Bode şi Rădulescu vor comisie parlamentară de anchetă pentru verificarea atribuirii contractelor CNAIR
Situația marilor proiecte de infrastructură din România a fost dezbătută astăzi, în cadrul unei ședințe de lucru a Comisiilor parlamentare reunite de Transport și Infrastructură din cele două Camere ale Parlamentului.
Preşedintele Comisiei pentru transporturi din Camera Deputaţilor, Lucian Bode, a declarat: Din păcate, am constatat că lucrurile nu s-au îmbunătățit de la ultimele discuții pe care le-am avut în aceeași formulă în luna februarie a acestui an: există aceeași lipsă de armonizare între CNAIR și CFR, pe de o parte, și antreprenori pe de altă parte.
Avem proiecte care au demarat în urmă cu 10 ani și nici în ziua de azi nu sunt recepționate!
Cauzele sunt multiple – proceduri de licitație îndelungate, volum mare de contestații, lipsa avizelor de construcție, probleme cu relocarea utilităților sau mai grav, rețele de utilități care nu apar în planuri, dar sunt identificate doar pe teren când se demarează lucrările, sau exproprieri făcute cu întârziere.
Spun cu tristețe și dezamăgire că dacă ar fi să organizăm peste 6 luni o dezbatere similară cu cea de azi vom constata, cel mai probabil, aceleași deficiențe, iar România va înregistra aceeași lipsă de autostrăzi și căi ferate modernizate!”
Lucian Bode a mai spus că aşteaptă o listă cu contractele atribuite prin licitaţii de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR) şi de CFR Infrastructură cu o valoare mai mare de 50 de milioane de euro, astfel încât să ceară Parlamentului constituirea unei comisii de anchetă pentru verificarea acestora. Demersul este susţinut şi de vicepreşedintele comisiei, Cătălin Rădulescu, care a afirmat că “licitaţiile sunt puţin trucate”.
Bode a spus că aşteaptă date de la ministrul Transporturilor pentru că “ar fi incorect ca o comisie de anchetă parlamentară să cerceteze o chestiune care poate fi judecată în instanţă”: “Am solicitat (ministrului Transporturilor Lucian Şova – n.r.) situaţiile unde au existat contestaţii a căror valoare depăşeşte 50 de milioane de euro. Încă nu am primit această listă. Ar fi incorect ca o comisie de anchetă parlamentară să cerceteze o chestiune care poate fi judecată în instanţă. Am vrea să vedem dacă aceasta este o practică a comisiilor care atribuie aceste contracte şi, dacă domnul ministru are această deschidere faţă de comisia noastră, va pune la dispoziţie toate aceste date şi fiţi convinşi că vom cere Biroului permanent al Camerei să aprobe această comisie de anchetă”.
Cătălin Rădulescu a mai anunţat, potrivit Agerpres, că vrea, printr-o iniţiativă legislativă, tragerea la răspundere penală a membrilor comisiilor de evaluare în cazul în care Consiliul National de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSCE) dă dreptate constructorilor.
“Eu o să cer să răspundeţi penal. Dacă CNSCE dă dreptate constructorilor, comisia răspunde penal, absolut toată lumea. Nu e permis ca o comisie să evalueze într-un fel un constructor, într-un alt fel alt constructor. Vreau să cerem comisie de anchetă şi pe CFR Infrastructură şi pe… Vrem să vedem toate licitaţiile. Toate evaluările făcute la toţi constructorii. (…) Nu mai acceptăm prosteala asta pe care o faceţi şi în CNAIR şi în CFR Infrastructură pe banii românilor. (…) Regulile sunt că trebuie să faceţi evaluări rapide şi să daţi la constructori să lucreze conform documentelor. (…) Constructorii au ajuns să fie bătaia de joc a unor comisii (de evaluare – n.r.) din anumite instituţii pe banii românilor. Când va fi momentul, vă asigur că o să începem o anchetă foarte drastică”, le-a transmis Rădulescu reprezentanţilor CNAIR şi CFR Infrastructură participanţi la dezbatere.