Update articol:

Ministerul Energiei din Kazahstan a clarificat situația actuală a transportului de petrol: Incidentul de la terminalul maritim al Consorțiului Conductei Caspice nu a avut un impact critic asupra planurilor anuale de producție și aprovizionare cu petrol

Caspian Pipeline Consortium Sursa foto: facebook.com/cpcpipe

Ministerul Energiei din Kazahstan a raportat că incidentul de la terminalul maritim al Consorțiului Conductei Caspice nu a avut un impact critic asupra planurilor anuale de producție și aprovizionare cu petrol, relatează Kazinform.

După cum a menționat departamentul, capacitatea proiectată a secțiunii kazahă a conductei petroliere CPC este de 72 de milioane de tone. În 2025, Kazahstanul a planificat să transporte 57 de milioane de tone prin această conductă. Cu toate acestea, în decembrie, planurile de producție ale companiilor producătoare au arătat că volumele de transport prin CPC au ajuns la 68 de milioane de tone, sau 119,3% din volumul planificat.

„Prin urmare, diferența de patru milioane de tone reprezintă capacitatea neutilizată a conductei, nu volumele pierdute de producție sau export. Incidentul de la terminalul maritim nu a avut un impact critic asupra atingerii indicatorilor anuali planificați”, a relatat ministerul.

Ministerul Energiei a clarificat că, din cauza daunelor aduse infrastructurii offshore pe 29 noiembrie, Kazahstanul a ajustat temporar producția cu 480.000 de tone. Aceasta este o măsură necesară din punct de vedere tehnologic pentru umplerea rezervoarelor de stocare în timpul reparațiilor.

„Acest volum nu reprezintă o pierdere ireversibilă și va fi completat în perioadele ulterioare prin creșterea transporturilor, odată ce terminalul va reveni la funcționarea normală. Estimările impactului acestor ajustări asupra bugetului țării sunt în prezent premature, deoarece petrolul rămâne în activele companiilor și va fi vândut odată ce logistica va fi restabilită”, a subliniat Ministerul Energiei.

În prezent, încărcarea petrolului la terminal continuă prin intermediul dispozitivului de ancorare cu un singur punct VPU-1.

„Lucrările tehnice de înlocuire a furtunurilor de la VPU-3 sunt în fazele finale (data estimată de finalizare este 15 decembrie). Odată ce unitatea va fi operațională, capacitatea maximă va fi restabilită”, se arată în comunicat.

Consorțiul Conductei Caspice (CPC) asigură principalul flux de export al Kazahstanului și nu există o alternativă adecvată. Prin urmare, s-a decis redirecționarea temporară a petrolului din zăcământul Kashgan către China prin conducta Atasu-Alashankou.

În același timp, a fost necesară creșterea volumului transportului de petrol de-a lungul autostrăzii Atyrau-Samara și aprovizionarea cu mai multă energie prin intermediul transportului feroviar.

În același timp, recepția și transportul petrolului kazah prin porturile Novorossiisk și Ust-Luga se desfășoară în mod normal, fără restricții.

„De asemenea, dorim să vă informăm că activitățile operaționale ale participanților la proiectele majore (TCO, NCOC, KPO) nu sunt amenințate. Lucrările se desfășoară în cadrul acordurilor existente, iar negocierile privind schimbările de proprietate sau cumpărarea de acțiuni nu sunt în curs de desfășurare. Situația este monitorizată constant de Ministerul Energiei și nu există nicio amenințare de perturbare a contractelor de export”, a menționat ministerul.

Reamintim că cel mai recent atac asupra Consorțiului Conductei Caspice (CPC) a avut loc pe 29 noiembrie, la ora 6:06, ora Astanei. Ambarcațiuni fără pilot au distrus apoi unitatea de ancorare cu un singur punct (SPM) (SPU-2) în apele portului maritim Novorossiisk. Guvernul kazah a plasat situația sub monitorizare specială.

În acest sens, pe 30 noiembrie, Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Kazahstan a exprimat un protest. În urma acestui fapt, incidentul a fost discutat de miniștrii de externe ai Kazahstanului și Ucrainei la o reuniune de la Viena.

Pe 10 decembrie, s-a aflat că, după scoaterea din funcțiune a VPU-2, o parte din volumele de petrol din zăcământul Kashagan au început să fie redirecționate către China.

BVB | Știri BVB
JUDETUL BIHOR (BIH27) (12/12/2025)

Plata cupon 30 si rambursare rata principal 30 & calcul rata dobanda pentru cuponul 31

CONTED SA (CNTE) (12/12/2025)

Numire Director General