Update articol:

Dezbatere despre proiectul de lege privind tehnologia 5G – live text

*Moderatorul a închis debaterea menționând că, în 10 zile, se asigură accesul pe siteul instituției și la sediu la următoarele documente: Minuta dezbaterii publice, Recomandările colectate, Versiunile imbunătățite ale proiectului, Rapoartele de avizare, Versiunea finala a actuiui nortmativ.

*Marian MURGULEȚ, Secretar de stat pentru Tehnologia Informației la nivelul întregii Administrații Publice Centrale, CIO Guvernamental, a evidențiat că legislația ține cont de bunele practici la nivel internțional. El a reiterat că avem un parteneriat strategic cu SUA în domeniul miliar, iar cel în domeniul comuncațiilor 5G e o expresie firească.

*Corneliu Mănescu, director general adjunct MTIC: La ora actuală, nu cunoaștem nici măcar un furnizor care să nu îndeplinească condițiile

Au fost două mari categorii de intervenții – o parte dintre vorbitori din partea furnizorilor de echipamente, celaltă – cetățenii și asociațiile de profil, a spus Corneliu Mănescu, director general adjunct MTIC.

“E pentru prima oară când văd că cei care militează împotriva rețelelor 5G sunt alături de furnizorii și producătorii de echipamente, susținând retragerea unui act normativ”, a spus el.

„La ora actuală, nu cunoaștem nici măcar un furnizor care să nu îndeplinească condițiile. Dacă cineva se știe că nu îndeplinește condițiile, nu cred că ar trebui să discutăm aici”, a spus Mănescu.
Actul normativ respecta intru totul principiile de concurenta si are la baza fundamente, care stau la baza structurilor din care facem parte, cum ar fi Uniunea Europeană, apreciază directorul.
Actul normativ nu vine să susțină modalitatea în care ulterior se vor dezvolta rețelele 5G din punct de vedere tehnic și procedural, a mai spus domnia sa, răspunzând îngrijorărilor legate de sănătate.

Radu Magdin: Legislația va trebui editată pe baza unui feedback economic

“Legislația va trebui editată pe baza unui feedback economic. E greu să se reconcilieze politicul și economicul, în acest moment”, a spus consultantul Radu Magdin. In opinia sa, precizia tehnologică este si în avantajul statului român.

Victor Stan: Este foarte scurt timpul de consultare publica. Ar trebui sa fie de doua luni. Credibilitatea Romaniei poate fi afectata prin discriminarea anumitor producatori. Este necesar un studiu de impact. 

Mircea Pușcașu, medic: As propune retragerea acestui proiect de lege. Motivele: nu exista studii de impact asupra drepturilor si libertatilor individuale. Nu exista un cod international de etica in privinta utilizarii acestor tehnologii.  

Călin Gascu, inginer: Comunicatiile fara fir atacă societatea capitalista. Solicit ori suspendarea, ori anularea acestui proiect de lege. Felicit compania Huawei pentru aceasta tehnologie. Sunt un om pro-tehnologie, dar trebuie facuta cu responsabilitate.  

Mihaela Zaharia: Solicit retragerea proiectului de lege. Avem nevoie de studii de impact pentru acest proiect de lege.  

Tiberiu Gindu, ANISP: Solicitam extinderea perioadei de consultare pana pe 4 septembrie pentru a veni cu observatii bine documentate.  

Grija mare la afectarea concurentei, grija la evitarea amestecului 5g cu alte tehnologii, sa nu se aplice legea retroactiv pentru ca exista echipamente in care s-au facut investitii. Trebuie facuta distinctie clara intre criterii tehnice si criterii juridice.  

Madalina Apostol: Nu promovati 5G fara sa va asumati responsabilitatea asupra vulnerabilitatilor acestei retele. 

Completati proiectul de lege cu cerinte privind securitatea cibernetica. 

Luminita Simoiu, Președinte Asociația Civică pentru Viață: Cerem retragerea acestui proiect, pentru ca o asemenea lege trebuie sa aiba impact asupra mediului si ulterior trebuie emis un aviz de mediu.

Trebuie sa se faca dezbateri publice privind impactul legii asupra sănătății.

Proiectul de lege incalca Legea 86/2000.

Sergiu Zaharia, Huawei: Acest proiect de lege nu contine cuvantul tehnic. Complexitatea retelelor 5g este una mare si atunci un astfel de proiect de lege trebuie sa detalieze criterii tehnice pentru identificarea masurilor de securitate care trebuie implementate. 

Rugamintea mea este ca acest proiect de lege sa fie retras  si imbunatatit cu criterii tehnice pentru asigurarea infrastructurilor 5G.  

In momentul de fata, proiectul are criterii de natura organizationala, dar trebuie neaparat  sa aiba criterii de natura tehnica. 

Valentina Babiac, profesor: Sanatatea este pe primul loc si trebuie sa ne protejam. Au aparut dureri de cap la copii, in orasul unde stau au murit pasari si albine.

Sunt de acord cu prelungirea dezbaterii acestui proiect de lege, pentru a vedea impactul asupra populatiei.

Valentin Negoita, APDETIC: Nevoia de studii de impact si de consultari publice cu toti actorii este fundamentala avand in vedere miza adoptarii tehnologiei 5G.

Miza este extrem de importanta si nu poate fi rezolvata in 2 saptamani.

Trebuie extinsa perioada de consultare a acestui proiect de lege.

Liviu Popescu, Asociația Operatorilor Mobili din România: Perioada de analiza a proiectului a fost doar de 10 zile; am fi preferat sa alocati mai mult timp, in jur de 30 de zile

Cristina Zvancea Comșa a cerut suspendarea proiectului de lege până se rezolvă solicitările cetațenilor cu ingrijorări legate efectele 5G asupra sănătății. Ea a cerut ca instituțiile statului să efectueze măsurători periodice cu privire la câmpurile electromagnetice, iar cetățenii să fie conștientizați.

Costel Stanciu, APC: Vrem sa se introduca in lege (art 4) conditia  ca producatorii de echipamente sa prezinte dovezi care sa arate ca nu pun in pericol viata si sanatatea consumatorilor. 

Prin referendum, vrem sa se obtina acordul cetatenilor in unitatile administrativ teritoriale in care urmeaza sa se introduca echipamentele 5g.

Vrem modificarea articolului 11, institutiile de aparare nationala, ordine publica si securitate nationala sa foloseaca numai producatori autorizati. 

In final, vrem ca statul roman sa iti respecte obligatiile asumate in relatia sa cu SUA si sa nu accepte producatori din statele totalitare unde drepturile si libertatile cetatenilor nu conteaza. 

Diana Crângașu, Clifford Chance Badea: Proiectul de lege trebuie corelat cu legislația existentă românească și europeană

Proiectul de lege trebuie corelat cu legislația existentă românească și europeană, apreciază Diana Crângașu, avocat Clifford Chance Badea.
“Domeniul 5G este esențial pentru economia României. Este esențial ca regulile să fie cât mai clare și mai prietenoase pentru investitori”, a spus ea.
Avocata apreciază că proiectul trebuie corelat atât cu prevederile OUG 111/2011 privind comunicațiile electronice, cât și cu legea 362/2018 privind securitatea cibernetică.
Ea a mai precizat că Directiva europeană cadru a dat autorităților de reglementare posibilitatea de a face autorizări generale, făcând referire la ANCOM. Pare că proiectul de lege interferează cu competențele acordate ANCOM, a spus ea.

Valentin Negoita, APDETIC: Nevoia de studii de impact si de consultari publice cu toti actorii este fundamentala avand in vedere miza adoptarii tehnologiei 5G.

Bioscem Romania: Din 229 studii efectuate, s-a aratat ca in  91% din cazuri exista efecte neurologice in tehnologia 5G. 

Angela Negrota: Vrem retragerea proiectului de lege, pentru ca nu exista studii de impact și studii stiintifice cu privire la impactul asupra copiilor, femeilor insarcinate, batranilor. 

In timp ce multe tari tehnologia wireless este interzisa din cauza efectelor, in Strategia 5g nu se regaseste nici o preocupare cu privire la acest subiect. 

Ion Dragne: Reiterez solicitarea de prelungire a dezbtaterii proiectului de lege.

De asemenea, mentin retragerea proiectului de lege pentru evaluarea impactului  si consultarea cu cei afectati. 

Ion Dragne: Nu este definit ce se înțelege prin infrastructură de interes național

Avocatul Huawei Ion Dragne a evidențiat că scopul legii sugerează că este menit să asigure apărarea siguranței naționale, în ce privește infrastructura informatică, dar nu este definit ce se înțelege prin infrastructură de interes național.
El a cerut să se evidențieze care sunt elementele de interes național și care de interes privat.
El a apreciat că procedura de consultare a fost lipsită complet de transparență.
Huawei a propus identificarea unor criterii tehnice care să se refere la produs și nu la naționalitatea producătorului.

Nicolae Oaca: Proiectul de lege trebuie retras. Consultarea trebuie sa dureze 30 de zile. Este o interventie brutala pe piata de comunicatii. 

Este in contradictie cu reglementarile europene. Nu este o abordare specifica UE. In UE sunt autorizati numai operatorii nu si furnizorii, producatorii. 

Proiectul nu abordeaza securitatea cibernetica 5G. 

Angela Moraru: Nu ar trebui să punem piedici dezvoltării tehnologice

Pandemia a demonstrat faptul că e important să lucrăm online, a spus Angela Moraru: “Toate aceste conexiuni – lucrurl de la distanță si educatia de la distanță se datorează performantelor industriei in ultimii ani, ale pperatorilor, inclusiv din alte tari.
Fara aceasta tehnologie, nu am fi putut avea aceasta dezbatere online.
E un proiect ale carui efecte trec de impactul asupra operatorilor si furnizorilor de echipamente, ci va avea efecte majore in viata fiecaruia dintre noi.
Nu ar trebui să punem piedici dezvoltării tehnologice”.

*Ioana Prahoveanu: Huawei îndeplinește criteriile prevăzute de proiectul de lege

Proiectul de lege nu rezolvă blocarea accesului Huawei, consideră Ioana Prahoveanu, menționând că Huawei îndeplinește criteriile prevăzute de proiectul de lege.
Ea a argumentat: “Nu sunt dovezi că Huawei este sub controlul guvernului chinez și nici că această țară nu ar beneficia de absența unui sistem jurdic independent. (…)
Acționariatul Huawei este prezent integral pe site-ul companiei și pe siteuri internaționale specializate. (…)
Huawei nu a avut până acum niciun incident în zecile de state în care activează. (…)
Huawei România funcționează în sistemul juridic românesc, iar Huawei China în sistemul juridic chinez.”

Cornel Lozneanu, Camera de Comert Romania-China: Asumarea unui caracter subiectiv al acestui proiect de lege este un factor de ingrijorare pentru ca ar putea sa urmeze si alte initiative de acest gen. 

O alta problema este de ce acest proiect de lege nu asteapta o definitivare a legislatiei europene. 

Memorandumul cu SUA vorbeste clar despre excluderea Huawei, nu putem sa vorbim de un element subiectiv in legislatie. Nu mi-as dori sa incepem cu o deschidere a cutiei Pandorei. 

Ion Dragne, avocat Huawei: Proiectul de lege aduce atingere liberei concurențe, încalcă legi europene și alte acorduri la care România este parte

Proiectul de lege pus în dezbatere aduce atingere liberei concurențe, încalcă legi europene și alte acorduri la care România este parte, a spus Ion Dragne, avocatul companiei Huawei.
El a cerut un nou termen de 30-45 de zile pentru a expune pe larg poziția Huawei, menționând că își rezervă dreptul de a contesta legea.

El a reclamat lipsa studiului de impact și consultării cu piața telecom, având în vedere că legea impune să existe un studiu de impact, în materiile de importanță deosebită.

Ion Dragne a mai spus: „Din expunerea de motive, am observat ca s-a spus ca in ce priveste întreprinderile mici și mijlocii, inițiatorul a arătat că, în opinia sa, nu e cazul ca IMM să fie impactate, dupa cum, la fel, s-a precizat că proiectul de lege nu are impact pe bugetul național și bugetele locale, fără să se argumenteze.”
Avocatul a mai spus că este nemotivată în expunerea de motive modalitatea de retragere treptată a actualelor tehnologii 3G si 4G.

Asociatia Angel: Proiectul de lege nu are un studiu de impact asupra sanatatii, trebuie sa se faca dezbatere fizica – e suficient de mare sediul Ministerului Transporturilor. 

De ce se face dezbatere in august a unui asemenea proiect de lege? Va vom da in judecata pentru genocid.

Vrem analize si studii de impact de la Minitserul Sanatatii si Ministerul Mediului, dar si de la autoritatile care se ocupa de protectia copilului.

Vă solicităm să constatați că promovarea tehnologiei 5G în actuala inițiativă legislativă este neconstituționala.

Cernea George: Atata timp cat vorbim din punct de vedere tehnic, interzicerea companiei Huawei – ma gandesc ca ar trebui luata pe motive tehnice. In proiectul de lege nu exista nici un motiv tehnic pentru excluderea Huawei. Cred ca proiectul de lege ar trebui anulat sau retras. 

Ioana Coman, presesinte Asoc propr.: Furnizorii de retele de telecomunicatii sunt retele private straine, care vizeaza in primul rand factorul economic.
Retelele de telecomunicatii  mobile nu sunt de utilitate publica, asa cum se prezinta  in acest proiect.

*Lorian Vintilă: Să ne gândim împreună cum putem obține prețuri mai bune pentru clientul final

Am adus din China tehnologie pentru România, a spus Lorian Vintilă, Senior Account Director – ZTE Corporation, recomandând ca oamenii să țină cont de cercetarea care are loc în China și de dinamica industriei de telecomunicații în ultimii 15 ani.
“Să ne gândim împreună cum putem obține prețuri mai bune pentru clientul final și ce înseamnă pentru noi tehnologia venită din Orientul Îndepărtat.”, a spus el
Moderatorii au atras atenția ca intervențiile să se refere la proiect și să nu conțină observații personale.

Pavel Popescu, deputat PNL: Vreau sa va multumesc ca ati organzat aceasta dezbatere publica, pentru ca este o dezbatere istorica. 

Romania a trait mult timp in comunism, iar in urma cu 30 de ani nu ne-am fi imaginat ca Romania poate tine o asemenea dezbatere, era o utopie. 

Astazi am observat ca sunt zeci si sute de nume care au facut comentarii pe acest proiect de lege. 

Romania seteaza astazi un exemplu pentru regimurile totalitariste din lume. Vad alaturi de noi cetateni ale unor tari cu regimuri totalitariste  care pot intra intr-un mod democratic si sa isi expuna opinia pe o lege facuta de statul roman. 

Este clar ca statul roman este la un nivel de maturitate la care nu ne-am imaginat ca va ajunge .

Astazi – o spun cu mandrie – Romania este o tara orientat  spre ceea ce inseamna libertate, iar cetatenii unei tari comuniste pot comenta pe o lege facuta de statul roman. 

Proiectul de lege apara interesele Romaniei si ale cetatenilor romani. Sper sa ajungem sa traim ziua cand si noi, ca cetatenti romani si europeni, sa putem avea libertatea de a comenta proiecte de legi pe siteurile unor regimuri totalitariste, proiecte care chiar incalca drepturile si libertatile cetatenilor.

Proiectul de lege este orientat catre libertate si valori vestice.

Cristina Elena Crețu, Maravela si Asociatii: Proiectul de lege nu vine insotit de studii de impact avand in  vedere importanta acestui proiect.  Acest proiect nu face referire setului de instrumente 5G adoptate de UE la începutul anului. Masurile de diminuare a riscului nu trebuie sa vizeze o tara sau o companie.Proiectul de lege permite excluderea anumitor producatori doar pe baza tarii de origine, pe criterii politice. Acest proiect de lege incalca prevederile legii concurentei si va produce distorsiunie pe piata. 

MTIC: S-au primit peste 1600 de persoane au trimis propuneri la acest proiect.

Peste 80 de persoane s-au înscris să ia cuvântul la această dezbatere. 

Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor  organizează astăzi, în sistem de videoconferință, ședința publică de dezbatere a proiectului de Lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice și de comunicații de interes național şi condiţiile implementării rețelelor 5G.

La dezbaterea online participă peste 130 de persoane.

Ordinea de zi a ședinței cuprinde următoarele puncte:

  • prezentarea proiectului de act normativ;
  • prezentarea și discutarea observațiilor și propunerilor referitoare la proiectul de act normativ

Cei care vor sa participe la dezbatere trebuie să completeze formularul disponibil la adresa https://bit.ly/dezbatere24082020 până luni, 24 august 2020, ora 08.00.

 

Propunerile/observațiile/opiniile vor face referire concretă doar la proiectul de act normativ în discuţie. La ședința publică ce va avea loc pentru dezbaterea publică a proiectului de act normativ, au acces instituțiile publice, organizațiile civice, precum și orice persoane interesate, potrivit anunțului Ministerului Transporturilor. 

Proiectul de Lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice și de comunicații de interes național şi condiţiile implementării rețelelor 5G a iscat numeroase reacții, mai ales din partea companiei Huawei care consideră că este un document discriminatoriu, care ar putea exclude compania chineza din licitatia pentru 5g. 

Având în vedere importanța acestui act normativ, autoritățile au prelungit dezbaterea publică.

Producătorii de tehnologii, echipamente și programe software destinate utilizării în cadrul infrastructurilor informatice şi de comunicaţii de interes naţional, precum şi în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G vor fi autorizaţi de premierul României, după avizul CSAT, precizează un proiectul de Lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice și de comunicații de interes național şi condiţiile implementării rețelelor 5G. 

Proiectul de act normativ urmărește stabilirea unui mecanism de autorizare prealabilă a producătorilor de tehnologii, echipamente și programe software utilizate în cadrul infrastructurilor informatice şi de comunicaţii de interes naţional, precum şi în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G, fiind urmărite considerente ce țin de eliminarea oricăror riscuri la adresa securității naționale și apărării naționale.

Prin măsurile propuse se urmăreşte reducerea riscurilor la adresa securităţii naţionale şi apărării naţionale prin instituirea unui regim de autorizare a producătorilor de tehnologii, echipamente și programe software destinate utilizării în cadrul infrastructurilor informatice şi de comunicaţii de interes naţional, precum şi în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G.

Prin proiect se propune ca autorizarea să fie acordată prin decizie a Prim-Ministrului, după avizul conform al Consiliului Suprem de Apărare al Țării (CSAT), fiind luat în considerare rolul stabilit prin Legea nr. 415/2002 privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare al Țării.

Totodată, în prezentul act normativ se propun măsuri de eliminare treptată a tehnologiilor, echipamentelor și programelor software utilizate în prezent de către furnizorii de reţele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G.

Cu privire la mediul concurențial se poate reține că, urmare a regimului de autorizare instituit prin proiectul de act normativ, se poate ajunge la situația în care, pentru considerente ce țin de securitatea națională și apărarea națională, să fie limitate opțiunile aflate la îndemâna furnizorilor de rețele și servicii de comunicații electronice atunci când decid achiziționarea de tehnologii, echipamente și programe software utilizate în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G. Efectele, în concret, depind și de numărul producătorilor care obțin autorizarea stabilită prin proiectul de lege, potrivit Expunerii de motive.

Prin proiectul de act normativ se propune un regim derogatoriu de la art. 7, respectiv art. 14 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Cu alte cuvinte, proiectul stabileşte că o eventuală cale de atac împotriva deciziilor adoptate potrivit legii poate fi exercitată fără parcurgerea procedurii prealabile stabilite prin Legea nr. 554/2004. Această abordare este de natură a reduce timpul necesar pentru parcurgerea procedurii stabilite prin norma amintită.

Totodată, dată fiind importanţa proiectului de act normativ din perspectiva domeniului securităţii naţionale şi apărării naţionale, se propune ca eventualele litigii să fie analizate în primă instanţă de Curtea de Apel Bucureşti.

Pe de altă parte, din considerentele expuse mai sus, prin proiect se propune ca deciziile adoptate potrivit legii să fie exceptate de la posibilitatea suspendării actului administrativ, persoanele interesate urmând să aibă, în situaţia în care consideră necesar, posibilitatea de a solicita anularea acestora conform Legii nr. 554/2004.

 

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (27/11/2020)

Comunicat referitor la comentarii media

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (27/11/2020)

Autorizatie ASF - Modificare act constitutiv

ELECTROARGES SA (ELGS) (27/11/2020)

Prelungire mandat reprezentant permanent Benjamins United SRL