Update articol:

5G: Riscul politizării tehnologiei

5G licitatie Huawei

Guvernul a adoptat săptămâna trecută o legislaţie care pare să aibă ca scop eliminarea companiilor chineze din licitaţia 5G.

Proiectul de lege a fost prezentat public în 2020. Expunerea de motive de la acel moment arăta că „dispoziţiile din domeniul comunicaţiilor electronice nu sunt suficiente din perspectiva domeniului securităţii naţionale şi apărării naţionale, aspect ce trebuie reglementat printr-un alt act normativ.” Odată cu acest document, tehnologia 5G riscă să fie politizată. Dezbaterea 5G nu mai este despre o cursă a vitezei, un progres tehnologic de care să beneficieze consumatorii şi pe care să îl poată oferi operatorii, ci devine un concurs de influenţă politică globală.

Cum poate fi înlăturată concurenţa: „cu privire la mediul concurenţial se poate reţine că, urmare a regimului de autorizare instituit prin proiectul de act normativ, se poate ajunge la situaţia în care, pentru considerente ce ţin de securitatea naţională şi apărarea naţională, să fie limitate opţiunile aflate la îndemână furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice atunci când decid achiziţionarea de tehnologii, echipamente şi programe software utilizate în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G.”

Practic, mediul concurenţial va fi unul controlat, în care va fi permisă excluderea jucătorilor care nu îndeplinesc condiţiile cerute. În teorie, acesta este un lucru foarte bun. Condiţiile impuse sunt izbitor de asemănătoare cu acuzele aduse la adresa Huawei de către Statele Unite. Nu numai că Huawei este posibil să nu poată participa la licitaţia 5G, dar compania este în pericol să îşi vadă eliminate componentele deja existente din reţelele actuale.

Scoaterea acestor echipamente din reţelele actuale nu numai că va avea un impact financiar considerabil, dar va reprezenta şi o întârziere mare a progresului tehnologic. În proiectul de lege însă, impactul economic nu este luat în considerare sau analizat, la fel ca şi cel tehnologic. Costurile nu sunt menţionate, și nici anii de întârziere care pot să apară în implementarea 5G faţă de alte ţări.

Atunci când vine vorba de o reglementare atât de importantă ar fi firesc ca legea să fie bine argumentată, în urma consultărilor cu institutele de cercetare în ceea ce priveşte securitatea echipamentelor, specialişti şi alte nume din industrie, care cunosc detaliile tehnice. Nu este cazul însă. Opiniile furnizate anul trecut în cadrul consultărilor publice de companiile din domeniu, de asociații de profil și de specialiști nu au fost avute în vedere în realizarea formei finale a proiectului adoptat de Guvern. Revine astfel acum Parlamentului sarcina de a da proiectului de lege o formă cât mai echilibrată și corectă, adaptată realităților de pe piață și modelelor de bune practici de la nivel European și global, astfel încât securitatea cibernetică să fie asigurată cu success, iar industria de telecom locală să continue să performeze.

ADVERTORIAL 

BVBStiri BVB

TTS (TRANSPORT TRADE SERVICES) (TTS) (22/09/2021)

Raport tranzactii cu parte afiliata (NAVROM) 07 septembrie - 21 septembrie 2021

ELECTROARGES SA (ELGS) (22/09/2021)

Hotarari AGEA si AGOA din 20.09.2021 - versiune limba Engleza

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (22/09/2021)

Disponibilitate raport consolidat - S1 2021

ELECTROARGES SA (ELGS) (22/09/2021)

Numire Reprezentant Permanent Administrator - versiune limba Engleza

EVERGENT INVESTMENTS S.A. (EVER) (22/09/2021)

Evergent explica procesul riguros aplicat in deciziile de business - engleza