Update articol:

Bogdan Ivan anunţă opt soluții prin care va scădea prețul facturilor de energie ale românilor, dar nu spune care sunt acestea; Vezi varianta care circulă printre specialiştii în energie

Ministrul Energiei anunţă opt soluții prin care va scădea prețul facturilor de energie ale românilor, dar nu spune care sunt acestea.

Acesta a scris: “Am mobilizat toți actorii din sectorul energiei încă de la începutul mandatului de ministru al Energiei cu un scop clar: reducerea prețului energiei la consumatorul final. Cum? Împreună am generat 8 soluții cu impact pe termen scurt și mediu prin care vor scădea prețul facturilor de energie ale românilor. Am transpus aceste măsuri într-un memorandum pe care l-am transmis Guvernului României. Direcțiile de acțiune pe care le-am generat în ultima lună de lucru vor avea efecte vizibile în scăderea facturilor la energie”.

Contactaţi de noi pentru a ne pune la dispoziţie măsurile, Ministerul Energiei nu ne-a oferit informaţii până la această oră.

Au apărut, însă, variante despre aceste măsuri. Una din  ele este cea de mai jos.

1. Mecanismul Market Maker

Asigurarea condițiilor necesare aplicării și operaționalizării mecanismului de market maker, definit prin ordinul ANRE nr. 15 din data de 29 aprilie 2025, aplicabil pentru energie electrică din 01.07.2025 și pentru gaze naturale din 01.04.2026. Asociațiile profesionale susțin că rolul de market maker necesită clarificare în vederea operaționalizării conceptului, conform reglementărilor ANRE în vigoare.

Paşii următori:

Ministerul Energiei: mandatare AGA la companiile la care ME este acționar majoritar pentru acestea să se înregistreze că market maker.
Termen realizare: 0-3 luni
Beneficii: 3-6 luni

2. Energie disponibilă pentru consumatorii finali – măsuri de scădere a prețului final prin scurtarea lanțului de tranzacționare pe piață de energie

Mecanism de creare a unei piețe dedicate administrate de Operatorii pieței de energie, prin care se facilitează încheierea de tranzacții între producători și furnizorii de energie care au în portofoliu un număr de cel puțin X clienți (ex: 200.000 locuri de consum). Reducerea lanțului segmentelor de contractare, prin asigurarea tranzacționării directe între producători și furnizori, creează premisele scăderii prețului de achiziție pentru furnizorii de energie și implicit reducerea costului pentru consumatorii finali de energie.

Paşii următori:
• obligativitate pentru operatorii de piață de a operaționaliză piață dedicată – legislație primară (ME) sau secundară (ANRE);
• ANRE emite Ordin pentru aprobarea Regulilor Generale de implementare a
mecanismului;
• operatorii pieței de energie (Opcom, BRM) operaționalizează mecanismul.
Termen realizare: 0-3 luni
Beneficii: 6-12 luni

3. Eliminarea speculei – mecanism de garantare a tranzacțiilor de energie

Asigurarea condițiilor necesare aplicării și operaționalizării ordinului ANRE, comunicat la data de 16 iulie 2025, prin care cumpărătorii de energie electrică trebuie să-și asume responsabilitatea financiară a contractelor cu livrare în viitor.
Mecanismul prevede constituirea unei garanții minime la semnarea contractului pe piețele la termen, de 5% pentru livrări cu durata mai mare de 6 luni și 10% pentru livrări cu durata mai mică de 6 luni, precum și un termen de plata de 15 zile de la semnare.

Paşii următori:

  • Operaționalizarea prin implicarea OPCOM și BRM.
  • Operationalizarea societatii CCP.RO

Termen realizare: 0-3 luni
Beneficii: 12-24 luni

4. Optimizarea costurilor de achiziție a energiei pentru consum propriu tehnologic (CPT)

Costurile cu achiziția energiei necesare pentru consumul propriu tehnologic (CPT) al
operatorilor de distribuție reprezintă 20%-25% din costul total. Prin implementarea unui mecanism de achizitor unic pentru CPT al operatorilor de distribuție se creează premisele scăderii costului cu această componentă, ceea ce duce la scăderea tarifelor de distribuție plătite de consumatorii finali și, automat, la scăderea valorii facturii.

Operatorii de distribuție sunt desemnați pe rând, prin decizie ANRE, pentru a avea
responsabilitatea achiziției de energie necesară CPT pentru întreg consumul înregistrat de toți operatorii de distribuție.

Paşii următori:
• ANRE: metodologie de achiziție CPT.
Termen realizare: 0-3 luni
Beneficii: 12-24 luni

5. Tarife și costuri de distribuție echitabile pentru toți consumatorii de energie

Dacă o anumită categorie de consumatori nu plătește tarife de distribuție și transport, înseamnă că povara financiară va fi transferată către ceilalţi consumatori – populație, companii, instituții publice, spitale, școli și gospodării. Eliminarea unei categorii de la contribuție nu înlătură costul, ci se împarte celorlalţi.
Prosumatorii înregistrează scăderi considerabile de consum, dar beneficiază de aceleași servicii de rețea de distribuție și transport că toți ceilalți consumatori.
Propunere: introducerea unui tarif fix de distribuție/transport pentru prosumatori.

Paşii următori:
• ANRE: metodologie de tarifare tarife de distribuție și transport.
Termen realizare: 0-3 luni
Beneficii: 6-12 luni

6. Tarife dinamice / diferențiate

Pentru implementarea tarifelor diferențiate sunt necesare Sistemele de Măsurare
Inteligentă – SMI (smart meter). Aproximativ 32% din totalul contoarelor din România sunt SMI.

Măsura are rolul de:
• a scădea costul cu energia electrică cu până la 24% la consumatorii finali;
• a reduce importul de energie la prețuri mari.

Paşii următori:
• ANRE: Completarea regulamentului de furnizare a energiei electrice prin includerea obligativității pentru furnizorii care au peste 200.000 de clienți finali de a pune la dispoziția clienților soluții digitale de monitorizare și accesare a tarifelor dinamice în timp real (soluții transparente care să faciliteze accesul facil la energia dinamică pentru clienți);
• consumatorii cu un consum mai mare de 250 kWh/lună beneficiază, la cerere, cu
prioritate de instalarea SMI;
• Furnizorii de energie: timp alocat pentru dezvoltare și promovare soluții;
• ME lansează apel din FM – buget 150 milioane euro – pentru:
• – instalarea de contoare inteligente de către operatorii de distribuție;
• – dezvoltarea de soluții digitale de către furnizorii de energie.
Termen realizare: 0-12 luni
Beneficii: 12-24 luni

7. În contextul volatilității ridicate a prețurilor, se impune luarea urgentă a măsurilor propuse pentru stimularea concurenței și a lichidității

Din cauza creșterii explozive a prețului gazului natural (în special după 2021 și apoi după invazia Ucrainei în 2022), gazul a rămas tehnologia marginală în multe ore.
Asta a dus la prețuri extrem de mari pentru toată energia electrică, chiar și pentru cea produsă foarte ieftin (hidro, nuclear, regenerabile).

Se propune alinierea la demersurile europene de reformă a designului de piață, inclusiv evaluarea opțiunilor de decupare a prețului marginal (pay-as-clear).
Contextul regional actual creează premise favorabile pentru ca România (eventual împreună cu Bulgaria și Grecia) să poată obține o derogare temporară de decuplare de la prețul marginal.

Paşii următori:
• ANRE inițiază demersuri la ACER pentru decuplarea de prețul marginal, pe fondul
contextului energetic regional (lipsa interconexiuni, deficit de energie în regiune că
urmare a deficitului de energie din Ucraina și Republica Moldova).
Termen realizare: 6-12 luni
Beneficii: 12-24 luni

8. Reducerea tarifelor de rețea (transport și distribuție)

Prețul la energie este format din mai multe componente: costul energiei produse, taxele și tarifele pentru transport și distribuție, precum și diverse contribuții și certificate. Pentru a reduce factură finală, trebuie acționat acolo unde costurile sunt mari și unde se pot lua măsuri rapide.

• ANRE verifică periodic performanța și aplică bonusuri sau penalități în funcție de
rezultate;
• operatorii de rețea investesc în modernizarea echipamentelor pentru a reduce
pierderile;
• ajustarea în jos a RRR atunci când condițiile financiare (dobânzi, riscuri) permit.

Concret, ANRE stabilește RRR pe baza costului capitalului (WACC). Dacă dobânzile
și riscurile scad, ANRE reduce RRR pentru a reflectă realitatea. Dacă însă riscul de
țară crește, în mod normal RRR ar trebui să urce. Totuși, statul poate decide o
abordare socială temporară: ANRE poate fixă o RRR mai mică decât rezultatul
mecanismului, prin ordin sau derogare, valabilă pe o perioadă limitată (ex. 6–12 luni). În acest timp, distribuitorii acceptă profituri mai mici pentru a sprijini consumatorii, cu mențiunea clară că este o măsură excepțională și că metodologia standard se va aplică din nou ulterior.

Impact: facturi mai mici prin reducerea costurilor de rețea.
Termen realizare: 0-3 luni
Beneficii: 3-6 luni

BVB | Știri BVB

UniCredit Bank Bonds 2027 (UCB27) (22/08/2025)

UniCredit Bank Romania a finalizat cu succes fuziunea cu Alpha Bank Romania

UniCredit Bank bonds (UCB28) (22/08/2025)

UniCredit Bank Romania a finalizat cu succes fuziunea cu Alpha Bank Romania

UniCredit Bank S.A. (UCB29) (22/08/2025)

UniCredit Bank Romania a finalizat cu succes fuziunea cu Alpha Bank Romania