Update articol:

ANRE, scrisoare către ENGIE: Majorarea preţului gazelor pentru clienţii casnici – contrară unor prevederi legale în vigoare; încheierea contractelor prin folosirea unor practici incorecte sau înșelătoare poate fi sancționată cu amendă de la 5% la 10% din cifra de afaceri 

Dumitru Chiriţă, preşedinte ANRE

* Dumitru Chiriţă, către Eric Stab: “ANRE va considera că în relația cu clientul final ați folosit practici comerciale înșelătoare, dacă  veți proceda la majorarea prețului din contractele încheiate cu clienții casnici aferente ofertei cu un preț valabil pe o perioadă de 12 luni”

 

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) atenţionează ENGIE că majorarea preţului de furnizare a gazelor naturale pentru clienţii casnici, pe care compania vrea să o anunţe clienţior, este contrară unor prevederi legale în vigoare.

“În situația în care veți proceda la majorarea prețului din contractele încheiate cu clienții casnici aferente ofertei cu un preț valabil pe o perioadă de 12 luni, ANRE va considera că în relația cu clientul final ați folosit practici comerciale înșelătoare, nefiind indicat în oferta respectivă faptul că vă rezervați dreptul de a modifica/actualiza pe parcursul acestei perioade prețul ofertat”, precizează Dumitru Chiriţă, preşedintele ANRE într-o scrisoare către Eric Stab, şeful ENGIE.

Preşedintele ANRE mai atenţionează ENGIE că încheierea contractelor de furnizare a gazelor naturale prin folosirea unor practici incorecte sau înșelătoare este interzisă și constituie contravenție și poate fi sancționată cu amendă de la 5% la 10% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancționării.

Printr-o scrisoare adresată directorului general Eric Stab, Dumitru Chiriţă  preşedintele ANRE spune:

«În oferta – Engie Gas Start — propusă clienților casnici din portofoliul propriu începând cu data de 1 iulie 2021 se precizează că prețul de 155,24 lei/MWh, fără TVA, are valabilitate 12 luni. Totodată, se menționează că ”Preţul final de furnizare exprimat în lei/kWh fără TVA este de 0,15524 şi include toate serviciile reglementate, fiind compus din: 0,12500 (prelul gazelor naturale cu servicii de transport, înmagazinare și echilibrare) și 0,03024 (tariful reglementat de distribuţie aferent categoriei de consum). Preţul este actualizat automat, ori de câte ori sunt modificate tarifele reglementate, iar acestea pot fi consultate la adresa https://www.engie.ro/tarife/. Preţurile afișate nu conţin TVA. Valoarea TVA este de 19% şi se va actualiza de drept, în funcţie de reglementările stabilile prin lege”.
Conform prevederilor art. 4 alin. (5) din Ordinul președintelui ANRE nr. 106/2014 privind modalitățile de informare a clienților finali de către furnizorii de gaze naturale cu privire la condițiile comerciale de furnizare a gazelor naturale, “În situația acceptării de către clientul final a unei oferte-tip, furnizorul are obligatia să includă în contractul de vânzare-cumpărare a gazelor naturale toate informaţiile din respectiva ofertă-tip, fără a se limita la acestea”.

Din analiza modelului de contract de furnizare a gazelor naturale propus de societatea dumneavoastră se poate constata faptul că, deși din informațiile prezentate în ofertă prețul ar fi valabil 12 luni, prevederile art. 3 alin. (4) din contract stipulează faptul că ”(…) Preţul final se poate actualiza conform prevederilor Art. 7 „Modificarea circumstanţelor ” din Condiliile Generale de Contractare”.
Astfel, prevederile art. 7- Modificarea circumstanțelor din Condiții generale de contractare ale contractului de vânzare — cumpărare gaze naturale aplicabil persoanelor fizice stabilesc următoarele:

“7.1 Se consideră modificare de circumstanțe modificarea sau introducerea unor noi taxe, impozite, schimbarea modalităţilor de impunere sau taxare și a referinţei pentru preţul gazelor din producţia internă sau aplicarea unei noi cerinţe legale referitoare la achiziţia, transportul, distribuţia sau înmagazinarea gazelor naturale,

7.2 Prevederile art. 7.1 se aplică şi în cazul apariţiei unor modificări de elemente, survenite la achiziţia, accesul, exploatarea sistemelor de distribuție și/sau transport, în baza contractelor semnate de către Vânzător, cu operatorii sistemelor de distribuţie şi transport, sau cu producătorii/importatorii de gaze naturale, inclusiv modificări ale bazei de calcul sau a metodei de calcul referitoare Ia achiziţie transport, distribuţie și/sau în cazul modificării prevederilor legale privitoare Ia Codul Reţelei pentru Sistemul Nalional de Transport Gaze Naturale.

7.3.Părţile convin ca orice modificare prevăzută la Art. 7.2 să se realizeze în urma unei informări prealabile a Cumpărătorului cu 30 de zile înainte, fără a fi necesară încheierea unui act adiţional.

7.4 Prevederile art. 7.2 si 7.3 de mai sus nu se aplică Cumpărătorului (clientul casnic) care nu si-a exercitat dreptul de eligibilitate până la data de 30 iunie 2021. Orice intenłie a Vânzătorului de modificare a preţului, în sensul arătat la 7.2 de mai sus, împreună cu actul adiţional la contract, se notifică Cumpărătorului cu cel putin 30 de zile calendaristice înainte de data la care modificarea urmează să fie efectuată, cu precizarea dreptului Cumpărătorului de a denunţa contractul, în cazul în care nu este de acord cu noile condiţii de pret notificate. Modificările/completările se consideră acceptate de către Cumpărător în cazul în care acesta nu comunică, în termen de 30 de zile de la notificarea transmisă de către Vânzător, denunţarea contractului de furnizare a gazelor naturale”.

În condițiile în care această ofertă a fost prezentată pe pagina de internet a societății dumneavoastră, precum și prin intermediul Comparatorului oferte-tip de furnizare a gazelor naturale, ca fiind o ofertă cu un preț valabil pe o perioadă de 12 luni, fără a se preciza în cuprinsul ei că societatea dumneavoastră își rezervă dreptul de a modifica/actualiza pe parcursul acestei perioade prețul ofertat, se poate considera că orice astfel de modificare de preț, operată după încheierea contractului aferent ofertei, reprezintă în fapt o încălcare a obligației de transparență pe care o aveți potrivit art. 143 lit. k) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, putând fi sancționată în consecință.

Astfel, potrivit articolului menționat anterior, societatea dumneavoastră are obligația să transmită clienților finali informații transparente privind preturile practicate și nu putem considera că încălcarea acestei obligații de transparență la momentul publicării ofertei-tip de furnizare a gazelor naturale poate fi suplinită de posibilitatea clientului de a solicita denunțarea unilaterală a contractului în cazul neacceptării modificării prețului. Obligația de transparență vizează libertatea de a alege a clientului, căruia trebuie să i se asigure posibilitatea de a opta în cunoștință de cauză.

Astfel, obligația de transparență vizează, în special, momentul acceptării unei oferte în vederea încheierii contractului, întrucât clientul verifică, în mod normal, cu multă atenție, tocmai clauzele privind modificarea prețului și a contractului pentru a se asigura în acest mod de calitatea diferitor oferte disponibile.

Prin urmare, ar putea fi reținut faptul că există o încălcare a obligației de transparență chiar dacă o majorare de preț ca urmare a utilizării unei clauze netransparente se comunică la timp clientului final sau dacă acesta are dreptul de a denunța contractul de furnizare a gazelor naturale.

În ceea ce privește clauzele referitoare la modificarea circumstanțelor care pot conduce la ajustarea prețului din Condiţii generale de contractare, considerăm că nici formularea acestora nu respectă obligația de transparență întrucât nu există o referință clară, verificabilă sau publică cu privire elementele/informațiile care sunt folosite la stabilirea “bazei de calcul sau a metodei de calcul referitoare la achizitie”, respectiv a „ referinţei pentru preţul gazelor din producția internă”.

Orice clauză care permite o astfel de ajustare de preț de către furnizor trebuie să respecte cerinţele de bună credință, de echilibru și de transparență, astfel încât clientul interesat să aibă posibilitatea să prevadă, pe baza unor criterii clare și inteligibile, eventualele modificări ale preţului de furnizare.

Totodată, potrivit art. 145 alin. (4), lit. g) din Legea nr. 123/2012, clienții beneficiază de protecție împotriva a două categorii de practici comerciale neloiale, respectiv incorecte sau înșelătoare, iar potrivit art. 143 alin. (1 A 1) din Lege, furnizorul are obligația ca în relația cu clientul final să nu utilizeze astfel de practici. Practicile înșelătoare se pot manifesta fie prin acțiune directă (furnizarea de informații false), fie prin omisiune (nefurnizarea unor informații importante).

Astfel, toate practicile comerciale care pot afecta decizia unui client de a contracta cu societatea dumneavoastră, deci inclusiv ofertele publicate pe pagina dumneavoastră de internet sau prin intermediul Comparatorului pus la dispoziție de ANRE, trebuie să conțină toate informațiile de care clienții au nevoie pentru a decide, iar acestea trebuie să fie corecte și exacte.

Pentru a permite clientului să prevadă, pe baza unor criterii clare și inteligibile, eventualele modificări/actualizări ale prețului de furnizare, toate motivele care pot conduce la variația prețului trebuiau precizate și clarificate direct în oferta-tip de furnizare a gazelor naturale și nu doar în condițiile generale de contractare.
Având în vedere faptul că societatea dumneavoastră a ofertat un preț, pentru o perioadă de timp bine definite, respectiv 12 luni, iar în baza acestei oferte au fost încheiate contracte de furnizare a gazelor naturale cu clienții casnici, considerăm că societatea ENGIE ROMÂNIA SA. este să ţinută să respecte condițiile din ofertă și anume, preţul fix timp de un an.

În situația în care veți proceda Ia majorarea prețului din contractele încheiate cu clienții casnici aferente ofertei cu un preț valabil pe o perioadă de 12 luni, ANRE va considera că în relația cu clientul final ați folosit practici comerciale înșelătoare, nefiind indicat în oferta respectivă faptul că vă rezervați dreptul de a modifica/actualiza pe parcursul acestei perioade prețul ofertat.

Încheierea contractelor de furnizare a gazelor naturale prin folosirea unor practici incorecte sau înșelătoare este interzisă și constituie contravenție, atât potrivit prevederilor Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, cât și conform prevederilor art. 194 pct. 51 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, și poate fi sancționată potrivit prevederilor art. 195 alin, (1) pct. 2. lit. i) din această ultimă lege cu amendă de la 5% la 10% din cifra de afaceri anuală din anul financiar anterior sancționării”.

 

BVBStiri BVB

MECANICA FINA SA (MECE) (28/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

ELECTROAPARATAJ S.A. (ELJ) (28/09/2021)

Convocare AGAO 03.11.2021/ 12.11.2021

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (28/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

SSIF BRK FINANCIAL GROUP SA (BRK) (28/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

TERAPLAST SA (TRP) (28/09/2021)

Vizibilitate crescuta a actiunilor TRP la nivel regional