Update articol:

Corina Popescu (Electrica): Consumatorii de energie să fie foarte atenţi la eventuale clauze abuzive din contracte (interviu Agerpres)

Consumatorii de energie din România vor fi din ce în ce mai informaţi şi mai deştepţi, odată cu liberalizarea pieţei, şi vor pune presiune pe furnizori, care vor fi nevoiţi să vină cu oferte şi servicii cât mai bune pentru a-şi fideliza clienţii, a declarat Corina Popescu, directorul general al Electrica, într-un interviu acordat AGERPRES. 

Domnia sa a spus: “Suntem într-un proces de liberalizare care a început cu mulţi ani în urmă. Primul moment de liberalizare completă a pieţei de energie electrică a fost anul 2007. De ce nu au migrat consumatorii din piaţa reglementată în cea nereglementată cred că ar trebui analizat. Dar ce se întâmplă acum este o trecere forţată. Ce nu s-a întâmplat natural se întâmplă acum forţat”.

Potrivit doamnei Popescu, în urma procesului de liberalizare, oamenii câştigă ceva ce foarte puţini dintre cei care sunt puşi astăzi să aleagă realizează: câştigă dreptul, pe care l-au avut şi în trecut, de a schimba oricând furnizorul: “Dacă nu mai este mulţumit de servicii, de preţ, poate cu o simplă notificare de 21 de zile – iar, în viitor, conform reglementărilor europene, va putea să schimbe într-o perioadă mult mai scurtă, de 48 de ore – câştigă un drept de a schimba furnizorul de electricitate cu o simplă notificare de 21 de zile.

Consumatorii să fie foarte atenţi când îşi aleg cu cine doresc să meargă mai departe, fie că este furnizorul de până acum, fie că este altul, să-şi facă o analiză foarte atentă la contractul pe care îl semnează. Pentru că sunt contracte care au mai multe clauze care sunt ascunse şi care practic încearcă să blocheze acest drept pe care îl conferă directiva europeană de a-şi schimba furnizorul atunci când doresc.

Evident, ca să faci o alegere corectă, trebuie să fii foarte bine informat şi cred că acesta este lucrul care a lipsit: dorinţa unui consumator de a fi informat. Iar informarea trebuie să fie una corectă”.

Dacă oamenii observă clauze pe care le consideră abuzive, aceştia trebuie, în primul rând, să nu semneze contractul şi să caute să identifice furnizorul care îi oferă cea mai bună ofertă, din toate perspectivele, spune doamna Popescu, adăugând: “Dacă a apucat să semneze un asemenea contract, are dreptul de a notifica Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor, cât şi Autoritatea de Reglementare în Energie”.

Despre exemple de clauze care ar putea fi considerate abuzive, doamna Popescu a spus: “De exemplu, semnează un contract pe un an şi, după şase luni, găseşte o ofertă mai bună în piaţă şi atunci vrea să-şi schimbe furnizorul actual cu unul nou, care îi oferă poate chiar mai mult decât furnizarea de energie electrică, şi alte servicii şi primeşte un tip de serviciu care se pliază mai bine pentru el ca şi consumator, iar, la rezilierea contractului, i se cer penalităţi să le plătească. Aceste penalităţi din contracte pot fi un tip de clauze abuzive. Oricând omul poate să renunţe la contract”.

Referitor la dezavantajele liberalizării pentru consumatori, doamna Corina Popescu a spus: “N-aş putea să le spun dezavantaje. Sectorul energiei este unul destul de abstract, toată lumea face confuzie între distribuţia şi furnizarea de energia electrică. Aş vrea să le transmit că nu veţi rămâne niciodată fără curent electric. Distribuitorul este acela care vă alimentează, iar furnizorul se ocupă de partea comercială a contractului şi rolul lui este de plăti tot lanţul în spate.

Fiind un domeniu atât de abstract, clientul trebuie să facă un efort să se informeze corect, să nu poată fi manipulat. Am văzut zilele acestea tot felul de comparaţii între preţul de anul trecut, care era reglementat şi preţurile de acum pe serviciu universal şi piaţa liberă. Comparaţia corectă este cea când compari două preţuri care au cumva condiţii similare, cel puţin de achiziţie.

Acesta este dezavantajul: trebuie să îşi rezerve din timpul lor şi să reuşească să se informeze corect”.

Întrebată dacă, în acest moment, preţurile din piaţă sunt cele corecte, doamna Corina Popescu a spus: “Preţurile din piaţa angro, reflectate în tarifele pentru consumatorii finali, având în vedere că se stabilesc pe platforme transparent şi nediscriminatoriu, din perspectiva pieţei de energie, sunt preţuri corecte. Iar fiecare tip de tarif, în funcţie de cum este particularizat, reflectă acele optimizări pe care furnizorul poate să le facă.

Şi aici pot să menţionez, pentru că am auzit foarte multe comentarii, de ce preţul de serviciul universal este mai mare decât cel din piaţa liberă? Pentru că la serviciul universal ai contract-cadru, ai obligaţia, ca furnizor, să emiţi factura lunar, care este un cost, ai obligaţia să o trimiţi către consumatori tipărită, cu confirmare de primire, ai obligaţia să ai centre de relaţii cu clienţii la mai puţin de 50 de kilometri de toţi clienţii. Deci toate aceste aspecte induc un cost mai mare. Şi este doar un preţ pe kWh.

În piaţa liberalizată, am încercat să definim tarife pentru diverse tipologii de clienţi. Unii nu mai doresc să primească factura tipărită, ci electronică, aceştia au un altfel de tarif, mai mic. Sunt clienţi care au un profil de consum diferit, consumă mai mult în orele de noapte şi week-end decât în orele de zi”.

Despre ultimul ordin al ANRE, prin care furnizorii pot livra energie la cel mai mic tarif al lor, doamna Popescu a spus: “N-aş vrea să comentez ordinul ANRE. Aş putea spune că, tocmai pentru a veni în sprijinul consumatorilor noştri să ia decizia cea mai corectă, vom acorda un discount pentru o perioadă mai lungă decât cea prevăzută de autoritatea de reglementare (30 iunie – n.r.), adică până la 31 august. Suntem în plină pandemie, oamenii continuă să vină la centrele de relaţii cu clienţii, deşi au la dispoziţie şi alte instrumente la care pot face apel. Am pregătit şi filmuleţe cu paşii, pe care în curând le vom difuza.

Trebuie să relaxăm. S-a creat o tensiune, inclusiv la nivelul clienţilor. Trebuie să relaxăm cumva situaţia aceasta. Oamenii trebuie să înţeleagă procesul şi să facă o alegere avizată.

De altfel, la noi, diferenţa dintre cele două tarife nu era foarte mare (serviciu universal şi piaţă concurenţială – n.r.) şi este un efort suplimentar tocmai pentru a veni în sprijinul lor.

Încă o dată: îi sfătuiesc să se uite la contracte, să nu existe acele clauze de care vorbeam. Am relaxat şi modul în care pot face această schimbare pentru consumatorii existenţi, nu le-am mai solicitat să vină către noi cu toate acele documente necesare, cele impuse prin ordinul ANRE, să ne înţelegem, pentru consumatorii noi suntem obligaţi să cerem acele informaţii, pentru clienţii existenţi este suficient să vină doar cu buletinul”.

La sfârşitul anului trecut, Electrica avea 3,2 milioane de clienţi casnici în piaţa reglementată şi 200.000 de clienţi casnici în piaţa liberă.

 

BVBStiri BVB

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (18/06/2021)

Reziliere Contract CTE Iernut

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (18/06/2021)

Convocare AGEA pentru data de 11 august 2021

SIF TRANSILVANIA S.A. (SIF3) (18/06/2021)

Actualizarea politicii de remunerare a actionarilor

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (18/06/2021)

Alocare actiuni SOP2019 - persoane cu responsabilitati de conducere

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (18/06/2021)

Autorizare membru al Consiliului de Administratie