Comunicațiile mobile din România au evoluat puternic în mediul urban, ca și în mediul rural, față de acum 20 de ani. Însă, dacă în ce privește rata de penetrare a internetului fix vorbim conform lui Cristin Popa, director executiv al departamentului de monitorizare și control din cadrul ANCOM, de o rată de 64% la 100 de gospodării, cu un total de 5,3 milioane de conexiuni la nivel național, din care 1,7 milioane în mediul rual și 3,6 milioane în mediul urban, situația este mult mai bună la nivel ratei de penetrare a internetului mobil, 102% la 100 de locuitori, cu un număr total de conexiuni de 19,9 milioane.
Fie că vorbim de viziunea de dezvoltare a marilor operatori de telecomunicații, sau de proiecte susținute de autorități, precum RoNet, dezvoltarea comunicațiilor în mediul rural a crescut remarcabil.
În majoritatea acestor situații, conform surselor din piață, un rol important a fost jucat de compania Huawei.
Intrată pe piața locală în anul 2003, Huawei și-a dezvoltat prezența pe piața locală simultan cu extinderea rețelelor de telefonie mobilă și cu trecerea de la serviciile, 2G la 3G și ulterior 4G. Calitatea ridicată și prețul competitiv au condus în mod natural la utilizarea extensivă a tehnologiilor companiei de către operatorii telecom, inclusiv în zona rurală.
Reprezentanții Huawei nu ne-au oferit cifre exacte, însă au menționat că ”la fel ca în cazul altor țări, Huawei se bucură că a putut să aibă o contribuție semnificativă prin tehnologiile sale la îmbunătirea accesului la servicii modern de tele comuinicații și în zonele rurale. Accesul oricărei persoane la servicii de telecomunicații este deja un element ce ține de firescul oricărei societăți moderne”.
Contextul pandemic a arătat o dată în plus importanța existenței unei rate de penetrare cât mai bune a acoperirii broadband, fixe și mobile deopotrivă, în orice zonă a țării. În contextul în care sistemul de educație se va baza în continuare într-o pondere mai mare sau mai mică pe sistemul cursurilor la distanță, această direcție devine chiar și mai necesară. Conform lui Cristin Popa, în România sunt în prezent aproximativ 500 de localități unde nu există acoperire 4G, care poate asigura servicii de video stream și aproximativ 1.100 unde semnalul 4G este nesatisfăcător.
Autoritățile promit că vor depune toare eforturile pentru adresarea acestei probleme. În context, dezvoltarea rapidă a serviciilor 5G (operatorii de telecomunicații oferind deja astfel de servicii punctual în ultimii ani pe piața locală, în special tot cu tehnologie Huawei), poate permite o creștere rapidă a ariei de acoperire broadband mobile răspunzând astfel nevoilor existente nu doar pentru educația online, dar și pentru uniformizarea calității accesului la servicii de telecomunicații de vârf între locuitorii din mediul rural și cei din mediul urban.