industriei românești a fost pusă în pericol. Mai mult, cantitatea de gaz românesc a scăzut pe piață și astfel importurile de gaze din Rusia au crescut. Cine a avut de câștigat? Importatorii și furnizorii. Cine a avut de pierdut? Producătorii și consumatorul român.

Da îmi mențin opinia că aceste prevederi ar trebui abrogate, evident cu o perioadă de tranziție, dar nu mai târziu de sfârşitul acestei ierni. Este inacceptabil pentru mine ca perioada de tranziție să se prelungească peste această dată. Nu trebuie să uităm că, până în 26 septembrie, trebuie să răspundem Comisiei Europene cu fapte concrete, altfel infringementul va costa România foarte mult.

Reporter: Care este opinia dvs cu privire la vizita președintelui Iohannis în SUA referitor la domeniul energiei, respectiv gazele din Marea Neagră, energia nucleară? Mai e de actualitate construcția reactoarelor 3 și 4 cu China, având în  vedere declarațiile președintelui Trump?

Virgil Popescu: A fost o vizită reușită a președintelui Iohannis și eu îmi doresc ca în urmă acestei întrevederi Guvernul să și facă ceva. Îmi doresc ca Exxon să reconsidere poziția de a pleca din proiectul de la Marea Neagră, iar abrogarea OUG 114 ar da un semn că în România se revine la normalitate. Cum poți să pretinzi de la investitori să investească miliarde de dolari ca să scoată gazele din Marea Neagră și apoi tu, stat, să le spui că trebuie să le vândă la prețul impus de tine?

Este un nonsens acest lucru.

Referitor la construcția reactoarelor 3 și 4 cu chinezii, eu spun de ceva timp că nu putem avea un parteneriat strategic cu SUA și în același timp să ne asociem cu o companie chineză, acuzată de spionaj contra partenerului strategic. Da, cred că ar trebui construite aceste reactoare, dar nu oricum, și de asemenea mai cred că Nuclearelectrica are capacitatea tehnică și financiară de a construi un reactor singură.

Sunt dezamăgit de atitudinea fostului Ministru al Energiei Anton Anton care se pare că nu a înțeles sau s-a făcut că nu înțelege cum este treaba cu parteneriatul strategic cu SUA. Din câte am observat, nici doamna prim ministru nu înțelege acest lucru pentru că nu a făcut nimic în acest sens. Vom vedea cum vor evolua lucrurile, dar este cert că nu putem continua cu modul acesta de lucru.

Reporter: Opinaţi că va fi schimbată legea offshore, așa cum cer operatorii, în condițiile în care inițial aceștia au fost de acord cu ea?

Virgil Popescu: Sunt unul dintre susținătorii legii offshore, lege la care am lucrat foarte mult în Comisia de Industrii. M-am bătut ca legea să fie predictibilă și stabilă, în acest sens reușind să și aprob un amendament. Nu știu dacă operatorii au cerut schimbarea legii offshore, eu nu am avut discuții în acest sens, dar știu că ei doresc predictibilitate și stabilitate legislativă. Adoptarea OUG 114 în 29 decembrie 2018 și aplicarea ei din 1 ianuarie 2019 nu înseamnă nici predictibilitate, nici stabilitate legislativă.

Reporter: De ce  nu avem până acum definit consumatorul vulnerabil?

Virgil Popescu: Nu avem definirea consumatorului vulnerabil, pentru că Guvernul nu dorește acest lucru. Guvernul nu înțelege că definirea acestui consumator vulnerabil va face ca cei care au cu adevărat nevoie de ajutor să beneficieze de el. Acum, prin legislația actuală, practic toată România este un consumator vulnerabil. Stau și mă întreb dacă este un model social democrat ca piscinele vilelor de lângă București să se încălzească cu gaz ieftin. Sunt proprietarii acestor vile și piscine consumatori vulnerabili? Este acesta modelul social democrat de guvernare? Ca să răspund la întrebarea dumneavoastră, eu cred că PSD nu dorește să facă acest lucru pentru că atunci s-ar vedea cine beneficiază și cine nu de ajutor, iar anumite companii nu ar mai putea fi favorizate. Dacă nu o vor face ei, o vom face noi, PNL, când vom veni la Guvernare.

Reporter: Credeți că este un moment bun pentru listarea unui pachet din Hidroelectrica?

Virgil Popescu: NU știu ce să zic, nu sunt un expert în burse, dar scopul listării unui pachet la bursă este acela de a obține cât mai mulți bani în urma acestei listări. Nu cred că potențialii investitori la bursă apreciază cadrul legislativ actual și este posibil ca o eventuală listare să nu aibă succes cât timp această OUG 114 este încă în vigoare.

Reporter: Cum preconizaţi că va fi prețul gazelor/energiei electrice în iarnă?

Virgil Popescu: Vom avea probleme cu aprovizionarea cu gaze naturale în această iarnă, mai ales dacă Rusia oprește tranzitul de gaze prin Ucraina. Este adevărat că avem gaze înmagazinate în cantitate foarte  mare, dar depozitele nu sunt modernizate și nu se poate scoate întreaga cantitate de acolo. Ca să răspund la întrebarea dumneavoastră, vom avea probleme de aprovizioanare și preț mai mare la gaze penrtu consumatorii industriali. NU cred că pentru clienții casnici vor fi creșteri semnificative.

Reporter: Cum vă explicați că în această vară am importat foarte multă energie electrică și la prețuri foarte ridicate?

Virgil Popescu: Lucrurile sunt simple aici. Nu avem capacitate de producție suficientă în România. Consumăm mai mult decât producem. Toată vara am importat energie. Avem capacități mari de producție pe hârtie, dar în realitate acestea nu sunt. Dacă nu mă înșel, în ultimii 4 ani, nu s-au construit decât 28 MWH producție de energie electrică, iar investiția Romgaz de la Iernut nu este încă gata. Cred că una din barierele în calea investitorilor este acea obligativitate de a vinde pe bursa OPCOM a întregii cantități de producție. Eu cred că ar trebui să eliminăm această restricție pentru investițiile noi și astfel să dăm posibilitaea finanțării acestor investiții prin contracte de cumpărare anticipată a producţiei, acele contracte de tip PPA.

Reporter: Considerați că a fost o mișcare bună a Ministerului  Energiei să ceară Romgaz să înmagazineze gaze în această vară pentru iarnă, ceea ce a dus la creșterea prețului gazelor?

Virgil Popescu: Cred că a fost o mișcare menită să contracareze o eventuală întrerupere a tranzitului de gaze din Rusia prin Ucraina. O modalitate de protecţie a României, dar ea trebuia dublată de o reașezare a prețului de înmagazinare. De ce să nu încercăm o socializare a costului de înmagazinare în așa fel încât costul înmagazinării să nu mai fie așa de mare? Costul de înmagazinare în România este mai mare ca în țările vecine, în condițiile în care investiții în depozitele de înmagazinare nu s-au prea făcut. Eu cred că ANRE ar trebui să facă simulări şi să ne spună ce soluție ar trebui urmată.

Reporter: Credeți că Hidroeletrica poate să achiziționeze active ale Enel/CEZ având în  vedere unbundlingul?

Virgil Popescu: Eu îmi doresc ca și companiile românești să fie jucători majori pe piață și de aceea susțin o eventuală achiziție de către Hidroelectrica a unei companii de distribuție/furnizare. Evident că trebuie respectată directiva unbundingului și nu cred că nu se găsesc soluții aici. De asemenea mi-aș dori ca ulterior Hidroelectrica, de exemplu, să iasă pe piața regională de energie electrică, să internaţionalizeze afacerea.

Reporter: Care este opinia dvs cu privire la Ordinul ANRE publicat în Monitorul Oficial pe 5 august care extinde drepturile echipelor Autorității, în cazul declanșării unor investigații (angajații instituției au dreptul de acum să controleze inclusiv locuința sau mașina personală a oricărui angajat al firmei investigate)?

Virgil Popescu: Este normal că ANRE care are KNOW HOW-ul și personalul specializat în domeniul energiei electrice și al gazelor naturale să poată face investigații în domeniul energiei electrice. Evident că acest lucru nu se poate face decât cu respectarea legislaţiei în vigoare, iar pătrunderea într-un domiciliu a unei persoane nu se poate face oricum. Nu am citit acest ordin dar dacă este așa cum spuneti dumneavoastră atunci el încalcă dreptul la proprietate care este un drept constituțional.

Reporter: Vă mulţumesc!