Update articol:
Masa Rotundă “CRIZA ENERGETICĂ: Beneficiile și dezavantajele măsurilor de protecție din piața de energie. Provocări viitoare și soluții de răspuns”

Zoltan Nagy-BEGE, ANRE: Ordonanța de urgență privind măsurile pentru piața de energie și gaze se adresează absolut tuturor consumatorilor, fără excepție

zoltan bege nagy

Măsurile luate prin Ordonanța de Urgență 27 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023 încearcă să respecte recomandările Comisiei Europene pentru a reduce impactul crizei și evoluției prețurilor asupra consumatorilor de energie, a spus Zoltan NAGY-BEGE, Vicepreședintele Autorității Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), la Masa Rotundă CRIZA ENERGETICĂ – Beneficiile și dezavantajele măsurilor de protecție din piața de energie; Provocări viitoare și soluții de răspuns, organizată de Financial Intelligence.

Acesta a menționat că s-a schimbat abordarea în privința supraimpozitării și nu se mai face discriminare între tipurile de generare și, în plus, se ține cont și de anumite costuri ale acestor producători, având în vedere diferența destul de mare în privința costurilor de producere a energiei electrice. Zoltan Nagy a mai subliniat că OUG nu s-a atins de schema de certificate verzi, ceea ce este un lucru bun pentru că, altfel, periclita producția de energie electrică și descuraja investițiile exact în domeniul care trebuie stimulat în această perioadă. România și-a asumat să construiască, până în 2030, capacități de producție de energie regenerabilă de cel puțin 7000 MW.

El a respins unele critici aduse ordonanței de urgență privind măsurile pentru piața de energie și gaze: “Una dintre acuzele aduse textului Ordonanței de Urgență este că nu se adresează tuturor consumatorilor. Aș vrea să contrazic acest lucru, pentru că, din punctul meu de vedere, se adresează absolut tuturor consumatorilor, fără excepție. E adevărat că pentru cei cu un anumit consum la energie electrică – 100 de kW sau 300 de kW -, există această plafonare, dar și pentru cei care sunt peste valoarea de 300/kWh consum mediu lunar în 2021 sunt niște măsuri și vor beneficia de prevederile acestei Ordonanțe de Urgență. Practic, asistăm la reglementarea furnizării, prin introducerea costului de furnizare fixat prin aceasta Ordonanță de Urgență la 73 lei pe MWh sau 7,3 bani pe kWh la energie electrică, respectiv 12 lei MWh sau 1,2 bani pe kWh la gaze naturale.

Există un control asupra prețurilor la toate categoriile de consumatori. Aceste costuri de furnizare de 73, respectiv 12 lei, nu se aplică doar pentru cei care beneficiază și de plafonare, se aplică la absolut toți consumatorii casnici și noncasnici, peste plafon, sub plafon și până și celor care, prin Ordonanța 81, au beneficiat de alte scheme de sprijin. Practic toți furnizorii, de acum încolo, timp de un an, vor fi obligați să factureze energia electrică tuturor categoriilor de consumatori, fără limită de consum, la prețul mediu ponderat de achiziție, la care vor avea dreptul să adauge 73 lei/MWh, la energie electrică, respectiv 12 lei MWh la gaze naturale. Deci, până și consumatorii mari de gaze, care sar de 50.000 MWh pe loc de consum, pe anul 2021, vor fi facturați conform acestor noi reguli.”

Zoltan Nagy a mai menționat că, începând cu 1 aprilie, achiziția de gaze naturale pentru pentru consumul casnic se va face de la producători la prețul de 150 lei/MWh și, practic, există și obligație de înmagazinare în perioada de vară: “În perioada de iarnă, începând cu 1 noiembrie, acești furnizori ai clientilor casnici vor fi obligați să le furnizeze energie electrică exclusiv din producția internă la acest preț de 150 lei și, ca să facă acest lucru, ca să aibă surse din care să asigure acest această furnizare la 150 lei, în perioada de vară, vor trebui să înmagazineze gaze din producția curentă achiziționată de la producătorii autohtoni de gaze la 150 lei.

Aceeași regulă se aplică și pentru producătorii de energie termică, pentru energia termică produsă și livrată consumatorilor casnici, doar că acolo prețul este de 250 lei. Aici, pentru că vedem că prețurile în piața cu amănuntul sunt, și în acest moment, undeva la 500 lei/MWh – o diferență destul de mare, ca o compensare pentru acești producători de gaze, ca să nu aibă pierderi financiare în urma acestor măsuri din Ordonanța 27, cantitățile vândute cu 150, respectiv 250 lei, pentru consumul casnic, respectiv consumul producător de energie termică, sunt exceptate de la prevederile Ordonanței 7 privind supraimpozitarea.

După liberalizarea pieței de gaze, în baza Ordonanței 7 din 2013, încasările producătorilor autohtoni de gaze naturale au fost supraimpozitate cu o valoare de până la 80%. Practic, ei vor putea, acum, să păstreze toată toată suma de 150, respectiv 250 lei MWh, fără să fie supraimpozitați pentru aceste cantități. Același lucru va fi valabil și pentru producătorii de energie electrică care vor vinde prin contracte bilaterale sau chiar contracte încheiate pe bursă, pe platforme de tranzacționare, distribuitorilor și transportatorului de energie electrică pentru acoperirea consumului propriu tehnologic. Deci oarecum se stimulează vânzarea energiei electrice sub prețul pieței, cu o bonificație de a nu fi supraimpozitați și de a nu cădea sub incidențele acelui articol din Ordonanța 27 care impune supraimpozitarea producătorilor.”

Vicepreședintele ANRE a mai răspuns și criticii apărute în spațiul public că nu este corect să îi încadrezi pe clienții casnici de energie electrică în categorii în funcție de consumul din trecut, consumul anului 2021: “Cred că nu este nicio discriminare în această privință, pentru că există un aliniat care spune că ei vor fi reîncadrați, în momentul în care se închide anul 2022.

Daca un consumator constată că, în baza consumului din 2021, se încadrează intr-o categorie, iar în 2022 își reduce consumul și se încadrează în altă categorie, în februarie 2023 aceste sume trebuie regularizate și diferențele i se vor restitui. Iar clienții noi, care nu au istoric, conform prevederilor Ordonanței de Urgență sunt incadrați la cea mai favorabilă categorie, adică categoria celor care beneficiază 68 lei. În cazul consumului non-casnic, la gaze, orice consumator nou non-casnic în anul 2022, indiferent de cât va consuma, va fi încadrat la plafonul de 37 lei MWh, adică se consideră că nu va depăși limita de 50.000 MWh consum anual.”

Întrebat cum vede rezolvarea problemelor din zona de distribuție, având în vedere că distribuitorii acuză pierderi uriașe din cauza a consumului propriu tehnologic, el a spus: “Articolul 14 din Ordonanța de Urgență spune clar că, până la 1 aprilie, Autoritatea va face o ajustare a tarifelor de distribuție atât pentru energie electrică, cât și gaze naturale, atât pentru distribuție, cât și pentru transport. Vor fi recunoscute toate cheltuielile cu achiziția de energie electrică pentru consumul propriu tehnologic, respectiv de gaze naturale pentru consumul tehnologic, și practic prin asta putem să închidem toate găurile care au apărut în cursul anului 2021 în bugetele distribuțiilor, din cauza creșterii prețurilor la energie electrică și gaze naturale.

Aceeași ordonanță de urgență spune că, timp de un an, tarifele de rețea se îngheață, nu vor mai fi ajustate, așa cum prevede legea, la 1 iulie la gaze naturale, respectiv 1 ianuarie, la energie electrică, dar toate costurile suplimentare ale distribuțiilor pe acest an, în principal cu achiziția de energie pentru CPT, respectiv gaze naturale pentru CT, vor fi capitalizate. Vor fi recunoscute de ANRE și vor fi recuperate prin tarife pe o perioadă de 5 ani. Este un articol destul de clar, cu toate că reprezentanții distribuitorilor mai aveau câteva solicitări față de Guvern. Atât s-a putut! Este totuși o soluție, cel puțin pe această perioadă, când vedem că au niște probleme destul de serioase cu finanțarea activităților. Odată cu această ajustare de tarife, cred că, până la urmă, vor putea să obțină finanțări de la bănci sau de la companiile-mama. Chiar dacă nu apare nicio din partea statului, pentru orice finanțator cred că ar trebui să fie o garanție faptul că, într-o perioadă de câteva zile, se va rezolva problema costurilor pe 2021, iar, în următoarea perioadă de 5 ani, absolut toate costurile suplimentare vor fi recunoscute și recuperate de către distribuitori.”

Întrebat cu cât vor crește tarifele de distribuție și de transport, Zoltan Nagy a explicat: “Se va face o analiză individuală pentru fiecare distribuție și transportator de gaze, respectiv, de energie electrică, în funcție de diferențele care trebuie recuperate pentru ei. La gaze, încă nu avem finalizat niciun calcul, pentru că, în mod normal, la 1 iulie trebuia să facem ajustările. Incă nu am terminat calculele,  nu am terminat nici să strângem toate documentele.

La energie electrică, avem o estimare. Creșterile de tarif de distribuție, respectiv de transport vor fi, în funcție de distribuitor, între 10 și 20 la sută, ceea ce, în prețul final, se va reflecta într-o creștere de 2-3%”.

BVB | Știri BVB

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (07/02/2023)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (07/02/2023)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (07/02/2023)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)