Update articol:

Biden, îndemnat să împingă UE să devină o putere militară (Politico)

Joe Biden Sursa foto: Facebook

 

  • Un grup de reflecție cunoscut drept un “teren de antrenament” pentru consilierii lui  Biden spune că președintele ar trebui să pună capăt opoziției SUA față de integrarea în apărare a UE.

 

Este timpul ca UE să devină o putere militară globală – și ca SUA să înceteze să împiedice ambițiile Europei de apărare, potrivit unui nou raport al Centrului pentru Progresul American, un grup de reflecție din Washington, care are legături strânse cu administrația Biden, scrie astăzi Politico.

Raportul, obținut de POLITICO înainte de lansarea sa miercuri, îl îndeamnă pe președintele Joe Biden să încurajeze UE să dezvolte capacități militare și îi solicită să abandoneze decenii de opoziție față de integrarea UE în ceea ce priveşte apărarea a liderilor americani anteriori, sub masca de a preveni o replică inutilă a NATO.

Raportul, publicat cu doar 10 zile înainte ca Biden să facă prima sa călătorie în străinătate în calitate de președinte pentru summit-urile G7 și NATO, solicită Washingtonului să solicite aliaților europeni să cheltuiască mai mult pentru militarii lor pentru a atinge obiectivul de cheltuieli al NATO de 2% din PIB, împiedicând în același timp UE să urmeze inițiative care să economisească bani și să îmbunătățească pregătirea pentru luptă. În schimb, se spune că NATO este lăsată să coordoneze un „amestec” de forțe naționale.

„Dependența Europei de Statele Unite pentru securitatea sa înseamnă că SUA posedă un veto de facto asupra direcției apărării europene”, potrivit raportului, scris de Max Bergmann, James Lamond și Siena Cicarelli, precizând: „Din anii 1990, Statele Unite și-au folosit în mod obișnuit puterea de veto efectivă pentru a bloca ambițiile de apărare ale Uniunii Europene”.

„Acest lucru a dus frecvent la o situație absurdă în care Washingtonul a insistat cu voce tare că Europa trebuie să facă mai mult pentru apărare, dar apoi s-a opus cu tărie atunci când uniunea politică europeană – Uniunea Europeană – a încercat să răspundă apelului”, au continuat autorii raportului, adăugând: „Această abordare politică a fost o mare eroare strategică – una care a slăbit NATO militar, a tensionat alianța transatlantică și a contribuit la declinul relativ al influenței globale a Europei”.

Concluziile raportului vor atrage cu siguranță o opoziție acerbă din partea unor lideri politici, diplomați NATO și comandanți militari, care consideră că țările UE nu au în mod fundamental capacitatea de a se apăra și că Bruxelles-ul, care deja se luptă să dezvolte o politică externă comună, nu ar putea acționa o putere militară coezivă.

Oponenții integrării militare a UE au avertizat multă vreme că orice replicare a capacităților NATO, în special în domeniul „comandamentului și controlului”, ar elimina resursele necesare din alianță și ar servi numai în beneficiul adversarilor, inclusiv al Rusiei.

Cu toate acestea, liderii UE, inclusiv președintele francez Emmanuel Macron și cancelarul german Angela Merkel, au susținut de mult ideea creării unei armate a UE – cel puțin ca obiectiv aspirațional, pentru a îmbunătăți coordonarea și cooperarea militară la Bruxelles.

Nu sunt gata de luptă

Există un acord general între criticii și susținătorii integrării militare a UE că forțele armate naționale din Europa nu sunt la înălţime – în special în Germania, cel mai bogat și mai puternic membru al UE din punct de vedere politic.

În acest sens, autorii noului raport sunt de acord. „Astăzi, o mare parte din echipamentele militare europene se află într-o stare șocantă de degradare”, au scris ei, adăugând: „Forțele europene nu sunt pregătite să lupte cu echipamentul pe care îl au, iar echipamentul pe care îl au nu este suficient de bun”.

Dar autorii insistă, de asemenea, că SUA ar trebui să-și accepte partea de vină. „Acesta este un eșec european”, au scris ei, precizând: “Dar Washingtonul a jucat un rol critic în acest eșec”.

„De mai bine de două decenii, atât administrațiile republicane, cât și cele democratice au presat cu fermitate capitalele europene pentru a-și întări forțele naționale în sprijinul NATO”, au scris ei. „Dar acest accent pe nivelurile de cheltuieli pentru apărarea națională, întruchipat de angajamentul din 2014 al membrilor NATO de a cheltui două procente din PIB-ul lor pentru apărare pur și simplu nu a funcționat. Apărarea europeană rămâne astăzi anemică, în ciuda creșterii semnificative a cheltuielilor”.

Centrul pentru Progresul American a devenit cunoscut ca un teren de pregătire pentru oficialii administrației Biden, cu zeci de absolvenți ai grupului de reflecție acum în funcții la Casa Albă, Departamentul de Stat, Pentagon și alte agentii guvernamentale.

Fostul președinte și director executiv al grupului de reflecție, Neera Tanden, s-a alăturat recent Casei Albe în calitate de consilier senior la Biden, rol care ar putea să o facă și mai puternică decât directorul bugetar, funcție pentru care a fost nominalizată inițial, dar din care s-a retras când a devenit clar că nu putea câștiga confirmarea Senatului.

Rămâne de văzut dacă raportul îl va convinge pe Biden, un susținător declarat al NATO, să-și schimbe gândirea.

Secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, a insistat asupra faptului că aliații au făcut progrese semnificative în direcția obiectivului de 2%  și acest lucru a consolidat NATO. Întrebat marți la o conferință de presă cu privire la plângerile, inclusiv din partea Franței, că majorarea cheltuielilor NATO afectează resursele din programele de apărare ale UE, Stoltenberg a spus că NATO este locul potrivit pentru cheltuielile comune pentru inițiativele militare.

„NATO este piatra de temelie pentru securitate și apărare pentru toți aliații NATO și cheltuirea împreună este un multiplicator de forță, este un mod eficient de cheltuire și, de asemenea, trimite un mesaj foarte clar propriilor noastre populații și oricăror potențiali adversari”, a spus el, adăugând: „Și apoi, desigur, cheltuielile împreună reprezintă o modalitate de a investi în legătura dintre Europa și America de Nord”.

 

BVBStiri BVB

Erste Group Bank AG (EBS) (30/07/2021)

Rezultate teste stress 2021

ROMPETROL RAFINARE S.A. (RRC) (30/07/2021)

Raport Auditor conform art. 92 ind. 3 Legea 24/2017- Sem. I 2021

VRANCART SA (VNC) (30/07/2021)

Raport auditor - art. 92 ind. 3 Legea 24/2017 - Tranzactii raportate in S1 2021