Activitatea de amanet este cea mai veche formă de creditare, iar potrivit jucătorilor din piață afacerea poate fi un indicator în ceea ce privește evoluția economică. Chiar dacă traversăm o perioadă de incertitudini, Cosmin Popovici, CEO CreditAmanet, spune că nu există încă semnale pentru o criză economică. Compania este cunoscută în piața de profil atât pentru activitățile de creditare pe termen scurt – amanet, cât și pentru servicii de cumpărare și vânzare de metale prețioase, bijuterii, electronice, ceasuri și genți de lux (Rolex, Audemars Piguet, Louis Vuitton si Hermes), precum și pentru activitățile de schimb valutar. CreditAmanet deține în prezent 26 de agenții, inclusiv în centre comerciale din București și din țară. Mai multe despre planurile de dezvoltare a companiei aflăm de la Cosmin Popovici, CEO CreditAmanet.
Cum explicați cererea crescută de aur de pe piață, în condițiile în care prețul aurului a crescut foarte mult?
Cosmin Popovici: Românii au cumpărat mai mult aur în martie și chiar bunuri de lux, de exemplu ceasuri. Interesul poate fi justificat prin mai multe argumente. În primul rând inflația, urmată de incertitudinea privind evoluția pandemică, la care s-a adăugat izbucnirea războiului. Sub impulsul emoțional cumulat al acestor factori populația a căutat să își protejeze economiile atât în aur, cât și în valute sau bunuri de lux. Între timp, vedem că lucrurile au revenit oarecum la normal. Din experiența noastră de aproape 14 ani, activitatea de amanet poate fi un indicator de piață – când oamenii încep să își vândă aurul atunci ne dăm seama că începe o criză. În acest moment, nu sesizăm acest fenomen. Luna martie este prin tradiție luna în care românii cumpără bijuterii și au crescut vânzările, asemenea și în aprilie, cel mai probabil apetitul pentru consum nu a scăzut.
Ce așteptări aveți pentru evoluția prețului aurului?
Cosmin Popovici: Cu o zi înainte de războiul declanșat de Rusia în Ucraina, 24 februarie, prețul aurului era de 1.909 dolari pe uncie. Au fost zile când uncia depășise 2.000 dolari, ulterior a mai scăzut prețul. Pe termen lung, mă aștept ca prețul aurului să oscileze în jurul acestor valori sau chiar să crească întrucât traversăm o perioadă inflaționistă la nivel global. Ca afacere, ne bazăm pe instrumente de hedging care ne permit o bună gestiune a activității și conservarea marjelor în caz de creștere sau scădere abruptă a prețului aurului.
Cum se leagă activitatea voastră de aur?
Cosmin Popovici: Suntem unul dintre cei mai mari jucători din piața de amanet, comercializare de bunuri de lux și schimb valutar, iar 60% din cifra de afaceri se bazează pe aur. Activitatea noastră este structurată pe 3 direcții, două dintre ele în strânsă legătură cu acest metal prețios. Prima direcție este cea de amanet – împrumuturi pe termen scurt pe baza unei garanții. Poate fi oferit drept garanție orice bun pe care îl putem evalua cu acuratețe – aur, bijuterii din aur, diamante și bijuterii cu diamante, electronice, ceasuri de marcă, genți de lux. Primim aur drept garanție, dar și cumpărăm aur de la clienți. Cea de-a doua este comerțul cu bijuterii, vindem prin intermediul platformei proprii și a celor partenere, internațional, o gamă largă de produse: bijuterii noi din aur, bijuterii cu diamante. A treia direcție este cea de schimb valutar.
Cum vă finanțați activitatea?
Cosmin Popovici: Ne finanțăm activitatea din resurse proprii, reinvestind profitul, iar pentru dezvoltarea rețelei și a platformei am apelat la linii de finanțare de la bănci. Ne dorim să diversificăm sursele de finanțare pentru investiții, pentru că avem o strategie bazată pe creștere și ne inspiră modelele de succes din alte țări. Serviciile de amanet sunt foarte populare în multe țări din întreaga lume. Cele mai de succes afaceri din SUA sunt listate la bursă: FirstCash (NASDAQ:FCFS) – lider al sectorului, cu peste 2.800 locații în SUA, Mexic, Guatemala, El Salvador șí Columbia), Cash America International (NYSE:CSH-OLD) și EZCORP (NASDAQ:EZPW). În Marea Britanie, afacerile celei mai mari case de amanet locale, H&T Group, sunt evaluate la mai mult de 123 milioane de lire, dublu față de acum 10 ani.
Ce planuri de dezvoltare are CreditAmanet?
Cosmin Popovici: CreditAmanet a pornit în 2008, iar expansiunea a continuat rapid și avem în prezent 26 agenții. De-a lungul timpului am investit într-o infrastructură digitală de control centralizat, specifică acestor activități, care permite ca orice tranzacție să fie vizualizată, analizată și gestionată în timp real. Compania a demonstrat de-a lungul timpului profesionalism și inovație în domeniul său de activitate, ne-am adaptat în permanență la nevoile clienților și potențialul de dezvoltare a pieței, astfel afacerile companiei s-au triplat în ultimii 5 ani.
Totodată, activăm într-o industrie în care profesionalismul angajaților, legalitatea și transparența afacerii sunt factori diferențiatori, iar organizația a știut să ridice standardele, să se adapteze și să pună interesul clienților întotdeauna pe primul loc. Ne propunem să extindem operațiunile noastre în mediul online și mizăm pe internaționalizare pentru tranzacționarea de bijuterii din aur noi, bijuterii cu diamante și alte produse de lux, ceasuri și genți de lux. Acest fapt va permite consolidarea companiei pe piața locală și extinderea în afara granițelor.
Care sunt factorii de risc pentru evoluția companiei dumneavoastră în perioada următoare?
Cosmin Popovici: Realitatea din teren ne arată că industria serviciilor de amanet este un sector de servicii necesar, care decurge din nevoile de trai ale consumatorilor, precum și ale antreprenorilor aflați la început de drum, similar creditelor de consum. La fel ca și în cazul altor afaceri, factorii de risc sunt legați de factorii geopolitici. În ceea ce privește inflația, impactul este nesemnificativ, rezervele companiei fiind în cea mai mare proporție constituite din aur.
În concluzie, indiferent de vremuri, casele de amanet oferă o formă simplă și rapidă de a obține un împrumut pe termen scurt în schimbul unui bun gajat drept colateral (articole de lux, electronice, sau, cel mai adesea, bijuterii). Rămânem precauți în a naviga prin volatilitatea actuală a pieței, însă putem confirma interesul în creștere pentru bunurile de lux, alimentat de dinamica consumului local.