Update articol:

Alin Iacob, AURSF:CSALB are probleme grave de guvernanță la nivelul Colegiului de Coordonare”

  • Alexandru Păunescu, CSALB: “Instanța a considerat – şi vorbim de fond în acest moment – că, neavând reprezentantul asociațiilor de consumatori, nu putem să fim înscriși pe lista centrelor de soluționare alternativă. Dar nu înseamnă că CSALB funcționează ilegal”.

  • Daniel Zamfir, la auzul că CSALB nu are reprezentanţi ai consumatorilor în CSALB: “Adică bancherii analizează acum ce abuzuri au făcut înainte”.

  • Sebastian Hotca, preşedinte interimar al ANPC: ANPC şi-a retras reprezentantul tocmai că există un proces pe rol prin care s-a contestat componența acestui acestui Colegiu

  • Paul Anghel: “Conciliatorii sunt avocați care dețin dosare la CSALB, dar au calitatea de avocați împotriva proceselor intentate de către consumatori, persoane fizice, sau de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor”

Avem probleme grave de guvernanță la CSALB și nu știu dacă domnul președinte CSALB  Alexandru Păunescu, care a fost invitat la Comisia Economică din Senat, vi le-a adus la cunoștință, a declarat Alin Iacob, președintele AURSF – Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare, la dezbaterile din Comisia Economică din Senat, privind proiectul de lege prin care se dorește preluarea de către BNR a atribuţiilor ANPC ca autoritate naţională competentă cu protecţia consumatorilor de produse şi servicii financiar-bancare.

La rândul său,  Daniel Zamfir, președintele Comisiei Economice din Senatul României, a adus în discuție faptul că, de peste șase ani, în Colegiul de Coordonare al CSALB nu există un reprezentant al asociațiilor de consumatori, deși OG 38/2015 impune acest lucru, iar de ceva timp nici ANPC nu mai are reprezentant, Colegiul funcționând în trei oameni.

Potrivit Regulamentului de Funcționare, Conducerea generală a Centrului SAL este asigurată de Colegiul de coordonare, care este format din 5 membri desemnaţi, câte unul, de către: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Asociaţia Română a Băncilor, Banca Naţională a României şi asociaţiile de consumatori care
îndeplinesc condiţiile prevăzute în art. 32 sau în art. 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi un membru independent ales de către cei 4 membri desemnaţi

Potrivit domnului Iacob, reprezentantul independent din Colegiul de Coordonare al CSALB a fost ales fără cele 4 voturi necesare ale celorlalți reprezentanți, ci doar cu trei. În consecință, chiar și acest reprezentant are o prezență dubitativă: “De șase ani, asociațiile de consumatori nu sunt reprezentate în Colegiul de Coordonare al CSALB, anul trecut ANPC și-a retras reprezentantul din Colegiul de Coordonare al CSALB. Membrul independent din conducerea CSALB trebuie ales de cei patru reprezentanți din conducere, dar a fost ales doar de trei, deoarece consumatorii nu mai sunt reprezentați. Din punctul nostru de vedere, acesta este un viciu care ar trebui să invalideze prezența doamnei Simona Vâlceanu ca independent.

Spun independent că așa spune legea, dar doamna Vâlceanu a fost directorul Direcției Juridice a BCR din perioada pre-criză, adică exact acel moment care a dus la vreo câteva zeci de mii de oameni implicați în procese pe clauze abuzive ale acestei bănci. Această doamnă este astăzi independentul din Colegiul de Coordonare al CSALB”.

Alin Iacob a mai spus: “În plus, există o decizie a instanței de judecată – pentru că CSALB a dat în judecată Ministerul Economiei și acum dosarul a fost preluat de Ministerul Energiei, entitatea care, conform Directivei europene 11/2013, guvernează inclusiv entitățile în soluționarea alternativă a litigiilor din domeniul financiar.

CSALB a solicitat în instanță să fie recunoscută și trecută pe lista înaintată Comisiei Europene ca entitate de soluționare a litigiilor,

Dar instanța de judecată a constatat că, datorită acestei absenței reprezentantului asociației de consumatori din Colegiul de Coordonare al CSALB, practic, această entitate nu poate fi calificată în mod oficial ca entitate de soluționare alternativă.

Practic, instanța invalidează această structură în calitate de entitate alternativă a litigiilor, lucru care este de altminteri dovedit și de faptul că singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor acceptată în rețeaua transfrontalieră europeană FIN- Net este entitatea de soluționare alternativă a litigiilor din zona asigurărilor, piețe de capital și pensiilor private SAL-Fin, aflată în coordonarea Autorității de Supraveghere Financiară.

Întrebat de Daniel Zamfir dacă există o astfel de hotărâre de instanță, Alexandru Păunescu, preşedintele CSALB, a spus: “Nu. Nu-i adevărat. Litigiul respectiv a fost declanșat de Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar. Noi solicitam ca Ministerul Energiei, care este autoritatea de resort, să ne înscrie pe lista centrelor de soluționare alternativă și să ne notifice la Comisia Europeană. Am solicitat acest lucru încă din decembrie 2015.

N-am primit vreo câțiva ani răspuns de la minister și pentru că noi funcționăm în baza unei legi, spre deosebire de orice alte centre de soluționare alternativă care funcționează în baza unor decizii, a unei instituții – în cazul ASF a fost decizia lor internă.

CSALB funcționează în baza Ordonanței 38. Dacă are cineva curiozitatea să se uite, o să vadă cum funcționează, care sunt condițiile pe care trebuie să le respecte un membru și așa mai departe. Dar instanța a considerat – şi vorbim de fond în acest moment – că, neavând reprezentantul asociațiilor de consumatori, nu putem să fim înscriși pe listă. Dar nu înseamnă că CSALB funcționează ilegal.

Întrebat de Daniel Zamfir dacă CSALB funcţionează fără reprezentanţi ai consumatorilor, Alexandru Păunescu a răspuns afirmativ.  În replică, Daniel Zamfir a spus: “Adică bancherii analizează acum ce abuzuri au făcut înainte”.

Alexandru Păunescu a continuat:  “Cei care sunt desemnați de către autorități nu sunt implicați în soluționarea dosarelor. Noi, cei care suntem în acest Board al CSALB, ne ocupăm ca Centrul acesta să fie finanțat, să aibă o schemă de personal, să fie conciliatorii pe listă și atât. Cei care se ocupă de soluționare alternativă sunt conciliatori. Există o listă de 17 conciliatori care sunt toți, cu excepția unuia, avocați și care doar ei se ocupă de soluționare alternativă”.

Întrebat de ce ANPC nu este în CSALB, Sebastian Hotca, preşedinte interimar al ANPC, a declarat: “Tocmai din acest motiv, invocat chiar de domnul Iacob (n.r. procesul din instanţă), pentru că există acel proces pe rol prin care s-a contestat componența acestui acestui Colegiu, iar noi, datorită acestui fapt, am retras reprezentantul.

Paul Anghel, directorul general al ANPC, a declarat: “Eu am fost membru în CSALB la un moment dat, la înființarea Colegiului, și știu că în exclusivitate bugetul era format doar din bani de la băncile comerciale, din fonduri de la băncile comerciale. De asemenea, conciliatorii, cei care ar trebui să se ocupe de concilierea între consumator și bancă comercială, sunt avocați care dețin dosare la CSALB, dar au calitatea de avocați împotriva proceselor intentate de către consumatori, persoane fizice, sau de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor. Considerăm că nu este oportun ca aceste competențe să fie luate Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor”.