Update articol:

Grupul TeraPlast revine pe profit după creșterea solidă a EBITDA și a cifrei de afaceri în T1/2025; profit net de 1,2 milioane de lei

Cifra de afaceri a Grupului TeraPlast (TRP) a atins 249,2 milioane de lei în trimestrul 1 al anului curent, în creștere cu 41% față de 176,8 milioane de lei în aceeași perioada din 2024, potrivit unui comunicat transmis Bursei de Valori București. EBITDA a crescut cu 76%, ajungând la 21 milioane de lei, de la 11,9 milioane de lei în T1/2024. Marja EBITDA consolidată s-a îmbunătățit cu 1,7 pp, de la 6,7% la 8,4%. Profitul net la nivel consolidat a fost de 1,2 milioane de lei în T1/2025, față de o pierdere de 2,5 milioane de lei în T1/2024.

Evoluția vine pe fondul unui mix de factori strategici: integrarea achizițiilor recente, eficientizarea operațională și consolidarea prezenței pe piețele externe, dar și datorită efectului de baza, potrivit companiei.

„Începutul anului 2025 arată un Grup TeraPlast întărit, mai mare și mai puternic, cu o amprenta extinsă pe piețele europene. Creșterile de două cifre în vânzări și profitabilitate sunt rezultatul concret al deciziilor strategice de internaționalizare. Începem să arătăm acționarilor efectele măsurilor de eficientizare operațională implementate în ultima perioada și a investițiilor masive făcute în ultimii ani. Incertitudinea din aceste zile ne validează strategia de extindere regională și vom continuă să ne concentrăm eforturile spre creșterea afacerilor și capitalizarea oportunităților. Așa cum am arătat și în trecut, avem curaj și ne bazăm pe experiență acumulată, disciplină financiară și un plan de dezvoltare atent calibrat”, a declarat dl Bogdan Crăciunaș, Director Financiar al Grupului TeraPlast.

Vânzările cantitative au crescut cu 25%, de la peste 23 de mii de tone în primul trimestru din 2024, la aproape 30.000 tone în primul trimestru al anului curent. Marja brută a crescut cu 41% valoric, de la 64,3 milioane de lei în T1/2024, la 90,8 milioane de lei în T1/2025, și a fost de 36% în trimestrul 1 din 2025 – la același nivel cu T1/2024.

Vânzările în afara României au reprezentat 38% din cifra de afaceri consolidată, în urcare de la 17% în T1/2024. În suma absolută acestea s-au triplat, pe fondul extinderii geografice a Grupului, de la 31 de milioane de lei în T1/2024, la 95 milioane de lei în T1/2025, ceea ce este în linie cu strategia de internaționalizare a vânzărilor grupului și de reducere a dependenței de o singură piață.

Evoluția segmentelor:

Instalații: 72% din veniturile Grupului

Cifra de afaceri în creștere cu 46%, până la 178,6 milioane de lei în T1/2025, comparativ cu 122 milioane de lei în T1/2024.

EBITDA de 18,1 milioane de lei după primele 3 luni din 2025, cu 51% mai mult decât în aceeași perioada din 2024 (12 milioane de lei).

Marja EBITDA de 10,2%, în creștere cu 0,4pp față de T1/2024 (9,8%).

Creșterea accelerată a segmentului de instalații s-a datorat în primul rând cererii de pe piețele externe, unde consolidarea Grupului Wolfgang Freiler și începerea producției în fabrică din Zsambek au fost principalele motoare ale creșterii volumelor. Acestea, la rândul lor, au contribuit și la o îmbunătățire a marjelor.

Piața din România are o cerere solidă, în ușoară creștere față de anul trecut, alimentată de proiectele de apă canal, finanțate prin fonduri europene (PNRR și PDD), dar și fonduri guvernamentale (Anghel Saligny). O sursă semnificativă a creșterii cererii pe piață națională, față de anul trecut, vine din zona rețelelor de gaz datorită proiectelor finanțate cu fonduri europene. În același timp, un neajuns al pieței interne este decontarea cu întârziere a lucrărilor clienților, finanțate prin programul Anghel Saligny. În baza informațiilor publice disponibile, plățile urmează să fie aduse la zi la mijlocul lunii mai.

Granule: 10% din veniturile Grupului

Cifra de afaceri a crescut cu 21%, la 24,9 milioane de lei în T1/2025, comparativ cu 20,5 milioane de lei în T1/2024.

EBITDA cu 18% mai mult decât în T1/2024, până la 2,7 milioane de lei în T1/2025 (2,3 milioane de lei în T1/2024).

Marja EBITDA de 10,8% în primele trei luni din 2025, față de 11,1% în aceeași perioada din 2024.

Exporturile segmentului Granule și-au menținut trendul pozitiv, crescându-și cota de piață, în timp ce în România condițiile de piață au fost similare cu 2024.

Ferestre: 4% din veniturile Grupului

Cifra de afaceri de aproape 11 milioane de lei, cu 5% mai mult decât în T1/2024, când a înregistrat 10,4 milioane de lei.

EBITDA negativă, de -7 mii de lei, față de +477 mii de lei în T1/2024.

Segmentul a avut o evoluție moderată pe fondul sezonalității, a creșterii prețurilor unor materii prime și a presiunii pe prețuri. Spre deosebire de T1/2024, în primul trimestru din 2025, clienții DIY au avut o pondere mai mare în mixul de clienți, aceștia punând presiune pe prețuri și aplicând o strategie de acumulare de stocuri. În același timp, costurile cu materiile prime, în special sticlă, au crescut, influențând negativ marjele. Cererea pentru lucrări de reabilitare este în creștere, ceea ce va reechilibra mixul de clienți, însă specificul sezonier al proiectelor va face că impactul pozitiv să fie vizibil din T2.

Ambalaje: 14% din veniturile Grupului

Cifra de afaceri în creștere cu 45% în T1/2025 față de T1/2024, respectiv de la 24 milioane de lei, la 34,8 milioane de lei.

EBITDA pozitivă, de 197 mii de lei în T1/2025, față de o valoare negativă, de -2,8 milioane de lei în T1/2024.

Creșterea segmentului de ambalaje s-a datorat cu precădere consolidării Optiplast. Piață rămâne într-un context incert, având evoluții neuniforme din cauza volatilității de pe piață materiilor prime. Cu toate acestea, măsurile de eficientizare operațională implementate își arată efectele: în contextul ameliorării profitabilității Opal și TeraBio Pack, precum și a consolidării Optiplast, nouă subsidiară din Croația, EBITDA segmentului a trecut în teritoriul pozitiv în primul trimestru. Cu toate acestea, provocările nu s-au încheiat, deoarece business-ul de ambalaje încă trece printr-o perioada de reorganizare atât la nivel de management, cât și la nivel operațional, în scopul creșterii profitabilității.