Update articol:

AMEPIP: Din totalul de 142 de întreprinderi publice de la nivel central, cărora li se aplică guvernanța corporativă, doar la 25 s-a finalizat procedura de selecție, contrar așteptărilor OCDE și angajamentelor asumate de Guvernul României

guvern Sursa foto: facebook.com

Din totalul de 142 de întreprinderi publice de la nivel central, cărora li se aplică prevederile legale privind guvernanța corporativă, doar la nivelul a 25 de întreprinderi publice s-a finalizat procedura de selecție, la restul de 110 întreprinderi publice Consiliul de administrație fiind format din administratori provizorii, contrar așteptărilor OCDE și angajamentelor asumate de Guvernul României, potrivit unei Notei de informare a AMEPIP privind Stadiul procedurilor de selecţie a administratorilor Consiliilor de administraţie/Consiliilor de supraveghere ale intreprinderilor publice de la nivel central, intrată astăzi în Guvern.

AMEPIP este Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice.

Potrivit AMEPIP, este necesară finalizarea cu celeritate a procedurilor de selecție și nominalizare a membrilor în Consiliile de administrare/supraveghere, întrucât majoritatea societăților ce au declanșat procedurile de selecție în condițiile prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 722/2016, vor rămâne fără consilii de administrație/supraveghere și fără directori/ directorat, începând cu a doua parte a anului, respectiv 01.08.2024.

În vederea îndeplinirii funcției de monitorizare și control a implementării și respectării cerințelor de guvernanță corporativă, precum și a măsurării performanței întreprinderilor publice, AMEPIP gestionează tabloul de bord, prin intermediul căruia colectează date relevante privind dinamica indicatorilor de performanță de la întreprinderile publice, pe care îi monitorizează și analizează. Tabloul de bord este publicat pe site-ul AMEPIP și poate fi accesat la următorului link: https://amepip.gov.ro/tablou-de-bord/, actualizat permanent cu informații detaliate privind activitatea întreprinderilor publice.

În urma centralizării și analizării datelor și informațiilor colectate de către AMEPIP, rezultă o imagine de ansamblu a situației actuale a întreprinderilor publice de la nivel central, din perspectiva îndeplinirii obiectivelor de guvernanță corporativă referitoare la administrarea acestora, astfel:

– 142 întreprinderi publice de la nivel central care aplică prevederile OUG nr.109/2023, din care:
a. 25 întreprinderi publice la care procedura de selecție a administratorilor pentru un mandat de 4 ani a fost finalizată;

b. 72 întreprinderi publice la care procedura de selecție a administratorilor pentru un mandat de 4 ani este în derulare, din care 11 întreprinderi publice desfășoară procedura de selecție a administratorilor în conformitate cu prevederile Legii nr. 187/2023 pentru modificarea și completarea OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare;

c. 38 întreprinderi publice la care nu s-a declanșat procedura de selecție a administratorilor;

d. 7 întreprinderi publice care, în conformitate cu art. 1 alin.(3) și (4) din OUG nr. 109/2011, pentru selecția administratorilor „aplică dispoziţiile legislaţiei speciale privind guvernanţa corporativă” (respectiv, instituții de credit, bănci de dezvoltare) sau care, potrivit alin.(6) și (7) ale aceluiași articol, sunt exceptate de la prevederile OUG nr.109/2011(respectiv, întreprinderi publice care au ca principal obiect de activitate administrarea bazei de materiale de reprezentare și protocol, fabricarea de monede și bilete de bancă sau întreprinderi publice pentru care s-a deschis procedura de prevenire a insolvenței și de insolvență conform dispozițiilor Legii 85/2014).

Nota de informare precizează: “În considerarea faptului că, la acest moment, AMEPIP este operaționalizată, având responsabilitatea finală de a asigura o procedură de selecție transparentă și competitivă a membrilor Consiliilor de administrație/supraveghere ale întreprinderilor publice, atât la nivel central, cât și la nivel local, putând sancționa nerespectarea regulilor de guvernanță corporativă, precum și în considerarea precizărilor regăsite în Reforma 9 la PNRR, conform cărora obiectivele guvernamentale de bună gestionare a participațiilor statului înseamnă, totodată, o mai bună monitorizare a performanțelor, o orientare nu numai pe aspecte financiare, ci și pe aspecte de bună guvernare, transparență și integritate, apreciem de o importanță majoră implicarea tuturor autorităților publice tutelare de la nivel central, prin angajamentul conducerii acestora, de a lua măsuri ferme, necesare implementării principiilor de guvernanță corporativă și asigurării unui management performant și stabil.

Totodată, având în vedere aspectele menționate mai sus, precum și prevederile legale incidente în materia guvernanței corporative, trebuie să atragem atenția conducerii autorităților publice tutelare, instituții care exercită drepturile și obligațiile corelative ce decurg din calitatea de asociat/acționar/proprietar la întreprinderile publice a Statului și a unităților administrativteritoriale, asupra obligației de a asigura, pentru întreprinderile publice aflate în portofoliul acestora, respectarea în integralitate a condițiilor de constituire a Consiliului de administrație/supraveghere, în situația numirii, atât a administratorilor provizorii, cât și a administratorilor selectați în urma derulării unei proceduri competitive și transparente, pentru un
mandat cu o durată de cel mult 4 ani, în condițiile legii, responsabilitatea finală privind legalitatea numirii administratorilor Consiliului de administrație/supraveghere revenind acționarilor.

În ceea ce privește regimul sancționator aplicabil, semnalăm faptul că potrivit prevederilor OUG nr. 109/2011, respectiv ale art. 291 alin. (4), „încălcarea de către conducătorul autorităţii publice tutelare, de către preşedintele consiliului de administraţie sau de supraveghere a reglementărilor privind selecţia, nominalizarea şi numirea administratorilor permanenţi în termenul de 5 luni, respectiv de 7 luni constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă, potrivit prevederilor art. 591 alin. (1), dacă fapta nu constituie infracţiune. În cazul în care au fost constatate de către AMEPIP astfel de contravenţii, nu este permisă prelungirea numirii unui administrator provizoriu sau prelungirea mandatului celui existent pentru perioada de maximum 5 luni, prevăzută la alin. (3).”

De asemenea, conform art. 291 alin. (6) din OUG nr. 109/2011, „fără a încălca prevederile alin. (4) de mai sus, depășirea perioadei maxime de 12 luni de mandat provizoriu pentru o poziție de administrator constituie contravenție, dacă fapta nu constituie infracțiune, și se sancționează cu amendă pentru conducătorul autorităților publice tutelare, potrivit prevederilor art. 591 alin. (1).

Mandatul administratorului provizoriu încetează de drept la împlinirea perioadei de 7 luni, dacă mandatul său provizoriu nu a fost prelungit conform prevederilor alin. (3), și în orice caz la expirarea celor 12 luni pentru interimatul aceleiași poziții. Autoritatea publică tutelară solicită adunării generale a acționarilor să constate încetarea mandatului, în condițiile legii.”

Astfel, ținând cont de cele mai sus menționate, este necesară finalizarea cu celeritate a procedurilor de selecție și nominalizare a membrilor în Consiliile de administrare/supraveghere, intrucât majoritatea societăților ce au declanșat procedurile de selecție în condițiile prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
722/2016, vor rămâne fără consilii de administrație/supraveghere și făra directori/ directorat, începând cu a doua parte a anului, respectiv 01.08.2024.

Dispozițiile invocate se completează cu prevederile art. 591 alin. (2) din OUG nr. 109/2011 care stabilesc faptul că “nerespectarea de către conducătorul autorității publice tutelare a prevederilor art. 291 alin. (2)-(4) în ceea ce privește întreprinderile publice aflate în subordine/coordonare sau în portofoliu constituie contravenție și se sancționează după cum urmează:
a) cu avertisment;
b) cu amendă de la 10.000 la 20.000 lei în cazul săvârșirii faptei pentru prima dată;
c) cu o amendă de la 15% la 30% din remunerația anuală a conducătorului autorității publice tutelare, pentru abateri repetate”.

Subliniem, astfel, faptul că numirile provizorii reprezintă o excepție, autoritățile publice tutelare având obligația:
1) de a declanșa procedura de selecție și nominalizare a membrilor consiliului cu 6 luni înaintea expirării mandatului consiliului în funcție, conform art. 3 alin. (1) din Anexa la HG nr. 639/2023 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, respectiv 2) de a finaliza procedura de selecție, nominalizare și numire a membrilor consiliului de administrație / supraveghere în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acționarilor de inițiere a procedurii, conform art. 29 alin. (1) din OUG nr. 109/2011.

În concluzie, se impune angajamentul ferm al conducătorilor autorităților publice tutelare în vederea demarării și/sau finalizării procedurilor de selecție, nominalizare și numire a membrilor Consiliilor de administrație/supraveghere ale întreprinderilor publice aflate în portofoliul acestora, subliniind faptul că, în conformitate cu prevederile legale incidente, „procedura de selecție se referă la totalitatea etapelor cuprinse între decizia de declanșare a procedurii de selecție a unui candidat și încheierea contractului de mandat”, aceasta finalizându-se „în termen de cel mult 150 de zile de la data aprobării hotărârii adunării generale a acționarilor de inițiere a procedurii””.

BVB | Știri BVB

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (19/05/2025)

Tranzactii intre parti afiliate - EFSA - TEL

TERAPLAST SA (TRP) (19/05/2025)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 14.05 - 16.05.2025

UZTEL S.A. (UZT) (19/05/2025)

Raport trim 1 2025 - versiunea in limba engleza

BANCA TRANSILVANIA S.A. (TLV) (19/05/2025)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 12.05-16.05.2025

CARBOCHIM S.A. (CBC) (19/05/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014