Update articol:

Alexandru Petrescu: GNL poate fi parte a unei soluții de tranziție, pe termen mediu, dar autonomia energetică la nivelul UE este preferabilă oricărei dependențe de furnizori externi

Alexandru Petrescu, Centrul European de Competente in Materie de Securitate Cibernetica Alexandru Petrescu

GNL are un impact foarte semnificativ asupra climei, pentru că este foarte consumator de energie, pentru că prin deschiderea piețelor mondiale împinge întotdeauna producția în amonte și pentru că în lanțul său valoric creează scurgeri de metan, consideră fostul ministru Alexandru Petrescu, adăugând că, astfel, politica de independență energetică este foarte costisitoare, iar economiștii arată că la această se adaugă și prețul tranziției ecologice, „Greenflation”, care ne afectează pe termen lung.

Potrivit lui Alexandru Petrescu, GNL poate fi parte a unei soluții de tranziție, pe termen mediu, dar autonomia energetică la nivelul UE este preferabilă oricărei dependențe de furnizori externi arealului economic european.

Acesta a scris pe Facebook: ” Poate GNL salva statele membre? Când, cum și în ce condiții?

Accesul statelor membre la gaz lichefiat este de multe ori folosit în a argumenta strategii cu efect pe termen scurt. Constrângerile geopolitice și conflictul ucrainean au evidențiat dependența Europei de gazul rusesc importat prin conducte care traversează mai multe țări din câmpurile de extracție ale Rusiei. Mai multe țări sunt direct afectate, inclusiv Ungaria, Bulgaria și Germania. Perturbările recente ale magistralelor de transport de gaze necesită soluții alternative.

De șase sute de ori mai puțin voluminos decât în ​​stare gazoasă, transportul GNL maritim permite flexibilitatea aprovizionării pe distanțe foarte mari prin diversificarea surselor: Qatar, Algeria, Nigeria, Statele Unite.

Mai flexibil decât o conductă de gaz a cărei infrastructură traversează mai multe țări cu riscuri geopolitice și blocaje precum cele experimentate pentru gazul North Stream 1 & 2, transportatorul de GNL poate obține aprovizionare din orice țară care are terminale de lichefiere criogenică.

În fața deciziei țărilor europene de a-și reduce drastic dependența de gazul rusesc, comenzile de aprovizionare din Orientul Mijlociu, Africa și Statele Unite sunt în creștere. Având în vedere această perspectiva, se pune problema în primul rând a asigurării transportatorilor de GNL, toți importatorii din lume “luptându-se” pentru aceiași transportatori, în contextul unei producții globale limitate și a unor creșteri puternice de preț.

Există peste 550 de transportatori de GNL în serviciu în întreaga lume, cu o capacitate medie per transportator de 160.000 m3 de gaz lichefiat. Cel mai mare, Rasheeda, poate transporta 266.000 m3 de gaz lichefiat (adică 160 milioane Nm3 gaz).

De asemenea, se pune problema existenței terminalelor de gaz pentru a primi, depozita și gazeifica GNL. Investiția pentru un port de recepție și o infrastructură de procesare depășește un miliard de euro și durează unul până la doi ani pentru a îl construi.

Comerțul cu GNL a crescut cu 6% anul trecut, ca urmare a cererii în creștere în China și Coreea de Sud, potrivit raportului Shell LNG Outlook. Cererea globală ar trebui să continue să crească, determinată în special de Asia.

„UE ar putea teoretic să-și crească importurile de GNL pe termen scurt cu aproximativ 60 de miliarde de metri cubi”, estimează Agenția Internațională pentru Energie (IEA) în planul său de reducere a dependenței de gazul rusesc. Comisia Europeană, la rândul său, menționează un potențial de 50 de miliarde de m3.

Totodată, experții în domeniu avertizează că GNL este o pârghie de flexibilitate foarte importantă, dar din păcate, pe termen scurt, nu-i putem cere să facă minuni.
Se estimează că în 2022, cel mult, vor fi introduși pe piață în plus 35 de miliarde de m3 la nivel mondial; este posibil că China să capteze aproximativ jumătate din această cantitate, ceea ce lasă mai puțîn de 20 de miliarde de m3 în restul lumii.

Unele țări europene precum Polonia sau Lituania au construit terminale GNL pentru a-și reduce dependența de Rusia. Dar alții precum Germania nu au niciunul până acum – o situație pe care Germania vrea să o remedieze în ritm accelerat.

Cu toate acestea, construcția unui terminal durează: 2 până la 3 ani. O altă posibilitate care se desprinde este folosirea de terminale flotante (FSRU-uri în engleză), care pot fi puse în funcțiune mai rapid, dar și acestea necesită totuși 12 până la 18 luni.

Dincolo de terminale, este apoi transportul prin gazoduct în interiorul continentului european care blochează, din lipsa interconexiunilor în anumite locuri. De exemplu, Spania are mai multe terminale GNL, dar capacitățile sunt limitate pentru a circulă mai apoi gazul dincolo de Pirinei către restul continentului.

Peninsula Iberică este de fapt o insulă energetică în UE, cu Portugalia producător major de hidroenergie, iar Spania importator de gaze naturale lichefiate din Africa. Ambele state stau foarte bine la ponderea de producţie de energie regenerabilă. Am tratat în detaliu cazul “excepției iberice” Într-o analiză anterioară.

Să nu uităm în această discuție și perspectiva impactului GNL asupra mediului: gazul înlocuiește avantajos cărbunele pentru a produce energie electrică sau păcură grea pentru propulsia navelor, susțîn promotorii săi, dar „înlocuirea unui combustibil fosil și a unei dependențe rusești cu altul s-ar dovedi a fi o fundătură pentru Europa pe termen mediu.”

GNL are un impact foarte semnificativ asupra climei, pentru că este foarte consumator de energie, pentru că prin deschiderea piețelor mondiale împinge întotdeauna producția în amonte și pentru că în lanțul său valoric creează scurgeri de metan.

Cu alte cuvinte, politica de independență energetică este foarte costisitoare, iar economiștii arată că la această se adaugă și prețul tranziției ecologice, „Greenflation” afectându-ne pe termen lung.

GNL poate fi parte a unei soluții de tranziție, pe termen mediu, dar autonomia energetică la nivelul UE este preferabilă oricărei dependențe de furnizori externi arealului economic european”.

BVB | Știri BVB

TERAPLAST SA (TRP) (08/12/2022)

Raspunsuri la intrebarile primite din partea comunitatii de investitori

TTS (TRANSPORT TRADE SERVICES) (TTS) (08/12/2022)

Disponibilitate vot online si program AGOA 16/19.12.2022

SSIF BRK FINANCIAL GROUP SA (BRK) (08/12/2022)

Document informare - alocare actiuni