Update articol:
La numai cinci luni, statul de răzgândește și vrea o nouă evaluare

Acționarii Aeroporturi București, convocați pentru blocarea majorării de capital cu terenurile aportate de stat (vezi reacţia lui Adrian Vascu, Senior Partner Veridio şi consultant al FT)

Sursa Facebook

Compania propune dividende de 340 milioane lei, din profitul pe anul trecut

Actualizare ora 12.20:  

Adrian Vascu, Senior Partner Veridio şi consultant al FT, a scris pe Facebook: “Știrea de mai jos are «în spate» o informație legată de valoarea terenurilor aferente aeroportului Băneasa și de blocarea unei decizii AGA deja luate. În conținutul știrii este invocată subevaluarea terenului fără să fie date detaliile suplimentare. Se dorește însă o nouă evaluare. În calitate de consultant al FT, am realizat o evaluare a acestui teren țînând seama de situația juridică concretă a acestuia (destinat activității de transport aerian). Valoarea obținută de către noi a fost apropiată de valoarea realizată de către evaluatorul desemnat de către Aeroporturi București. Diferența semnificativă, în minus, între valoarea propusă de majorare a capitalului social, comparativ cu reevaluarea anterioară, este justificată de faptul că suma invocată de “peste 2 miliarde lei” a fost obținută considerând terenul de la aeroport utilizabil pentru proiecte rezidențiale (jumătate din el) și spații comerciale (către Dedeman, cealaltă jumătate). În realitate, aceste utilizări nu sunt permise legal în acest moment. De aceea și evaluarea în aceste premise nu respectă standardele de evaluare în vigoare, pentru că nu prezintă terenul în Cea Mai Bună Utilizare a acestuia (CMBU). Orice evaluare viitoare va trebui să aibă clar definiți termenii de referință ai evaluării. Faptul că decidenții se răzgândesc ține de deciziile lor, personale sau politice. Nu evaluatorii pot rezolva această problemă și nu cred că soluția este să se facă alte evaluări. Sau să se hotărască mai întâi: teren rezidențial-comercial sau activitate aeronautică!”

…………..

Acționarii Aeroporturi București sunt convocați, pe 3 iunie, să decidă blocarea procesului de majorare a capitalului social bazat pe Raportul de evaluare din 2017 și luarea măsurilor necesare pentru clarificarea situației existente a terenurilor (expertiză, reevaluare), în baza unei decizii a Consiliului de Administrație din 22 aprilie.

Decizia vine după ce, pe 6 noiembrie, acționarii ”Aeroporturi București” (Ministerul Transporturilor cu 80% și Fondul Proprietatea cu 20%) au decis majorarea capitalului social al companiei cu maxim 336,46 milioane de lei, reprezentând valoarea terenurilor aportate de stat, pentru care au fost obținute certificate de proprietate, respectiv 269,17 milioane de lei, și numerar 67,29 milioane de lei.

Suma în numerar reprezenta contribuția pe care trebuia să o facă Fondul Proprietatea dacă dorea să își mențină participația de 20% în companie. Ulterior, FP a anunțat că va participa la această majorare de capital, după cum ne-a precizat managerul Fondului Johan Meyer într-un interviu.

În luna ianuarie, Gabriel Dumitrașcu, fost șef OPSPI, ne-a declarat că, în opinia sa, valoarea la care au fost evaluate terenurile de la Aeroportul Băneasa, în vederea majorării capitalului Aeroporturi București, respectiv 269,17 milioane de lei, este mult subevaluată.

Domnia sa ne-a spus, atunci: “În 2015, când eram în Consiliul de Administrație, evaluarea acestor terenuri era de peste 2 miliarde de lei. În primăvara lui 2018, știu că a fost prezentat un raport de evaluare cu aproximativ 550 milioane de lei. E ciudat cum s-a ajuns la o valoare de 270 de milioane de lei, pentru întregul teren de la Aeroportul Băneasa, pare o valoare mult subevaluată și asta în detrimentul intereselor statului român“.

Gabriel Dumitrașcu a apreciat că statul trebuie să se sesizeze și să ceară anularea hotărârii de majorare a capitalului social, chiar dacă a votat pentru.

*Dividende de 90% din profit

Totodată, acționarii Aeroporturi București sunt convocați pe 27 mai, pentru distribuirea unor dividende de 340 milioane de lei din profitul pe anul trecut – 272 milioane de lei pentru Ministerul Transporturilor și 68 milioane de lei pentru FP.

 La finalul lunii aprilie, Consiliul de Administraţie al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a decis demiterea directorului general al companiei, Gabriel Stoe, demitere ce fusese solicită de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, au declarat pentru AGERPRES, surse oficiale.
Anterior, ministrul a efectuat o vizită inopinată la Aeroportul Otopeni, însoţit de preşedintele Consiliului de Administraţie al CNAB şi de secretarul de stat pe aviaţie, şi s-a declarat foarte nemulţumit de ce a găsit acolo.

Gabriel Stoe a fost numit în funcţia de director general interimar al CNAB la 1 februarie 2019, ca urmare a încetării mandatului provizoriu de patru luni al lui Traian Panait în această funcţie.

Ministrul Transporturilor, după o vizită la Otopeni: Mizeria şi delăsarea pe care le-am găsit aici arată un management defectuos (foto şi video)

BVB | Știri BVB

STK EMERGENT (STK) (06/08/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

ANTIBIOTICE S.A. (ATB) (06/08/2025)

Teleconferinta Rezultate Financiare Sem. I 2025