Update articol:

Filmul documentar The Great Hack “Iluzia intimităţii”:  Cambridge Analytica a lucrat pentru alegeri din România 

Captura din filmul documentar The Great Hack: “Iluzia intimităţii”, producţie Netflix, lansat pe 24 iulie 2019.
  • Anul trecut, presa din România a speculat că PSD ar fi fost partidul pentru care ar fi lucrat Cambridge Analytica; Reacţia PSD: ”PSD nu a lucrat cu această companie și nici nu a solicitat o astfel de colaborare, nici în perioada alegerilor generale din 2016, nici într-o altă perioadă, înainte sau după acest scrutin electoral”
  • Christopher Wylie, fost angajat Cambridge Analytica, susţine: “Steve Bannon este adeptul doctrinei Breitbart potrivit căreia dacă vrei să schimbi fundamental societatea, mai întâi trebuie să o «spargi». Abia după ce o «spargi», poţi remodela piesele dupa viziunea ta despre o nouă societate”

 

“Cambridge Analytica” a fost implicată în alegerile din România, potrivit filmului documentar original Netflix The Great Hack: “Iluzia intimităţii”, lansat pe 24 iulie 2019.

SCL/compania mamă a Cambridge Analytica a fost o companie americană care a procesat date a peste 87 de milioane de utilizatori Facebook pentru a înțelege psihologia acestora și a le influența votul în favoarea lui Donald Trump sau a Brexit, conform unei anchete realizată de New York Times, The Observer și The Guardian.

Se pare că firma a fost implicată şi în alegerile România, potrivit prezentării Cambridge Analytica care apare în film. Nu se spune pentru ce partid a lucrat, dar, în trecut, presa din România a speculat că ar fi fost PSD. La rândul său, PSD a susținut că nu a lucrat și nici nu a solicitat o colaborare cu Cambridge Analytica: „Referitor la zvonurile vehiculate în presă privind o presupusă colaborare între Partidul Social Democrat și SCL Cambridge Analytica, precizăm că PSD nu a lucrat cu această companie și nici nu a solicitat o astfel de colaborare, nici în perioada alegerilor generale din 2016, nici într-o altă perioadă, înainte sau după acest scrutin electoral”.

Şi atunci pentru cine a lucrat Cambridge Analytica în România?

Steve Bannon – fondatorul Cambridge Analytica 

Steve Bannon, coordonatorul campaniei lui Donald Trump, și miliardarul american Robert Mercer, unul dintre cei mai mari donatori ai Partidului Republican, sunt fondatorii Cambridge Analytica. Familia Mercer a acceptat să ofere în jur de 15 milioane de dolari pentru proiectul profilării psihologice, potrivit informaţiilor din presă .

Steve Bannon, editor la Breitbart, a fost vicepreşedintele Cambridge Analytica. Acesta susţine că el însuşi a ales numele companiei – Cambridge Analytica.

Christopher Wylie, fost angajat Cambridge Analytica, susţine: “Steve Bannon este adeptul doctrinei Breitbart potrivit căreia dacă vrei să schimbi fundamental societatea, mai întâi trebuie să o «spargi». Abia după ce o «spargi», poţi remodela piesele dupa viziunea ta despre o nouă societate”. Cambridge Analytica este o maşină de propagandă în toată regula, afirmă Wylie.

Brittany Kaiser: Companiile de tehnologie – mai valoroase decât ţiţeiul, pentru că folosesc datele cetăţenilor  

Brittany Kaiser, fost director şi om cheie în Cambridge Analytica, spune în film: “Cele mai bogate companii sunt cele de tehnologie – Google, Facebook, Amazon, Tesla. Motivul pentru care aceste companii sunt cele mai puternice din lume este că, anul trecut, datele au devenit mai valoroase decât ţiţeiul. Datele sunt bunurile cele mai valoroase. Iar aceste companii sunt valoroase pentru că au exploatat bunurile oamenilor”. Informaţiile despre cetăţeni sunt exploatate de o industrie în  valoare de un trilion de dolari pe an.  

Datele Facebook pe care SCL/Cambridge Analytica le-au folosit în mod fraudulos pentru a construi un program software în scopul anticipării şi influenţării preferinţelor electorale  au fost obţinute de la un cercetător – Aleksandr Kogan, psiholog la Universitatea Cambridge, care le colectase între 2007 și 2015, sub pretextul unei cercetări academice.

Informațiile despre utilizatori au fost obținute cu ajutorul unui chestionar, în care respondenţii își ofereau datele personale, dar, fără să ştie, și pe cele ale prietenilor din lista Facebook: ce like-uri au dat, ce educație au, în ce poze au fost tăguți, de pe ce dispozitive accesează Facebook, ce browser web folosesc etc.

O anchetă a postului Channel 4 a publicat înregistrări cu Alexander Nix, CEO  companiei Cambridge Analytica, în care îi explica unui potențial client modul de lucru al companiei: mituirea contracandidaților sau trimiterea prostituatelor la aceștia acasă pentru a-i înregistra video și pentru a-i șantaja. Nix afirma în înregistrări: “E vorba de lucruri care nu trebuie neapărat să fie adevărate, important este să fie crezute”.

Alexander Nix mai spunea că firma este implicată în secret în campanii electorale din întreaga lume prin societăţi paravan sau subcontractori.

Anul trecut, SCL Group/Cambridge Analytica s-au închis, din cauza  scandalului privind confidenţialitatea datelor personale ale utilizatorilor Facebook. Oficialii Cambridge Analytica susțin că nu mai au datele personale ale zecilor de milioane de utilizatori, dar profilul psihologic al unei persoane rămâne același pentru perioade lungi de timp, așa că informațiile de pe serverele companiei pot fi utile mulți ani de acum înainte.

Facebook, amendă record de 5 miliarde de dolari în scandalul Cambridge Analytica

Comisia Federală pentru Comerţ (FTC) din Statele Unite a aprobat, la începutul lunii iulie, o amendă civilă record de 5 miliarde de dolari pentru Facebook, în urma investigaţiei referitoare la modul în care compania a gestionat datele utilizatorilor care au ajuns la firma britanică de consultanţă Cambridge Analytica.

FTC a investigat acuzaţiile că Facebook nu gestionat corect datele a 87 de milioane de utilizatori, care au fost transferate firmei de consultanţă. Investigaţia s-a concentrat pe aflarea dacă transferul datelor a încălcat un acord din 2011 referitor la consimţământ, convenit între Facebook şi autoritatea de reglementare.

 

Oettinger la Bucureşti: „Steve Bannon, consilierul lui Trump, se plimbă în prezent prin Europa cu fake news şi cu noi metode”