Update articol:
INTERVIU ÎN EXCLUSIVITATE

Călin Matei, Groupama Asigurări: Avansul tehnologic va schimba definitiv asigurările auto

Calin Matei, Director General Adjunct, Groupama Asigurari

Avansul tehnologic va schimba definitiv asigurările auto, consideră Călin Matei, Director General Adjunct, Groupama Asigurări, care spune, totuși, că a ajuns la concluzia că nu trebuie mizat doar pe noile tehnologii și o digitalizare agresivă, ci pe un echilibru între soluțiile digitale și contactul uman. Domnia sa ne-a acordat un interviu despre evoluția companiei și a produselor dezvoltate cu ajutorul tehnologiei.

***

Cum vedeți piața asigurărilor din punct de vedere al cerințelor clienților?

Călin Matei: În primul rând, profilul clientului a suferit schimbări în ultimii ani. Acesta este mai bine informat, conectat la oameni și evenimente din afara universului său imediat, flexibil și în căutarea unei mobilități mai mari. Din această cauză, tinde să perceapă riscul mai acut decât generațiile anterioare și arată un interes mai accentuat în instrumente de management al riscului. În același timp, odată cu avansul economic, a devenit mai atent la calitatea produselor și serviciilor pe care le primește.

Aceste evoluții au determinat și o diversificare a cererii pentru produsele de asigurare. În contextul în care piața de asigurări continuă să crească (10,31% în primele 9 luni ale anului 2019, conform informațiilor ASF), remarcăm o creștere a cererii pe noi segmente – asigurările de viață sau cele de sănătate au înregistrat avansuri importante la nivel de piață în ultimele semestre.

Corelăm aceste tendințe și cu rezultatele noastre, având în vedere că în doar câțiva ani de la lansarea produsului nostru pe segmentul asigurărilor de sănătate, am ajuns în top 3 asigurători pe această linie foarte competitivă, având un portofoliu de peste 60.000 de clienți. În ceea ce privește asigurările pentru persoane fizice, precum cele de locuință și călătorie, am înregistrat creșteri peste nivelul pieței, în ultimii ani. Toate aceste evoluții reflectă tendința pieței de a-și diversifica sursele de creștere, încurajatoare pentru toți actorii din industrie. 

Din perspectiva noastră, inovarea continuă, produsele de calitate la un preț corect și atenția constantă față de nevoile reale ale clientului sunt cele trei mari cerințe din partea acestuia, pe care le onorăm prin politicile noastre și strategia de business. Astfel, rezultatele obținute ne atestă faptul că avem o abordare de succes, mai ales în condițiile în care clientul și-a dezvoltat tot mai mult în ultimii ani spiritul critic și și-a mărit, astfel, așteptările de la business-urile cu care intră în contact.

Ce evoluții vedeți în urmatorii ani, pentru asigurarile auto? Dar viață?

Călin Matei: Sunt de părere că asigurările auto vor continua să domine piața în anii următori, dar pe măsură ce se diversifică cererea, acestea își vor pierde, treptat, rolul de motor al pieței de asigurări.

Mai este un aspect care merită adus în discuție – avansul tehnologic, care va schimba definitiv asigurările auto. Odată cu apariția mașinilor autonome, vom putea discuta despre asigurări tot mai personalizate, pe baza datelor furnizate de către noile tehnologii. Vom putea subscrie polițe bazându-ne pe un calup imens dar deja procesat de date de la mașini individuale și flote întregi de autoturisme, eliminând astfel timpul de așteptare a datelor din accidente. În prezent, primim aceste informații doar după ce accidentele au avut loc. Mai mult decât atât, și serviciile noastre se vor schimba și vom putea fi mult mai prompți în livrarea serviciului către client.            

Totuși, tendința generală a pieței locale este de aliniere la structura piețelor occidentale, unde predomină asigurările facultative, îndeosebi cele de viață. De altfel, piața locală a cunoscut un avânt al asigurărilor de sănătate, marcând un avans de 31% față de anul precedent. Preconizăm și că asigurările de viață vor continua să avanseze pe piața locală, acestea înregistrând o creștere de 4,8% în primele 9 luni ale anului, conform datelor ASF.

Cum vedeți dezvoltarea sectorului asigurărilor, în condițiile evoluțiilor tehnologice?

Călin Matei: Cert este că avansul tehnologic nu va ocoli business-urile din zona asigurărilor. Pentru a rămâne relevanți în era digitalizării, asigurătorii se vor îndrepta tot mai mult către tehnologii inovatoare, care vor ajuta companiile să facă oferte bine personalizate, vor reduce viteza de răspuns și, pe scurt, vor simplifica viața clienților. În același timp, vor ajuta la reducerea costurilor și eficientizarea operațiunilor, ducând la parteneriate la locul de muncă între forța de lucru umană și cea digitală, înspre beneficiul clienților.

Este o tendință pe care noi am anticipat-o și de aceea, am introdus pe piața de asigurări tehnologia telematică în urmă cu doi ani, lansând un produs pentru persoane fizice (clauza Autocontrol pentru polițele CASCO) și replicându-l anul acesta și pentru clienții persoane juridice (clauza Fleet Control pentru polițele CASCO), fiind încurajați de rezultatele obținute.

În același timp, unul dintre obiectivele noastre pe termen lung este să devenim un business cât mai agil. De aceea, folosim soluții de automatizare RPA (Robotic Process Automation), pentru operațiunile de emiterea de polițe, dar și inteligența artificială în procesele de subscriere, unde folosim roboți cu inteligență artificială. Totodată, am implementat o soluție CRM (Customer Relationship Management) recunoscută la nivel global, Salesforce, care asistă echipa noastră de vânzări în lansarea unor oferte mai bine calibrate nevoilor clienților. Marele avantaj al acestor măsuri este că oferă angajaților mai mult timp de concentrare asupra activităților care presupun creativitate și gândire critică, lăsând task-urile cu caracter repetitiv în seama software-ului. Iar aceasta se traduce printr-o atenție mai bună asupra relației cu clienții.

Subliniez, totuși, că Groupama Asigurări nu abordează inovația ca pe un obiectiv în sine, ci îl percepe ca instrument prin care oferim clienților cele mai bune soluții pentru ei.

În același timp, noi am ajuns la concluzia că nu trebuie mizat doar pe noile tehnologii și o digitalizare agresivă, ci pe un echilibru între soluțiile digitale și contactul uman. Acesta din urmă este foarte apreciat de clienții noștri, care își doresc nu doar viteza, mobilitatea și eficiența date de automatizare, ci și empatia și înțelegerea deplină a cerințelor lor, pe care le pot primi doar de la o persoană. La Groupama Asigurări, noi ne dorim un parteneriat de lungă durată cu clienții, iar acesta este bine ancorat într-o relație umană.

Ce este tehnologia telematica și cum o folosiți?

Călin Matei: În 2017, noi am fost primul asigurător care a introdus pe piață un produs bazat pe tehnologia telematică (clauza Autocontrol), care se adresează în principal persoanelor fizice și primul care recompensează stilul prudent de condus printr-un cost mai mic al poliței CASCO. De anul acesta, folosim telematica și pentru produsul adresat persoanelor juridice (clauza Fleet Control).

Pe scurt, ambele produse funcționează pe același sistem. Asigurătorul instalează un dispozitiv telematic pe vehiculul sau vehiculele clientului, care înregistrează informații despre trafic, rute, durata medie și numărul de călătorii, intervalele orare de utilizare, incidentele înregistrate, etc. Prin intermediul unei aplicații și a unui sistem, clientul are acces în timp real la aceste informații, pe care le folosește pentru a beneficia de reduceri de până la 40% la costul poliței, în funcție de un rating care, practic, indică măsura în care comportamentul în trafic al șoferului este unul precaut. De asemenea, este important de menționat faptul că în cazul produsului adresat persoanelor juridice, fiecare mașină din flotă are atașat acest sistem, și astfel, intervine posibilitatea de a fi administrat mult mai eficient parcul de mașini, ceea ce duce la reducerea costurilor suplimentare în timp.

Groupama Asigurări este o companie care poziționează clientul în centrul business-ului în momentul în care plănuiește o strategie sau lansează un nou serviciu sau un produs. În aceste condiții, nu a fost greu să alegem telematica, preconizând că va revoluționa modul în care clienții noștri se raportează la condus. Pentru Groupama Asigurări, acest factor reprezintă un punct-cheie, luând în considerare faptul că prevenirea este una dintre direcțiile noastre strategice de acțiune.

Nu există dubii cu privire la faptul că automobilele viitorului vor fi tot mai conectate, iar telematica va juca un rol esențial în creșterea siguranței în trafic. Având în vedere statisticile actuale privind siguranța în trafic, putem concluziona că acest produs este, înainte de toate, un câștig foarte important pentru clienți.

Care au fost vânzările de CASCO Gradual cu clauza Fleet Control, până acum?

Călin Matei: Din păcate, este prea devreme să putem oferi date concludente, clauza fiind lansată în august anul acesta. Cred că vom putea obține rezultate relevante la cel puțin un an de la lansarea produsului, acesta având o componentă de beneficii pe termen lung.

Ați lansat prima poliță de asigurări al cărei preț este legat direct de comportamentul șoferilor. Cum au evoluat vânzările acestei polițe?

Călin Matei: Clauza Autocontrol a fost primită foarte bine de către clienți, și, deși este un element de noutate și are criterii de eligibilitate clar definite pentru accesarea acestei clauze, numărul polițelor de asigurare încheiate cu clauza autocontrol s-a triplat în anul 2019. Suntem conștienți că fiind un produs nou și inovator, are nevoie de timp pentru a crește în popularitate. Momentan, vindem în medie 6 polițe pe zi cu opțiunea Autocontrol și observăm un puternic trend ascendent.

Toți clienții care au achiziționat clauza Autocontrol s-au încadrat în cele două intervale de scor care presupun reducerea ratei față de valoarea standard. Aceștia au realizat economii la plata ratelor de la 20% la 40%, în funcție de scorul înregistrat – lucru ușor de realizat, clienții urmărindu-și indicatorii din aplicație și conștientizând care sunt elementele care le afectează ratingul.

Suntem încurajați să vedem că odată achiziționată, clauza are un impact tot mai mare asupra comportamentului clienților în trafic. Este interesant de văzut cum, o astfel de clauză, a generat un nou segment de clienți – părinții ai căror copii obțin carnetul de conducere. Clauza Autocontrol este un mod de a-i responsabiliza, iar pentru părinți este mai simplu să lase mașina pe mâna copiilor.  

Cum au evoluat rezultatele companiei în acest an? Care au fost segmentele care au contribuit cel mai mult la afacere?

Călin Matei: Ne mândrim cu un portofoliu care conține peste un milion de clienți individuali și 90.000 de clienți persoane juridice, după 10 ani de când suntem un brand pe piața din România. De-a lungul ultimilor doi ani, am înregistrat avansuri de două cifre pe liniile de asigurări facultative non-viață precum CASCO, asigurările de locuințe, răspundere a transportatorului și de călătorie sau sănătate, în linie cu obiectivele noastre.    

Prima jumătate a anului 2019 a fost marcată de lansarea unor produse cu un potențial foarte mare.  Unul dintre produsele lansate a fost asigurarea agricolă cu primă subvenționabilă, prin care reușim să fim în continuare alături de fermierii români și să le asigurăm continuitatea activităților. Acesta este un segment de interes pentru noi, Grupul Groupama având rădăcini în Franța fermierilor. Produsul nostru permite asigurarea în regim subvenționabil a unor riscuri de bază, precum grindină, îngheț sau furtună. 

De clauza Fleet Control, care folosește tehnologia telematică, am menționat mai sus. Ne bucură faptul că anul acesta am putut replica un produs de succes pentru persoane juridice ca un serviciu suplimentar atașat contractului de asigurare și că, prin el, putem motiva șoferii să își ajusteze stilul de condus.

După ce anul trecut am atins pragul istoric de 1 miliard de lei, vizăm subscrieri brute de circa 1,1 miliarde de lei, la final acestui an. Care au fost segmentele care au contribuit cel mai mult la afacere? Segmentele agro și locuință, unde suntem lideri de piață, dar și cele de sănătate, CASCO și Property (bunuri și proprietăți), unde suntem în top 3 asigurători.

În completarea celor mai de sus, menționez că indicele cel mai important cu privire la activitatea noastră este feedback-ul primit de la clienți. De aceea, toate eforturile noastre trebuie să ducă la produse și servicii de o calitate fără compromis, iar acest lucru reprezintă fundamentul parteneriatului nostru cu clienții.

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (27/11/2020)

Comunicat referitor la comentarii media

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (27/11/2020)

Autorizatie ASF - Modificare act constitutiv

ELECTROARGES SA (ELGS) (27/11/2020)

Prelungire mandat reprezentant permanent Benjamins United SRL