Update articol:

WWF România: E nevoie de SUMAL 3.0 şi de o reformă reală pentru a combate tăierile ilegale

SUMAL 3.0 WWF Romania Sursa WWF

În condiţiile în care autorităţile au lansat SUMAL 2.0 într-o formă netestată şi incompletă, care generează blocaje în piaţă, WWF România solicită crearea unui nou SUMAL 3.0 şi demararea unei reforme reale.

Într-un comunicat remis joi, WWF România atrage atenţia că, fără o nouă arhitectură a sistemului de combatere a tăierilor ilegale şi, în consecinţă, fără un nou SUMAL 3.0, România nu va reuşi să scape de exploatările ilegale.

“Vedem astăzi că sistemul de trasabilitate a lemnului SUMAL 2.0 a fost lansat pe piaţă într-o formă netestată corespunzător şi neterminată. De aceea trebuie să ne gestionăm aşteptările, mai ales când el creează şi blocaje pentru cei care vor să acţioneze legal şi nu oferă o transparenţă minimă necesară”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, SUMAL este doar un instrument, o aplicaţie informatică ce nu poate face miracole cât timp întregul sistem de combatere a tăierilor ilegale este orientat greşit.

WWF menţionează că acum vindem pădurea sub forma unui volum al arborilor estimat grosier direct în pădure, înainte ca aceştia să fie tăiaţi, fără să ţinem cont de faptul că acelaşi număr de arbori marcaţi poate să aibă un volum de lemn total diferit. În plus, fraudarea declaraţiilor privind cantităţile de lemn transportate este pedepsită ca infracţiune silvică doar dacă depăşeşte pragul aberant de 10 mc/transport, ceea ce încurajează în continuare “furtul cu acte în regulă”.

“Pădurea se păzeşte de furtul de lemn prin controale la ieşirea din pădure. Ne îmbătăm cu apă rece dacă spunem că o păzim făcând controale în al 3-lea sau al 7-lea ciclu de prelucrare a lemnului, căutând diferenţe între înscrisuri şi stocuri. O astfel de activitate de control este total ineficientă”, afirmă, în comunicat, Radu Vlad, coordonator proiecte regionale păduri la WWF România.

Potrivit organizaţiei, în forma sa actuală, SUMAL 2.0 îndepărtează controalele de la ieşirea din pădure şi riscă să risipească resursele necesare realizării unor controale reale. WWF susţine că sistemul impune o serie de sarcini administrative inutile Gărzilor Forestiere, care se transformă, astfel, în organisme de constatare: sunt chemate să constate alertele satelitare, să confirme erorile standard de estimare a volumului din avizele (APV) care însoţesc transporturile de lemn, iar apoi să constate diferenţele de volum la recepţia lemnului în depozite.

“Astfel, nu va mai avea cine să realizeze controalele exact în zona care contează cu adevărat şi care este singura ce acţionează ca mecanism de prevenţie: prima plasare pe piaţă a lemnului. Cu alte cuvinte, Gărzile Forestiere sunt transformate într-un ‘call center’ şi nu mai ajung să verifice transporturile de lemn. Prioritizarea controalelor la ieşirea lemnului din pădure şi instituirea unui regim de sancţiuni care să descurajeze practicile ilegale sunt soluţiile de fond pe care le impune şi Comisia Europeană, iar nerespectarea lor a dus la procedura de infringement lansată împotriva României. Din păcate, SUMAL 2.0 nu răspunde acestor cerinţe şi riscă să decredibilizeze eficienţa acestui instrument în faţa partenerilor europeni”, se arată în comunicat.

WWF precizează că a atras în nenumărate rânduri atenţia asupra acestor probleme şi a făcut propuneri pentru o reformă reală a sistemului de combatere a tăierilor ilegale.

“Vom înainta Guvernului şi Parlamentului petiţia WWF pentru a institui de urgenţă legislaţia primară care sa susţină simplitatea, transparenţa şi eficienţa unui nou SUMAL 3.0”, se mai spune în comunicat.

Cel mai important sistem informaţional integrat de urmărire a materialului lemnos, SUMAL 2.0, a fost pus în funcţiune începând cu finalul lunii februarie, potrivit unui comunicat al Ministerului Mediului.

Ulterior, Asociația Industriei Lemnului – Prolemn, Asociația Producătorilor de Mobilă din România – APMR Comunitatea Forestierilor – Fordaq, Asociația Administratorilor de Păduri – AAP, Federația Proprietarilor de Păduri și Pășuni din România – Nostra Silva, Federația Sindicatelor Silva, Federația Sindicatelor din Ocoalele Silvice Private Carpatisa, alte organizații și operatori economici din domeniul forestier, industria de prelucrare primară a lemnului, industria mobilei, proprietari și administratori de păduri au lansat o petiție adresată Consiliului Suprem de Apărare a Țării, domnului Florin Cîțu, Prim-Ministrul României, Doamnei Anca Dragu, Președintele Senatului și Domnului Ludovic Orban, Președintele Camerei Deputaților.

Prin această petiție, semnatarii solicită revizuirea în regim de urgență a HG 497/2020 și a aplicațiilor SUMAL 2.0 pornind de la practicile europene, cu respectarea Regulamentului European 995/2010, cu concentrarea urmăririi trasabilității masei lemnoase la prima punere pe piață, astfel încât sa fie construit un sistem funcțional și eficient de combatere a tăierilor ilegale și care sa nu împovăreze cu costuri administrative inutile operatorii economici.

BVB | Știri BVB

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (30/09/2022)

Raport consolidat pentru semestrul I 2022

PATRIA BANK S.A. (PBK) (30/09/2022)

Modificari in conducerea societatii

SSIF BRK FINANCIAL GROUP SA (BRK) (30/09/2022)

Autorizarea unui membru al Consiliului de Administratie

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (30/09/2022)

Alegere Presedinte CA si Comitete consultative