Update articol:
Liberalizarea pieței de energie electrică

Cătălina Popa, Electrica: Atractivitatea prețului – în topul aspectelor de interes pentru clienți, ca urmare a conștientizării beneficiului câștigat odată cu liberalizarea, respectiv posibilitatea de schimbare a furnizorului

Piața energiei electrice a ajuns în ultima etapă a liberalizării. Potrivit calendarului dereglementării  pieţei, începând cu 1 ianuarie 2021, prețurile pentru furnizarea energiei electrice pentru clienții casnici nu vor mai fi reglementate de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Clienții vor putea alege una dintre cele trei opțiuni disponibile: vor putea beneficia de serviciul universal care înlocuieste serviciul reglementat de furnizare a energiei electrice, la prețul din oferta companiei ai cărei clienți sunt în prezent, vor putea încheia un contract de furnizare nou, cu un alt furnizor de ultimă instanță, la prețul din oferta acestuia de serviciu universal, sau vor putea opta pentru încheierea unui contract de furnizare a energiei electrice în regim concurențial, pe care îl pot încheia atât cu furnizorul curent cât și cu oricare alt furnizor dintre cei licențiați ANRE.

Cu un portofoliu de peste 3,5 milioane de clienți, Electrica Furnizare este lider pe piața de furnizare a energiei electrice din România și unul dintre furnizorii importanți de gaze naturale. Cătălina Popa, director executiv vânzări în cadrul grupului Electrica, prezintă principalele provocări ale liberalizării pieței, atăt pentru companie, căt și pentru clienți.

***

Ce înseamnă liberalizarea pieței de energie electrică pentru Electrica Furnizare și cum se pregatește Electrica Furnizare pentru această liberalizare?

Cătălina Popa: Electrica Furnizare este o companie solidă, cu tradiție recunoscută în furnizarea energiei electrice, care a reușit, în 2020, performanța de a deveni liderul absolut per total segmente de piață, încă din luna ianuarie, poziție menținută până în prezent. Rezultatul nu este deloc întâmplător și are în spate eforturi susținute pe mai multe paliere ale businessul-ului. Ne găsim astazi, de exemplu, în etapa de finalizare a unui amplu proces de transformare organizațională care a țintit în principal reorganizarea internă a companiei, în ceea ce privește procesele de lucru interne și externe și fluidizarea experienței clientului în toate punctele de contact, precum și dezvoltarea unor noi competențe specifice ariei de vânzări – un aspect cheie al piețelor concurențiale. La nivel de ofertă comercială, ne-am îndeplinit o serie de obiective strategice legate, în principal, de liberalizarea pieței de gaze, ce a avut loc la 1 iulie, precum și de diversificarea portofoliului de produse și servicii destinat pieței concurențiale, pe ambele segmente – energie și gaze. Am reușit să răspundem prompt așteptării clienților casnici de a găsi prețuri scăzute pe piața de furnizare a gazelor naturale, ca urmare a liberalizării, iar prin strategia de dezvoltare a produselor cu valoare adaugată, am reușit să captăm și să menținem interesul consumatorilor prin pachete de furnizare a energiei electrice ce conțin beneficii din aria asistenței tehnice sau a asigurărilor, Electrica 3in1 fiind produsul nostru vedetă pe acest segment.

Liberalizarea pieței de energie electrică este așadar pentru noi o nouă oportunitate sa demonstrăm încă o dată clienților noștri si potențialilor clienți că suntem pregătiți să le oferim produse și servicii competitive care să adreseze concret nevoile acestora, apărute pe fondul diversificării comportamentelor de consum.

La momentul actual, ne puteți spune care sunt principalele direcții de acțiune și care considerați că va fi impactul liberalizării pieței de energie electrică pentru clienții casnici?

Cătălina Popa: În mod cert, două direcții principale de acțiune, cu impact pozitiv în rândul clienților casnici, vizează îmbunătățirea continuă a calității serviciilor oferite acestora și preturi competitive, reflectate atât în produsele de bază, cât și în produsele care includ, așa cum am menționat deja, pe lângă pachetul de bazâ, și servicii cu valoare adăugată. Atractivitatea acestui tip de pachete crește constant în rândul clienților, pe fondul nevoii acestora de simplificare a accesului la servicii de natură tehnică sau administrativă complementare serviciului de furnizare a energiei electrice.

Strategia aplicată de noi, în contextul liberalizării, este dezvoltată sub umbrela customer-centric a strategiei Grupului, valabilă pentru perioada 2019-2023, și are în vedere mai multe aspecte cheie: gradul de competitivitate a prețului, calitatea serviciilor pentru clienții casnici care decid să rămână în segmentul serviciului universal, termene de plată noi și atractive (de exemplu, opțiunea de facturare la 45 de zile versus clasica perioadă de 30 de zile) precum și flexibilitate în deciziile de migrare treptată sau rapidă a clienților Electrica Furnizare în piața liberă.

Odată cu liberalizarea pieței de energie, cum va fi oferta Electrica Furnizare destinată clienților casnici?

Cătălina Popa: Experiența și tradiția în furnizarea de energie electrică ne recomandă, dar ne și obligă în același timp, să propunem și de această dată o ofertă valabilă la nivel național, personalizată și adaptată nevoilor actualilor sau potențialilor clienți, atent diferențiată pe segmente de business. Chiar dacă prețul nu este și nu ar trebui să fie singurul element decizional în selectarea unui partener, care să și rămână relevant pe termen mediu și lung, atractivitatea prețului se regăsește în topul aspectelor de interes pentru clienți ca urmare a conștientizării beneficiului câștigat odată cu liberalizarea, respectiv posibilitatea de schimbare a furnizorului. Este adevărat că o parte a migrării clienților de la un competitor la altul se face luând în calcul și obținerea de către aceștia a unui preț mai bun decât cel actual și aceasta este realitatea pe care nu am omis-o în conceperea ofertelor specifice liberalizărilor nici în vară, pentru gaze, și nu o vom omite nici pentru energia electrică, fără însă să neglijăm un alt obiectiv al nostru – acela de a investi în educația clienților privind toate aspectele de luat în calcul atunci când se evaluează competitivitatea unei oferte, nu doar prețul.

Ce ar trebui sa urmarescă atunci un consumator casnic pentru a beneficia de un produs corespunzător nevoilor sale, odată cu eliminarea tarifelor reglementate, la 1 ianuarie 2021?

Cătălina Popa: Există, în opinia noastră, un mix de elemente ce ar trebui urmărite, pe langă preț: un produs simplu, cu costuri transparente, menținute pe toată perioada menționată în ofertă, un termen de plată flexibil, servicii post-vanzare performante, centrate pe eficientizarea interacțiunii directe cu clientul, o prezentă echilibrată pe teritoriul țării a punctelor de prezență și a oficiilor comerciale. La acest capitol, Electrica Furnizare are cea mai extinsă rețea de puncte de lucru din țara și vizează extinderea și în alte zone ale țării în care nu am fost furnizori tradiționali. Nu în ultimul rând, contează și renumele furnizorului. Activăm într-o piață complexă, cu provocări constante care pot impacta în diverse moduri activitatea unui furnizor dar pe care clienții nu ar trebui să le resimtă și, în acest context, experiența și soliditatea partenerului ales ar trebui sî devină criterii esențiale în selectarea și mai apoi asigurarea, de-a lungul întregii relații contractuale, a unui parteneriat avantajos.

Care ar fi produsele și serviciile Electrica Furnizare prin care v-ați propus atragerea de clienți noi și loializarea celor din portofoliul curent?

Cătălina Popa: Dincolo de competitivitatea prețurilor și de stabilitatea companiei partenere, care garantează menținerea acestei atractivități pe termen lung, oferta noastră comercială reflectă diversitatea preferințelor clienților și este aliniată evoluției comportamentelor acestora de consum.

Unul dintre produsele care va căpăta din ce în ce mai multă notorietate în rândul clienților, de pildă, pe fondul familiarizării acestora cu beneficile implicate, este cel lansat de noi sub numele “Împreună”. Pachetul “Împreună” reprezintă oferta noastră de serviciu dual – furnizare de energie electrică și gaze naturale la pachet și este destinat acelor clienți care caută constant metode de eficientizare a resurselor proprii – financiare, dar și de timp.

Alegând “Împreună”, prin încheierea unui contract pentru același loc de consum care să includă ambele servicii, clienții noștri pot beneficia de prețuri fixe, menținute pe o perioadă relevantă de timp, de 18 luni, de reducerea efectivă a costurilor cu energia electrică și gazele naturale prin eficientizarea diverselor elemente de cost, de un singur contract și primirea simultană a facturilor, precum și de stabilitatea și siguranța oferite de același furnizor de încredere, Electrica Furnizare.

Un alt produs cu avantaje relevante pentru clienți este pachetul Electrica 3in1. Clienții care optează pentru această ofertă primesc, la pachet, furnizarea de energie electrică și beneficii din aria serviciilor tehnice și de asigurare: Asistență Tehnică de Urgență și Asigurarea de Bunuri.

Electrica 3in1 se adresează clienților casnici din piața concurențială, indiferent dacă locuiesc în mediul urban sau rural, la bloc sau la casă. Este simplu și ușor de achiziționat, similar oricărui contract de furnizare de energie electrică sau gaze naturale. Produsul răspunde atât nevoii de confort și siguranță a persoanelor ocupate, cât și nevoii de ajutor a celor care nu se descurcă singuri cu reparațiile.

Prin cele două servicii de asigurare, oferite prin intermediul partenerilor selectați, clienții pot gestiona mai ușor și mai rapid situațiile neplăcute, neprevăzute, consumatoare de timp și generatoare de disconfort, care pot să apară într-o locuință. Pachetul implică și un plus de siguranță și predictibilitate a costurilor lunare, beneficiarul nefiind afectat financiar de eventuală producere a evenimentelor neașteptate prevăzute în contract. 

Asistența Tehnică de Urgență este un serviciu la domiciliu care acoperă costurile de reparații în cazul apariției unor evenimente produse accidental în locuință. Reparațiile sunt efectuate în regim de urgență, intervenția având loc în maxim 4 ore de la primirea notificării telefonice. Centrul de asistență funcționează non-stop, iar clienții sunt îndrumați cu privire la ce măsuri să ia până la sosirea echipei de intervenție. În perioada de contractare este acoperit un număr nelimitat de evenimente, iar limita de despăgubire este de 750 lei/eveniment.

Asigurarea de Bunuri este un serviciu de asigurare pentru bunurile din locuință, în cazul apariției riscurilor asigurate, cu o limită maximă de despăgubire de 7.500 lei. Bunurile asigurate sunt de tip general – mobilier, covoare și mochete, obiecte casnice, bunuri electronice, electrocasnice și audio-video sau bunuri vestimentare. Riscurile acoperite sunt diverse: incendiu, trăsnet, explozie, riscuri naturale, vandalism, furt și riscuri catastrofice.

Ce este esențial de știut este că beneficiile pachetului nu implică încheierea unei polițe de asigurare de către client și nici nu sunt condiționate de existența unei asigurări a locuinței.

Pe lângă promovarea produselor vedetă din portofoliu, Electrica Furnizare investește constant în dezvoltarea de produse noi, aliniindu-se astfel trendului actual al pieței, de diversificare a portofoliului. Clienții Electrica Furnizare beneficiază astfel, exclusiv, de o serie de avantaje. Vara aceasta, de exemplu, am lansat o ofertă atractivă ce are o componentă de comercializare de aparate de aer condiționat. Pachetul include echipamente cu tehnologie inverter și garanție 3 ani, livrare la locul de instalare și servicii de montaj profesionist, în maximum 7 zile calendaristice de la livrare. În plus, permite o eșalonare la plată pe o durată de 12, 24 sau 36 luni, avansul fiind zero iar prima plată având loc după montaj. Având in vedere simplificarea procesului de achiziție și montaj pentru clientul final, prin gestionarea directă de către noi a acestor operațiuni, tipul acesta de serviciu devine tot mai interesant pentru clienții noștri al căror timp liber a devenit astăzi foarte fragmentat și din ce în ce mai prețios. Succesul ofertei din vară a stat la baza conceperii unei oferte de iarna. Urmează să lansăm o ofertă specifică anotimpului friguros, propunând un produs similar care să includă și soluții de încălzire.

Pe lângă dezvoltarea continuă a portofoliului de produse și servicii, suntem constant preocupați de optimizarea continuă a proceselor și asset-urilor noastre digitale – aplicația mobilă și portalul self-service, MyElectrica. Ne găsim în prezent în etapa de finalizare a unui customer journey, end to end digital, pentru procesul de contractare exclusivă online, pe care ne-am concentrat în prima parte a anului și despre care avem convingerea că va corespunde așteptărilor segmentului de clienți puternic digitalizat. Eforturile interne au fost mari, dar rezultatele testărilor confirmă performanță crescută și ne dau ocazia să le demonstrăm clienților noștri, în practică, asigurarea unei experiențe de interacțiune cu noi îmbunătățite în permanență.

Ce ne puteți spune despre segmentul de clienți business? Care sunt preocupările Electrica Furnizare în relație cu aceștia și care sunt ultimele soluții pe care le-ați dezvoltat pentru acest segment?

Cătălina Popa: Este important pentru clienții business să vadă că le înțelegem atât nevoile pentru dezvoltare, cât și provocările pe care le întâmpină în activitatea operațională și de aceea a devenit esențial și pentru noi să acționăm într-un mod proactiv în ce privește susținerea dezvoltării acestora. Prin strategia la nivel de Grup, ne-am propus să devenim un furnizor integrat, pe toate segmentele pentru clienții business: energie electrică, gaze naturale împreună cu soluții de eficiență energetică și soluții de producere locală a energiei. Soluțiile noastre sunt adaptate nevoilor individuale ale fiecărui business și urmăresc să ofere predictibilitate și o reducere a costurilor operaționale, asigurând totodată și reducerea impactului asupra mediului. Există o serie întreagă de astfel de soluții energetice pe care un client business le poate implementa împreună cu Electrica Furnizare și care îi pot aduce, pe lângă beneficiile menționate anterior, și un avantaj competitiv. Soluțiile de producere locală a energiei electrice din surse regenerabile – fotovoltaic, cele de mobilitate electrică sau de modernizare a sistemului de iluminat interior sunt doar trei exemple de soluții energetice pe care le implementăm pentru partenerii noștri din acest segment.

Vă rugăm să sintetizați primele 3 motive pentru care un consumator final ar alege serviciile Electrica Furnizare și nu ale altui furnizor? 

Cătălina Popa:1. Liderul pieței și furnizor de tradiție pe piața energiei electrice.

2. Seriozitate și atenție constantă la nevoile clientului în continuă schimbare.

3. Stabilitate, regăsită în preț și condiții contractuale, menținute pe o perioadă de timp de 18 luni, față de media pieței de 3-6 luni.

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (27/11/2020)

Comunicat referitor la comentarii media

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (27/11/2020)

Autorizatie ASF - Modificare act constitutiv

ELECTROARGES SA (ELGS) (27/11/2020)

Prelungire mandat reprezentant permanent Benjamins United SRL