Update articol:

Conflictul dintre Google şi Franţa în domeniul drepturilor de autor: EANA susţine poziţia editorilor francezi

Alianţa Europeană a Agenţiilor de Presă (EANA) susţine poziţia editorilor francezi şi europeni care protestează împotriva planurilor Google de a forţa editorii francezi de ştiri să ofere gratuit conţinutul lor, pentru a evita plăţile corecte către editori, afectându-le astfel veniturile şi independenţa, conform unui comunicat de presă difuzat luni de EANA, potrivit Agerpres.

Disputa dintre Google şi Franţa a apărut pe fondul aplicării reformei europene cu privire la drepturile de autor, după ce platforma de internet a refuzat plata editorilor de presă pentru folosirea unor extrase din conţinuturile acestora, promiţând doar că nu le va reproduce fără acordul lor, poziţie calificată de guvernul francez drept inadmisibilă.

Conform unei legi adoptate în vară de parlamentul francez şi care transpune în legislaţia franceză directiva europeană privind drepturile de autor, editorii din presa scrisă şi agenţiile de presă beneficiază de un ”drept conex” menit să le aducă acestora venituri în urma preluării conţinuturilor lor de către platformele de internet.

Pentru a se conforma noii legislaţii franceze, Google a anunţat noi reguli care se vor aplica de luna viitoare în Franţa, conform cărora editorii din presa scrisă vor trebui să decidă în mod individual dacă extrase din conţinuturile lor şi alte imagini vor putea să apară alături de linkuri care trimit către website-urile lor, dar fără să primească bani pentru aceasta. Dacă editorii refuză, respectivele extrase şi imagini nu vor mai fi afişate în rezultatele motorului de căutare, dar vor continua totuşi să fie indexate, însă în acest caz editorii din presa scrisă riscă să-şi vadă diminuat traficul pe website-urile lor.

Franţa este prima ţară europeană care aplică această directivă, adoptată în luna martie de Parlamentul European, care asigură accesul publicului la ştiri de cea mai bună calitate şi faptul că editorii şi agenţiile de ştiri sunt plătiţi atunci când conţinutul lor este utilizat online.

În opinia EANA, dacă Google va acţiona conform spiritului directivei europene privind drepturile de autor, va genera o situaţie câştigătoare pentru toate părţile implicate: public, mass-media şi companie în sine.