Update articol:
Dezbaterea ”Fit for 55: România și Planul UE pentru o tanziție verde”

Ioan MANG: Fiecare măsură din pachetul Fit for 55 va trebui analizată din punctul de vedere al interesului României – video

Ioan Mang despre legea offshore: “Este greu de gândit cum să scrii într-o lege că ea va fi garantată nu știu câți ani”

 

“Fit for 55” este un proiect important pentru întreaga Europă și chiar pentru întreaga omenire, chiar dacă unele state nu sunt de acord cu unele politici care se prevăd de către Uniunea Europeană, a declarat Ioan MANG, Vicepreședintele Comisiei pentru industrii şi servicii, Camera Deputaților, la Dezbaterea ”Fit for 55: România și Planul UE pentru o tanziție verde” organizată de Financial Intelligence.

Domnia sa a spus: “Cred că este foarte important să facem pași, dar trebuie ca, înainte de a lua anumite decizii, să le gândim și să nu sărim calul. Avem tendința, din păcate, de a sări peste niște etape.

Dacă cei de la Comisia Europeană și-au impus, de exemplu, să renunțe la cărbuni în 2030, noi am închis centralele pe cărbune în 2021, fără să ne gândim ce facem de acolo și ce energie până în loc.

Trebuie să ne grăbim încet, așa cum a zis și Iuliu Winkler.

 

Fiecare măsură va trebui analizată din punctul de vedere al interesului României. Din informațiile mele, prin PNRR, ne-am angajat să renunțăm la lemne de foc în câțiva ani. Dar peste 30% din populația României se încălzește cu lemne,  nu avem  rețele de gaz. Avem case care nu sunt racordate la curentul electric. Dacă nu le dăm nici lemne de foc, cu ce se vor încălzi?

Cred că trebuie să facem analize, să stabilim care să fie pașii și să ajungem acolo unde trebuie să ajungă toată Europa, chiar dacă nu până în 2030. Acum ne punem problema să dezvoltăm capacități noi de producție de energie electrică. Dar oare s-a întrebat cineva dacă rețeaua de transport energiei electrice va face față?

Pentru că aici este o altă problemă – măsurile care s-au luat acum vreo doi ani prin care firmele care asigură conectarea, transportul energiei electrice, au fost obligate să facă racorduri gratuite către societățile mari inițial, ulterior și persoanele fizice care nu sunt racordate la energie electrică, din costurile lor, fără să li se spună cu ce vor acoperi după aceea costurile de intervenție și de întreținere a rețelelor electrice.

Din nou, a fost o măsură care nu a fost gândită de la început. Cred că este foarte important să analizăm de acum înainte lucrurile mult mai bine. Sper să avem un guvern cu putere, stabil și cu un grad mare de susținere în Parlament. Este absolut necesar și sper ca acest Guvern să aibă experiența necesară să gândească fiecare măsură. Nimeni nu este împotriva ideii de a avea un aer curat și o climă sănătoasă, să avem o agricultură sănătoasă, dar toate nu se pot face de pe o zi pe alta. Ne-am obișnuit cu acest lucru. Astăzi luăm decizia, mâine am tăiat, poimâine sunt oamenii pe străzi. Am închis mine fără să ne asigurăm că îi calificăm pe acei mineri înainte de a închide mina. Le-am dat sume compensatorii care s-au terminat într-un an la cei mai nechibzuiți, în doi ani la cei chibzuiți, dar s-au terminat în final. Și oamenii aceia, în general, sunt pe drumuri acum.

Mi-a plăcut opinia europarlamentarilor noștri pentru că au susținut ideea că fiecare țară trebuie să își aplice aceste politici la nivelul lor, astfel încât să ajungă într-un anumit termen acolo, dar nu de azi pe mâine.

Cred că România este astăzi într- o situație fericită în care avem condițiile pentru a face niște pași înainte, dar trebuie să îi pregătim cu grijă. Ar fi păcat ca această țară care a avut industrie, care a avut fabrică de microprocesoare înainte și fabrică de baterii, să ne trezim că în continuare vom cumpăra baterii, stații de încărcare din import, că vom importa și mâncare, din păcate. Există riscul acesta și avem la dispoziție, pe lângă cele 30 de miliarde, încă 50 de miliarde de euro. Am avut la dispoziție aproape 40 de miliarde și în ciclul financiar 2014 – 2020 și, din câte știu,  mai sunt vreo 30% necheltuiți. Ar fi păcat să ajungem 2027 sau când ne apropiem de finalul acestui ciclu financiar să tragem concluzia că nu am fost în stare să cheltuim cele 80 de miliarde de euro. Și asta ține în primul rând de politica pe care o vom duce noi și de cât de mare va fi birocrația în atragerea de fonduri europene.

În ceea ce privește gazele din Marea Neagră, personal, vă spun sincer, că în afară de sloganul că nu avem o lege offshore, nu am auzit de la nimeni care ar fi cerințele celor din domeniul extracției de gaze pentru lege.

M-aș bucura să ne întrunim în Parlament să discutăm acest lucru. Nu e posibil să nu mai cerem nici o redevență, să nu mai cerem nicio sumă suplimentară, pentru că acel gaz, chiar dacă noi spunem ca ar salva economia românească, nu va fi al României, va fi al celor care îl extrag.

Din toate discuțiile pe care le am avut cu Romgaz, cu OMV Petrom, nu a reieșit care sunt doleanțele dumnealor”.

În replică, directorul executiv al FPPG, Cătălin Niță, a spus în cadrul evenimentului: “Am avut mai multe discuții în cadrul Parlementului, cu membrii Comisiilor de specialitate. Cele trei modificări pe care industria le consideră suficiente încât să conducă la o decizie favorabilă de investiție în ceea ce privește exploatarea gazelor din Marea Neagra sunt: o piață liberă, competitivă, care să nu fie reglementată; măsuri fiscale competitive și acea clauză de stabilitate și predictibilitate fără de care nu poate pleca nimeni la un drum de 20- 30 de ani și de zeci de miliarde de euro investite, fără să aibă siguranța că lucrurile nu se vor schimba de la o legislatură la alta”.

Domnul Mang a confirmat discuțiile, explicând: “Legat de stabilitate, nu cred că poate cineva să scrie într-o lege că ea va fi valabilă atâția ani pentru că, peste patru ani se poate să fie alt Guvern. Nu știm. Sperăm să nu ajungă extrema dreaptă la putere sau extrema stângă și să ne ne trezim cu alte acțiuni.

Este greu de gândit cum să scrii într-o lege că ea va fi garantată nu știu câți ani. Sigur că  instanțele vor da câștig de cauză, dacă se va schimba legea, celor care au avut pierderi din cauza schimbării legislative.

Clar este că există o lege offshore astăzi.

Legat de faptul că sumele – acele taxe suplimentare sunt prea mari – sigur că trebuie discutat și negociat.

Au mai fost și câteva propuneri legate de numărul de angajați, procentul de români care să lucreze pe platforme, toate se pot discuta și cred că putem într-adevăr în Parlament să rezolvăm această problemă în timp de câteva luni”.

BVB | Știri BVB

TERAPLAST SA (TRP) (03/12/2021)

Grupul TeraPlast numeste un director de dezvoltare

AQUILA PART PROD COM (AQ) (03/12/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

TRANSILVANIA BROKER DE ASIGURARE (TBK) (03/12/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

AQUILA PART PROD COM (AQ) (03/12/2021)

Notificari - detineri > 5%