Update articol:
OPINIE

Dr. Radu Enache: ”De la 5G la G7 – Noul Război Rece”

Radu Enache, de la 5g la g7 nou razboi rece lege 5G Dr. Radu Enache

Marți, 4 mai, reuniunea miniștrilor de Externe din G7 a confirmat direcțiile de politică externă ale Statelor Unite ale Americii, direcții care, până acum, fuseseră mai degrabă sugerate sau evocate la modul general, decât enunțate ferm. Însăși această amânare are o semnificație aparte. De fapt, după epoca Trump, SUA revin la strategia construirii de alianțe ad hoc, „în profunzime”, pentru instrumentarea propriilor obiective de politică externă. Secretarul de Stat, Antony Blinken, a definit aceste alianțe prin expresia „clustere mobile de națiuni care gândesc la fel și împărtășesc aceleași valori”. Cu alte cuvinte, la fel ca în anii 90, vom asista la formarea unor alianțe, coaliții, grupuri etc., care vor iniția acțiuni – economice, financiare, politico-diplomatice, ideologice sau, la limită, militare – capabile să „transgreseze” cadrele juridice internaționale clasice pentru a impune unor state terțe condiții, altminteri, de neacceptat. Legitimitatea acestor acțiuni nu poate fi decât informală pentru că își are sursa într-o afirmație și o consecință implicite: „noi suntem mai mulți, deci avem dreptate!”. De altfel, încercarea de legitimare nu se adresează unor instanțe recunoscute, măcar formal, de toți subiecții de drept internațional, ci opiniei publice „mainstream”, sub egida unor „valori” pe cât de abstracte, pe atât de manipulatoare.

Pentru Administrația Biden, G7 pare a fi structura optimă prin care se pot genera „clusterele mobile” de acțiune. Într-adevăr, direct sau indirect, cei 7 pot alinia în jurul lor încă 30-40 de state, între care și cele din Uniunea Europeană. Interesant, la reuniunea despre care vorbim, au fost invitați și oficiali din Coreea de Sud, Australia, India și Africa de Sud. Această simplă enumerare indică în mod clar adversarul pe care Occidentul l-a luat în vizor: China. La reuniunea miniștrilor de externe din G7, acest lucru a fost enunțat explicit, chiar dacă folosind o formulare diplomatică.

Antony Blinken a spus: „scopul nostru nu este să îngrădim China sau s-o ținem jos (să-i împiedicăm dezvoltarea), ci să apărăm ordinea bazată pe reguli internaționale”. Exprimarea de mai sus trebuie înțeleasă exact invers: scopul este îngrădirea Chinei și menținerea acesteia într-o poziție inferioară, chiar dacă, pentru aceasta, vor trebui încălcate sau modificate regulile internaționale.

Celălalt subiect sensibil a fost Rusia. Secretatul de Stat a afirmat că Statele Unite ar prefera legături mai stabile cu Rusia, dar aceasta depinde de felul în care va acționa președintele Putin. Sensul acestei afirmații trebuie legat de o constantă a politicii americane în Eurasia: împiedicarea unei alianțe între Rusia și China.

Cititorii se pot întreba: de ce acestă reluare, cu un ton mai sus, a ofensivei americane față de două puteri care, în ultimii ani, s-au aflat mai degrabă pe poziții defensive? Răspunsul este simplu: supraviețuirea sistemului politico-economic mondial (occidental și anglo-saxon în esență) depinde de capacitatea acestuia de expansiune. Este un sistem bazat pe o dezvoltare extensivă, adică pe acapararea continuă de noi resurse și de noi piețe. Nu e un secret că reconfigurările unor zone periferice (cazul Primăverii Arabe) sunt paliative pentru expansionismul occidental. Occidentul are nevoie, deci, de un câștig masiv și decisiv.

Îl poate obține? Aparent, da. Regulile internaționale depind, desigur, de acorduri, convenții sau organizații formale (ONU, OMC etc.). Dar depind în primul rând de sistemul financiar bancar mondial. Acesta este, în cea mai mare parte, privat și necontrolabil democratic. Iar China și Rusia nu pot influența acest sistem. Fiind state mari, cu resurse mari, ele pot supraviețui, își pot gestiona mulțumitor piața internă, dar nu își pot proiecta puterea în exterior.

Îngrădirea Chinei, urmărește, în primul rând, blocarea exporturilor chineze de high tech, și, punctual, a pachetului de tehnologii 5G. O tehnologie de vârf este cu adevărat benefică doar atunci când ea poate fi vândută pe scară largă. În acest fel se amortizează investiția și se obțin resursele necesare dezvoltării în continuare. O tehnologie pusă la punct, oricât de performantă, dacă este ținută în depozit, nu doar că se uzează moral, ci și generează o gaură economică.

Războiul împotriva tehnologiilor chineze 5G a început de mult, iar Administrația Trump a acționat energic în acest sens. Problema lui Trump era că voia să câștige războiul de unul singur. Administrația Biden s-a repliat alături de partenerii tradiționali occidentali. Este de presupus că i-a cointeresat în acest proiect. Redactorii Reuters care au dat știrea nu au uitat să menționeze că G7 are o putere economică și militară (s.n.) mai mare decât China.

Din păcate, istoria ne arată că politica de forță și dictat nu are consecințe benefice pe termen lung. Înregimentarea de acum a Occidentului împotriva Chinei și Rusiei nu are nicio justificare economică – în sensul pieței libere pe care o cultivă liberalismul – și nici o justificare socială – în sensul că bunăstarea „occidentală” nu mai poate fi contrapusă penuriei „comuniste”. Globalizarea împinge lumea către fracturi sociale complicate care nu ocolesc Occidentul, dimpotrivă.

Alternativa este cooperare sau război! După cum se vede, cooperarea este blocată. Războiul nu va fi, probabil, „cald”, ci unul în care indivizii vor fi din ce în ce mai izolați și deposedați de drepturi și libertăți. Iar când situația va deveni insuportabilă, va avea loc o implozie. Întrebarea nu este dacă, ci unde și când va avea loc implozia.

Cum este România în acest peisaj? Legea „5G”, care reia cu acribie instrucțiunile din Memorandum-ul cu partenerii americani, a fost adoptată de Guvernul Cîțu și trimisă la Parlament. Nu ne așteptăm la surprize. Personal, nu cred că vor fi foarte multe voturi împotrivă în condițiile în care dezbaterea pare a fi mai mult formală. Politicienii români sunt foarte docili de la o vreme. Avizele necesare pentru intrarea în dezbatere parlamentară, atât de la Consiliul Legislativ, cât și de la Consiliul Economic și Social, oricum consultative, au fost „favorabile, cu observații”. Mai interesant este că observațiile ar fi fost, categoric, motive de avizare nefavorabilă, fiind bazate pe realități economice și juridice incontestabile. Dar, vorba românului, atât pare că se poate! Cât vor pierde România și românii de pe urma lipsei unei politici naționale clare în acest domeniu vor calcula economiștii de peste niște ani.

BVBStiri BVB

Turbo Long on Volkswagen AG Vorzuge (RCVWTL1) (20/09/2021)

Reluare tranzactionare - ora 13:05 - Notificare Raiffeisen Centrobank AG modificare limita variatie

PURCARI WINERIES PUBLIC COMPANY LIMITED (WINE) (20/09/2021)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 13-17 septembrie 2021

MedLife S.A. (M) (20/09/2021)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 13-17 septembrie 2021

Turbo Long on adidas AG (RCADSTL1) (20/09/2021)

Reluare tranzactionare - ora 11:30 - Notificare Raiffeisen Centrobank AG modificare limita variatie

Erste Group Bank AG (EBS) (20/09/2021)

Notificare - detineri < 4%