Update articol:
Tendințe ale prețului gazelor în anul 2020

Asociația Energia Inteligentă: Ne putem aștepta din nou la creșteri de preț al gazelor, în iarna 2020/2021

În iarna 2020/2021, ne vom confrunta, probabil, cu un nou deficit de gaze și respectiv ne putem aștepta din nou la creșteri de preț al gazelor, estimează Asociația Energia Inteligentă. Potrivit acesteia, prețul gazelor naturale în iarna 2020/2021, după eliminarea plafonării prețului gazelor din producția internă la populație, va fi mai mare de cel care piața îl dădea în absența OUG 114.

Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă, arată: „OUG 114 și Normele ANRE de aplicare a acesteia, a adus prețul pe piața de gaze din România la un nivel maxim istoric, fără nici un beneficiu pentru populația României, a dus la importarea unor cantități importante de gaze, la prețuri peste prețul pieței, dar mai important va avea efecte negative și în vara și chiar iarna următoare.

Liberalizarea pieței gazelor naturale din anul 2016, după o creștere a prețurilor la gaze, prezenta o tendință de stabilizare a prețului gazelor, acesta variind ușor în funcție de forțele pieței.

Urmare a solicitării primite din partea consumatorilor privind tendințele prețului în următoarea perioadă, Asociația Energia Inteligentă a încercat realizarea unor previziuni de preț pentru următorul an, într-un scenariu optimist”.

Asociația a prezentat următoarele tendințe:

Prețul gazelor destinate populației (gaz marfă)

În graficul alăturat am plasat cu vișiniu tendințele prețului gazelor destinate populației. Acesta a înregistrat o scădere cu 30%, după plafonarea prețului gazelor din producția internă destinate populației, începând cu mai 2019. Această scădere a prețului nu s-a reflectat în scăderea cu 30% a prețului gazelor la populație, în fapt consumatorul nebeneficiind de pe urma OUG 114.  În  Proiectul de eliminare a OUG 114 din luna septembrie 2019, se prevedea ca la 1 aprilie 2020, jumătate din gazele destinate populației să mai fie plafonate la un preț de 68 lei/MWh. Astfel, apreciem că prețul gazelor pentru populație la 1 aprilie 2020, nu va atinge nivelul la care era în momentul în care s-a plafonat prețul, acel preț, în opinia noastră se va atinge după eliminarea totală a prețului plafonat la 1 aprilie 2021.

Prețul liber al gazelor pe piața non casnicilor

În graficul prezentat se poate observa că începând cu luna mai 2019, data aplicării OUG 114 și a plafonării prețului la gazele din producția internă destinate populației, prețul gazelor pentru clienții non-casnici a crescut (curba verde de pe grafic), furnizorii dorind să-și compenseze pierderile determinate de plafonarea prețului pentru o parte din gazele produse. 

În ipoteza unui excedent de gaze pe piață în vara anului 2020, datorat cantităților de gaze rămase în depozite anul acesta, dar și a unor cantități mai mici de gaze care vor fi dirijate de către ANRE (urmare a modificării cantității de gaze pentru populație cu preț plafonat), dar și urmare a unui posibil excedent de gaze pe piețele europene, prețurile gazelor în vara 2020 ar trebui să scadă, probabil la un nivel similar cu cel al prețului gazelor de pe piețele europene de anul acesta.

Prețul mediu ponderat al gazelor

În graficul de mai sus regăsim cu albastru prețul mediu ponderat al gazelor pe piața de gaze din România, atât înaintea OUG 114, cât și după apariția Normelor de aplicare a acesteia.

Se poate observa că OUG 114 :

  • a adus pe fondul plafonării prețului din producția internă a gazelor destinate populației, dar mai ales a deficitului determinat în principal de Deciziile ANRE de direcționare a cantităților de gaze din producția internă, un preț mare al gazelor tranzacționate liber pe piață în anul 2019
  • a determinat un preț mediu în anul 2019, peste prețul mediu din anul 2018
  • va determina volatilitate mare al prețului mediu ponderat al gazelor în vara și iarna 2020

Prețul mediu ponderat al gazelor în ipoteza în care nu ar fi existat elementele perturbatoare de funcționare a pieței de gaze

Asociația Energia Inteligentă a realizat un scenariu în care a eliminat acțiunile perturbatorii a pieței de gaze din România cum au fost cele din toamna anului 2017, apariția OUG 114, Normele ANRE de aplicare a OUG 114, a nerealizării Normelor de aplicare a OUG 64 de către ANRE (deși aveau termen noiembrie 2016) și a ajuns la concluzia că:

  • toți consumatorii au avut de pierdut, direct sau indirect
  • s-au făcut pași înapoi pe piața de gaze:
    • la nivelul comportamentului consumatorului final, care nu mai are încredere în a încerca să-și negocieze contractele;
    • la nivelul furnizorilor, de a renunța la un comportament creativ în raport cu ofertele puse pe piață și reluarea sau împrumutarea practicilor care erau înainte de apariția OUG 64 / 2016 – înțelegerile neoficiale asupra prețului și ofertelor din piață.
  • prețul gazelor naturale în vara lui 2020, după eliminarea plafonării parțiale a prețului gazelor din producția internă la populație va fi apropiat de cel care piața îl dădea în absența OUG 114 (scenariu AEI de evoluție a prețului în absența OUG 114)
  • probabil în iarna 2020/2021 ne vom confrunta cu un nou deficit și respectiv ne putem aștepta din noi la creșteri de preț ale gazelor;
  • prețul gazelor naturale în iarna 2020/2021, după eliminarea plafonării prețului gazelor din producția internă la populație, va fi mai mare de cel care piața îl dădea în absența OUG 114 (scenariu AEI de evoluție a prețului în absența OUG 114)
  • cei care au avut de câștigat au fost anumiți furnizori din piata și anumiți importatori.
  • piața gazelor naturale a pierdut șansa de a evolua spre o piață mai matură și va fi necesar mult timp pentru a reface această stricăciune.