-
“Trebuie să găsim în Coaliție o soluție astfel încât IMCA, taxa pe stâlp și impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS) să fie reanalizate”.
-
“IMCA nu trebuie înlocuit cu un alt tip de impozit; Impozitul progresiv – o linie roșie pe care nu trebuie să o trecem, pentru că este tot o zonă necompetitivă”.
Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) afectează nu doar multinaționalele, ci companiile românești, în special, a declarat doamna Gabriela HORGA, Președinta Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital a Senatului, la conferința Income Magazine.
Domnia sa a explicat: “Argumentele împotriva introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) au existat încă de la bun început, acum vedem doar faptul că ceea ce unii dintre noi au susținut – inclusiv eu- atunci când a fost introdus, chiar se și întâmplă. Observăm o scădere a ritmului investițiilor, a investițiilor străine directe.
Trebuie să spunem și că acest impozit nu afectează doar companiile străine, ci afectează și companiile românești, în special. Mai mult, retorica aceasta populistă nu a făcut decât să alimenteze un dispreț față de companiile străine, care, până la urmă, creează locuri de muncă, având un rol important în economia românească.
În opinia mea, IMCA este un impozit anti-economic și în mod clar trebuie regândit, ba chiar aș spune că trebuie eliminat.
Trebuie să subliniez că, atunci când s-a făcut Pachetul 2 de măsuri, IMCA a fost eliminat efectiv de actualul ministru al Finanțelor, dar a fost reintrodus prin amendament de către domnul Câciu, dacă nu mă înșel (Adrian Câciu, fost ministru al finanțelor din partea PSD). A fost regândit un mecanism de limitare a transferurilor intra-grup, delimitarea deductibilităților pe anumite tipuri de cheltuieli intra-grup și aplicarea unor mecanisme care există deja în legislația europeană.
Acum cred că trebuie să găsim în Coaliție o soluție astfel încât IMCA, taxa pe stâlp și impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS) să fie reanalizate. Impactul bugetar al celor trei taxe nu este atât de mare – vorbim de un impact net al IMCA de aproximativ 2,7 miliarde de lei net, taxa pe stâlp este sub un sub un miliard de lei, iar ICAS tot sub un miliard de lei. Dar toate aceste trei taxe au un efect major în descurajarea investițiilor și vorbim practic de o pierdere pentru economia românească, pentru competitivitatea românească”.
Potrivit doamnei Horga, circa 1 milion de angajați sunt afectați de această taxare: “Sunt extrem de multe companii pe întreg lanțul, mă refer la companii românești afectate din sectoare care au marja profitului mică. Este un impozit care nu ține efectiv cont de modelul de business. Vorbim de un model de business cu marjă mică, dar un business de volum de vânzări mari, cum vedem în retail, în distribuție, în comerțul electronic, mai ales acolo unde aceste companii merg pe piețe internaționale, unde sunt în competiție cu alți actori economici care nu aplică acest tip de impozit care există doar în România. Sunt convinsă că o să avem un efect de relocare, un efect de necompetitivitate pe piețe externe, care afectează exact acele companii care echilibrează balanța comercială și ne-ar putea ajuta să o echilibrăm în continuare”.
Potrivit doamnei Horga, trebuie convinse toate cele patru partide din coaliția de guvernare că această taxare trebuie regândită și că eliminarea IMCA nu înseamnă un efect negativ pentru oameni, ci dimpotrivă.
Întrebată ce poate fi pus în locul IMCA, pentru a susține bugetul, Gabriela Horga a spus: “Inițial, cei care au introdus IMCA și au investit foarte mult comunicațional în acest impozit au susținut practic combaterea evitării fiscale. Această evitare fiscală poate fi, bineînțeles, combătută prin limitarea deductibilităților intra-grup pe anumite tipuri de cheltuieli, printr-un mai bun control al prețurilor de transfer, printr-un ANAF cu capacitate administrativă crescută, pentru că nu sunt atât de multe companii și efectiv pot fi verificate aceste mecanisme foarte bine. Și cu cât digitalizarea merge înainte, cu atât vom avea o combatere mai bună a evitării fiscale.
Și acest gol de venituri poate fi compensat prin aceste măsuri. Vedem progrese care se fac în ultimele luni, în special în digitalizarea și în activitatea ANAF. Aceste progrese trebuie să continue. În mod clar nu este suficient. Inclusiv pachetul 2 este doar un punct de pornire, trebuie făcut mult mai mult. Și IMCA nu trebuie înlocuit cu un alt tip de impozit. Pentru că din nou mă întorc la colegii de coaliție care discută de impozitul progresiv. Acolo este chiar o linie roșie pe care nu trebuie să o trecem, pentru că este tot o zonă necompetitivă”.