-
Pe locul al doilea se situează transformarea digitală și inteligența artificială, văzute drept pârghii esențiale pentru eficiență.
-
Inovația și investițiile în cercetare-dezvoltare (R&D) vin pe locul al treilea, fiind o preocupare esențială în sectorul de producție, atent la optimizarea lanțurilor de aprovizionare și a capacităților industriale.
-
Sustenabilitatea coboară șase locuri în ediția din 2025 a studiului Horváth „CxO Priorities”, dar majoritatea companiilor rămân dedicate obiectivelor „net zero”.
Optimizarea costurilor și a profitabilității este prima prioritate pentru executivii de top (CxOs) din peste 1.000 de companii la nivel global. Aceste concluzii provin din cea de-a șasea ediție a studiului „CxO Priorities”, intitulat „Fundamentals: The New Strategic Advantage – Navigating Trade Conflicts and Tech Disruptions”, realizat de Horváth, companie internațională de consultanță în management, prezentă pe piața românească din 2005.
Această prioritate strategică a urcat pe primul loc, după ce urcase deja de pe poziția a 4-a pe cea de-a 2-a, de la ediția din 2023 la cea din 2024 a studiului.
În actualul context economic global, marcat de conflicte comerciale și disrupții tehnologice, studiul Horváth a identificat patru aspecte fundamentale, care asigură un avantaj strategic și determină performanța companiilor:
- Excelență operațională: creșterea eficienței și a competitivității la nivel de costuri;
- Portofoliu rafinat de produse și servicii: prioritizarea creșterii și a ofertelor cu valoare adăugată ridicată;
- Lanț valoric global echilibrat: construirea unei amprente reziliente și competitive;
- Nucleu pregătit pentru viitor: inovație prin tehnologie și inteligență artificială.
Studiul „CxO Priorities” arată că cea mai mare parte a creșterii de venituri prognozate pentru 2025 (73% pentru industria de producție, respectiv 60% în sectorul serviciilor) va proveni din volumul vânzărilor și nu din prețuri, ceea ce confirmă presiunea sporită asupra marjelor de profit. Atât sectorul de producție, cât și cel de servicii vizează o reducere a costurilor de 3% raportat la venituri, demonstrând un angajament comun pentru eficientizarea cheltuielilor și îmbunătățirea disciplinei financiare.
Investițiile în AI și R&D urcă în topul priorităților
Transformarea digitală – inclusiv utilizarea inteligenței artificiale (AI) – se situează pe locul doi în topul priorităților, în timp ce securitatea cibernetică ocupă locul al 3-lea, pentru industria serviciilor. În schimb, în rândul companiilor de producție locul trei este ocupat de inovație și cercetare-dezvoltare (R&D).
Investițiile în AI înregistrează o creștere anuală accelerată: în telecom ajung până la 1,3% din venituri, în industria de producție media este de 0,4% din venituri, iar în sectorul serviciilor este de 0,6% din venituri.
Pentru companiile din sectorul de producție, excelența în core business reprezintă principala prioritate strategică. Aceasta presupune rafinarea și diversificarea portofoliilor de produse, pentru a răspunde nevoilor clienților și pentru a genera valoare pe termen lung. În acest context, 65% dintre CxOs aflați la conducerea unor companii de producție declară că intenționează să își majoreze investițiile în inovare și R&D în următoarele 12 luni.
Temele strategice legate de forța de muncă – disponibilitatea talentelor, dezvoltarea competențelor și cultura de leadership – ocupă locul patru în clasamentul general, pentru toate industriile. Chiar dacă deficitul de talente s-a mai atenuat, strategiile privind rețeaua globală de producție și ascensiunea rapidă a AI aduc provocări noi.
În sectorul de producție, locul cinci este ocupat de optimizarea amprentei de producție și a lanțurilor de aprovizionare, în creștere cu trei poziții față de anul trecut.
Reorganizarea proceselor crește în importanță, accentul pe sustenabilitate se reduce
Pe nivelul tuturor industriilor, reorganizarea structurilor și proceselor a urcat pe locul cinci, de la locul șapte în 2024. Studiul indică faptul că 58% dintre companii planifică implementarea unor restructurări organizaționale în următorii doi ani.
Începând cu 2021, importanța sustenabilității a scăzut constant. Dacă, în urmă cu câțiva ani, ocupa locul doi, iar anul trecut – locul șase, în 2025 se află abia pe poziția a 12-a. Per ansamblu, 67% dintre companii rămân dedicate atingerii obiectivelor „net zero”, iar una din cinci a decis decalarea inițiativelor legate de sustenabilitate, ceea ce reflectă un climat incert și prevalența altor obiective de business.
„Pe măsură ce economia globală devine tot mai fragmentată, directorii executivi își concentrează atenția asupra factorilor reali care determină performanța: menținerea competitivității pe piețele consacrate cu produse și servicii validate, în paralel cu gestionarea costurilor pentru protejarea marjelor de profit. Companiile înțeleg că revenirea la creștere într-un context de disrupție tehnologică și reașezare economică globală cere un dublu focus: excelență și eficiență în businessul de bază, alături de o transformare structurală proactivă”, a declarat Maria Boldor, Partner și Managing Director, Horváth România.
Studiul Horváth „CxO Priorities 2025″ a fost realizat prin intervievarea, în perioada mai-iunie 2025, a peste 1.000 de membri de board și directori generali, provenind dintr-o gamă variată de 15 industrii: energie, industria de producție, automotive, retail, tehnologie, servicii financiare și altele.
Respondenții provin din 33 de țări din America de Nord și de Sud, Orientul Mijlociu, Asia, Australia și Europa, inclusiv din Germania, Austria, Elveția, Polonia, România și Ungaria, oferind astfel o perspectivă comparativă la nivel regional și sectorial. 80% dintre companiile participante generează venituri anuale de peste 100 de milioane de euro.