Update articol:

Gabriel Biriş, despre anunţul că ANAF începe controale la persoane fizice: “Hahaha! Cu cine faceți controalele astea, dle Președinte? Cu aceiași oameni care timp de mai mult de un deceniu au dormit în papuci?”

Avocatul Gabriel Biriș a reacţionat în această seară la anunţul că, din 1 iulie, ANAF începe controale masive pentru verificarea veniturilor persoanelor fizice, spunând că legea privind aceste controale e din 2011 şi că ANAF nu are capacitatea de a face aceste verificări.

Gabriel Biriş a scris:
“Hahaha!
Domnul Heiuş, noul președinte al ANAF, fost deputat și membru important al Comisiei de buget-finanțe, ne spune că de la 1 iulie începe controalele la persoanele fizice care nu ar fi declarat vreo 20 miliarde de euro în ultimii 5 ani.
Prima întrebare: de ce de la 1 iulie, și nu de ieri, că doar legea e din 2011?

A doua întrebare: cu cine faceți controalele astea, dle Președinte? Cu aceiași oameni care timp de mai mult de un deceniu au dormit în papuci? Doar 650 de decizii în mai mult de un deceniu??? Să spunem că e totuși bine, în primul cincinal emiseseră doar 6 (nu glumesc, cifra e din martie 2016!).

A treia întrebare: cum naiba a socotit ANAF că sunt 20 de miliarde și a impus doar 0,065 miliarde????

Și, până la urmă cum ați socotit cele 20 de miliarde? Că diferența între ce s-a cheltuit și ce s-a declarat? Păi și de unde știți cât avea fiecare acum 5 ani, ca să puteți face diferența? Că doar sumele stabilite suplimentar pentru impunere se calculează că fiind sumele ce nu pot fi justificate după ce scazi din patrimoniul inițial (acum 5 ani, că restul e prescris) cheltuielile, adaugi veniturile declarate (impozabile sau nu) și compari rezultatul cu patrimoniul net la finalul controlului (adică azi, de exemplu)…

Eu unul mă bucur să văd preocupare pentru acest subiect, că doar nu degeaba spun din 2008 că evaziunea e amenințare la siguranța națională, dar mă întreb dacă se înțelege de fapt care este problema și de ce nu a funcționat această legislație (verificările fiscale, folosind inclusiv metode de control indirect) și probabil nici nu va funcționa?

Am explicat asta în 2011, am explicat în detaliu problema și soluția în carte publicată în 2012 – Despre fiscalitate și Competivitate, am încercat să corectez în 2016 (proiectul de OUG despre care Cioloș zicea că nu știe nimic – motiv pentru care mi-am dat demisia din acel guvern includea un capitol nou, Impozitarea sumelor ce nu pot fi justifcate), după care am tot vorbit/scris în speranța că se va face ceva, cel mai recent săptămâna trecută la conferința Curs de guvernare.

Mai explic odată:

– în primul rând, verificările fiscale sunt despre comparația între cât aveai la începutul și sfârșitul perioadei verificate, luând în calcul veniturile și cheltuielile. Știm de la fizică din clasa a 7-a că pentru a compara ceva cu altceva ai nevoie de un sistem de referință. Sistem de referință care în acest caz pur și simplu nu a fost reglementat, deși se putea face ușor încă din 2011… Trebuia atunci (dar se poate și acum!) introdusă o declarație inițială de patrimoniu pentru toți cetățenii care au o avere ce depăşeşte un anumit nivel (eu am propus 1 milion euro, poate fi și mai jos, dar în niciun caz prea mic, că inunzi ANAF cu informații nerelevante). Declarația inițială de patrimoniu există și acum, numai că trebuie depusă doar dacă ești selectat pentru verificare fiscală pe baza a cine știe ce criterii “de risc”. Asta este despre CUM.

– în al doilea rând, se mai pune problema și de CÂT. Cât plătești dacă nu declari și ești prins? Ne spune legea: 10% plus dobânzi (care acum sunt mult sub inflație).

Păi, cum vine asta: hoțul neprins e negustor cinstit și hoțul prins plătește ca negustorul cinstit??? Evident, asta se întâmplă când legile sunt făcute de hoți (dovediți!) pentru hoți…

Și la această întrebare (CÂT?) am încercat să ofer soluții:
– perioada (scurtă, max 3 luni) de conformare voluntară, după depunerea declarației inițiale de patrimoniu, în care oamenii să își facă socoteală, să vădă dacă nu cumva au uitat ceva și, dacă au uitat să plătească 16% (da, știu, acum e 10%, dar înainte de 2019 asta era cota) și gata! Că altfel, iarăși vedem vânătoare de vrăjitoare, și – sincer, mai bine vorbim de BANI (la buget), decât de ANI (la închisoare, pe banii noștri)..
.
– după asta, gata și cu cota standard, cota de impunere pentru ce nu poate fi justificat trebuie să fie cu adevărat descurajantă pentru a mai face evaziune. Eu am propus 75%, ca să nu intrăm în discuții: prezumția că averea a fost dobândită licit, etc, etc…

Dacă la asta mai adăugăm și niște prevederi (care există în multe state care știu cum e cu apa caldă și pe care le inclusesem și eu în proiectul de care va ziceam mai sus) care să transparentizeze în scop fiscal sumele parcate prin PANAMEA înțelegem mai bine ce și cum trebuie făcut ca să:

(i) aduci bani la buget azi,
(ii) să pui la lucru în România (măcar în parte) banii ascunși la saltea sau prin Panamea și
(iii) să aduci bani la buget și mâine, scumpind neconformarea într-atât de mult încât să nu mai merite să nu plătești cota unică.

Până nu îi voi auzi vorbind despre asta și pe dl. Johannis (că doar e șeful CSAT, instituția aia care se ocupă cu protejarea țării mele de amenințările la siguranța națională, precum evaziunea), pe dl. Ciolacu (că doar e șeful Camerei Deputaților, decizională în materie fiscală), pe dnii. Ciucă, Câciu sau Heiuş, am tot dreptul să închei așa cum am început:

HA HA HA !!!

PP. Nu trebuie să vă chinuiți să scrieți legea, e suficient să deschideți sertarele de la MF, sigur găsiți acolo chestiile alea scrise de mine, chestii de care zicea Cioloș că nu știe! Iar dacă nu le mai găsiți, sunați-mă, vi le mai dau odată… Și dacă nu vreți să faceți asta, întrebați pe GOAGĂL, sigur găsește el..
ps2. Îmi cer scuze dacă postarea asta pare arogantă. Nu sunt arogant, sunt doar furios!”

Heiuş: Din 1 iulie, ANAF începe controale masive pentru verificarea veniturilor persoanelor fizice

 

BVB | Știri BVB

MECANICA CEAHLAU (MECF) (08/08/2022)

Raport semestrial S1 2022

PROMATERIS S.A. (PPL) (08/08/2022)

Informare Depozitarul Central - structura sintetica la 02.08.2022

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (08/08/2022)

Structura actionariat la data de 31 iulie 2022

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (08/08/2022)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)

CHIMCOMPLEX S.A. BORZESTI (CRC) (08/08/2022)

Rascumpararea actiuni proprii perioada 01-05.08.2022