Update articol:

AURSF promovează informarea mai bună a salariaților care trebuie să adere la Pilonul II

Alin Iacob, presedintele AURSF Alin Iacob, presedintele AURSF

AURSF și Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) au redactat un proiect de opinie care a fost asumat în unanimitate de membrii Grupului Consultativ de Dialog Permanent pentru Protecția Consumatorilor de Servicii Financiare Nebancare, organizat la nivelul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

Opinia vizează obligarea angajatorilor de a informa salariații aflați la primul loc de muncă în legătură cu posibilitatea pe care o au de a opta, în cunoștință de cauză, pentru unul dintre fondurile de pensii administrate privat (Pilonul II). În prezent, în lipsa unei astfel de informări și a opțiunii participanților, aproximativ 98% dintre cei care adera sunt repartizați aleatoriu, aspect sesizat în repetate rânduri de-a lungul timpului de reprezentanții AURSF.

Introducerea obligativității pentru angajatori de a informa salariații despre necesitatea aderării la un fond de pensii administrat privat va contribui la creșterea gradului de informare a consumatorilor cu privire la dreptul lor de a alege fondul de pensii la care vor să contribuie. Aceștia își vor putea alege fondul de pensii în deplină cunoștință de cauza, putând să primească toate informațiile care ii interesează. Implicit, se va reduce numărul celor care sunt repartizați aleatoriu, iar fondurile de pensii private vor deveni și mai interesate să ofere rezultate mai bune participanților”, declară Alin Iacob, președintele AURSF.
 

Implicații legale pentru consumatori

Introducerea obligativității pentru angajatori de a informa salariații despre necesitatea aderării la un fond de pensii administrat privat va contribui la creșterea gradului de informare și conștientizare a consumatorilor cu privire la dreptul lor de a alege fondul de pensii la care vor să contribuie. Aceștia își vor putea alege fondul de pensii în deplină cunoștință de cauză, putând să primească toate informațiile care îi interesează de la administratorii existenți pe piață. Implicit, se va reduce numărul celor care sunt repartizați aleatoriu, număr aflat la un nivel foarte ridicat (98%).
Având în vedere acest procent extrem de ridicat, membrii Grupului Consultativ de Dialog Permanent în domeniul protecției consumatorilor de servicii financiare nonbancare (GCDP) au adoptat o opinie care vizează susținerea modificării legislației secundare (Ordinul Ministerului Muncii nr. 64/2003), în sensul introducerii obligației angajatorului de a informa salariatul aflat la primul loc de muncă cu privire la posibilitatea de a opta pentru un fond de pensii administrat privat, pe modelul scrisorii de informare atașate prezentei opinii, cu scopul de a reduce numărul mare de angajați repartizați aleatoriu.
Astfel, pentru realizarea acestui deziderat, GCDP susține modificarea Ordinului Ministerului Muncii nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de muncă, în sensul completării acestuia cu dreptul angajatului de a fi informat cu privire la aderarea la pilonul II de pensii private respectiv obligația
angajatorului de a înmâna salariatului informarea privind aderarea la un fond de pensii administrat privat.

Model informare:
DACĂ ACESTA ESTE PRIMUL LOC DE MUNCĂ, ADERĂ LA UN FOND DE PENSII ADMINISTRAT PRIVAT!
Sistemul de pensii este construit sub forma a 3 piloni.
Pensia de stat (Pilonul I) se activează când te angajezi prima oară și începi să contribui la asigurările sociale de stat.
Pensia administrată privat (Pilonul II) este pensia pentru care o parte din contribuția la asigurările sociale este
transferată la un fond de pensii administrat privat și se strânge într-un cont al tău.
Pensia facultativă (Pilonul III) este pensia care presupune contributii suplimentare din partea ta si/sau a
angajatorului tau..
ATENȚIE! Dacă NU AI MAI MULT DE 35 ANI și ACESTA ESTE PRIMUL LOC DE MUNCĂ, ÎN PRIMELE 4 LUNI de la
angajare TREBUIE SĂ ALEGI un fond de pensii administrat privat!
Ai la dispoziție 7 fonduri, listate mai jos în ordine alfabetică:
 Fondul FPAP ARIPI, administrat de GENERALI SAFPP;
 Fondul FPAP AZT VIITORUL TĂU, administrat de ALLIANZ-ŢIRIAC PENSII PRIVATE SAFPP;
 Fondul FPAP BCR, administrat de BCR PENSII SAFPP;
 Fondul FPAP BRD, administrat de BRD PENSII SAFPP;
 Fondul FPAP METROPOLITAN LIFE, administrat de METROPOLITAN LIFE SAFPAP;
 Fondul FPAP NN, administrat de NN PENSII SAFPP;
 Fondul FPAP VITAL, administrat de AEGON PENSII SAFPP.
Pentru a face o alegere în cunoștință de cauză, intră pe www.asfromania.ro (secțiunea Supraveghere, Registre electronice) pentru a face o comparație între fonduri, inclusiv în ceea ce privește performanțele din trecut ale fondurilor. Performanţele anterioare nu reprezintă o garanţie a realizărilor viitoare.
Pentru o informare completă, verifică ulterior și site-urile administratorilor unde vei găsi și prospectul fiecărui fond de pensii administrat privat.
După ce ai toate detaliile dorite, contactezi fondul de pensii și semnezi actul individual de aderare. Devii participant odată ce actul individual de aderare este validat de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP).
CE SE ÎNTÂMPLĂ DACĂ NU ALEGI? În acest caz, CNPP te va repartiza aleatoriu la unul din fondurile existente, pierzând oportunitatea de a alege în cunoștință de cauză.
După aderare sau repartizare, noi ca angajator virăm contribuția la asigurările sociale (CAS), iar o parte din aceasta ajunge automat în contul tău individual de pensie. Suma respectivă reprezintă contribuția ta brută. Din aceasta, administratorul scade comisionul de administrare, rezultând contribuția netă. Banii acumulați în contul de pensie privată sunt investiți de administrator pentru tine, lună de lună, până la vârsta pensionării, când vei primi suma strânsă în contul tău individual sau o pensie lunară, în funcție de prevederile legii de plată a pensiilor. La fel se întâmplă și în cazul pensionării pentru invaliditate (grad I sau II nerevizuibil). 

În cazul nefericit al unui deces, banii nu se pierd, ci ajung la moștenitorii tăi. Beneficiul minim garantat prin lege este suma contribuțiilor plătite, minus comisioanele legale și penalitățile de transfer.
Anual, primești informații în scris despre activul tău personal, numărul de unități de fond și valoarea lor. Fiecare administrator îți poate pune la dispoziție și alte surse de informare. Când se schimbă ceva în datele personale, nu uita să îți anunți și administratorul, este o obligație legală, însă te și ajută să fii mereu la curent.
Dacă ulterior aderării nu mai știi exact la ce fond de pensii ești participant, poți completa formularul ASF https://asfromania.ro/scr/petitiiFP și vei fi contactat de administratorul fondului tău de pensie căruia îi poți cere toate detaliile legate de contul tău de pensie.

Conform prevederilor Legii 411/2004,aderarea la un fond de pensii administrat privat Pilon ÎI este obligatorie pentru persoanele cu vârste până în 35 ani și opțională pentru persoanele cu vârste cuprinse între 35 și 45 de ani, dacă sunt plătitoare de contribuții de asigurări sociale (CAS). Toate persoanele care au sub 35 de ani și sunt asigurate în sistemul de pensii publice trebuie să își aleagă un fond de pensii administrat privat Pilon ÎI (pensia obligatorie). În cazul în care nu își aleg un fond, sunt repartizate automat aleatoriu către un fond de pensii administrate privat în termen de 4 luni de la prima plata a contribuțiilor de asigurări sociale.