Update articol:
INTERVIU ÎN EXCLUSIVITATE

Ioana Birta: Investițiile Grupului TeraPlast – direcționate spre extinderea capacităților de producție, diversificarea portofoliului de produse, dar și spre creșterea prezenței regionale

”Schimbările legislative neașteptate, fără consultarea mediului de afaceri și desfășurarea unui studiu de impact, ridică provocări mediului de afaceri sau, în multe cazuri, descurajează deciziile investiționale”, spune Ioana Birta

Grupul TeraPlast a investit mai mult de 100 de milioane de euro, în ultimii zece ani,  iar pentru acest an are în derulare investiții care depășesc 20 de milioane de euro, potrivit Ioanei Birta, CFO (director financiar) TeraPlast.

Investițiile sunt direcționate spre extinderea capacităților de producție, diversificarea portofoliului de produse, dar și spre creșterea prezenței regionale, ne-a spus ea, în cadrul unui interviu acordat în exclusivitate Financialintelligence.ro.

Pe lângă afacerea TeraPlast, Ioana Birta ne-a vorbit și despre efectele modificărilor legislative asupra mediului de afaceri. CFO-ul TeraPlast este de părere că schimbările legislative neașteptate, fără consultarea mediului de afaceri și desfășurarea unui studiu de impact, ridică provocări mediului de afaceri sau, în multe cazuri, descurajează deciziile investiționale. 

***

Compania a fost în expansiune continuă în ultima perioadă. Ce planuri aveți pe termen mediu? Mai vizați alte achiziții?

Ioana Birta: Grupul TeraPlast țintește constant creșterea cotelor de piață și diversificarea portofoliului de produse pentru a răspunde optim cerințelor clienților noștri și schimbărilor piețelor pe care activăm. Asta se poate traduce prin dezvoltarea de noi soluții, îmbunătățirea celor existente și, când este cazul, achiziții. Suntem deschiși oportunităților care pot contribui la atingerea obiectivelor pe care ni le setăm. Dacă la un moment dat asta presupune noi achiziții, iar în urma analizelor acestea reprezintă cea mai bună alegere, probabil că vom asista la astfel de decizii.

Spre exemplu, 2017 a fost un an al achizițiilor odată cu Wetterbest, TeraSteel Serbia și Politub. Următorul an a fost un an al consolidării business-urilor nou intrate în Grup, iar 2019 reprezintă investiții în extinderea capacităților de producție. Avem în derulare investiții ample, de peste 20 milioane de euro, care vor contribui la atingerea obiectivelor setate pentru următorii ani.

Ce divizie a Teraplast merge cel mai bine, in prezent, din punct de vedere financiar? Ce tinte va propuneti privind celelate divizii?

Ioana Birta: Grupul TeraPlast a avut rezultate bune, în linie cu așteptările, în prima jumătate a acestui an. În primele șase luni, Grupul TeraPlast a avut o creștere de 23% a cifrei de afaceri comparativ cu semestrul I din 2018, la peste 87 milioane de euro, generând EBITDA de peste 7,5 milioane euro, din care 2,8 milioane euro a fost generată de panourile termoizolante TeraSteel și 2,2 milioane euro de segmentul instalații al TeraPlast. Cea mai mare creștere a cifrei de afaceri au avut-o TeraPlast și Wetterbest, cu un avans de 28%, în timp ce pentru TeraSteel cifra de afaceri a crescut în șase luni cu 18% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Linia de business Instalații a înregistrat cele mai bune performanțe în primul semestru al anului curent, datorită proiectelor de infrastructură – rețelele de apă și canalizare. Cifra de afaceri a acestui segment a fost de aproape 23 milioane euro, o creștere de 43% față de primele luni ale anului 2018. Am obținut o rată EBITDA de 9,8%, conform obiectivului stabilit.

Prioritățile în continuare sunt consolidarea poziției de partener strategic în regiune, dezvoltarea portofoliului de clienți și extinderea rețelei de distribuție. În plus, Grupul are în plan lansarea de noi produse.

TeraPlast își va extinde capacitatea de producție a țevilor din polipropilenă pentru canalizare interioară și va aduce o inovație pe piața granulelor din România: granule fără halogen, rezistente la foc (HFFR).

Wetterbest își urmează direcția de extindere a prezenței naționale. În luna iunie a deschis cel de-al treilea showroom, în Brașov, iar noua unitate de producție, care va fi operațională din această toamnă, va crește cu 30% capacitatea de producție. Odată ce noua fabrică va fi operațională, ne așteptăm la o creștere a profitabilității, în principal prin eficientizarea logisticii interne și a fluxului de producție.

Fabrica TeraGlass are în curs de implementare investiții în valoare de 3,5 milioane de euro, care vor dubla capacitatea de producție.

Piețele în care activează atât TeraGlass, cât și Wetterbest sunt formate din foarte mulți jucători și oferă un mediu favorabil de creștere. Aceste elemente cheie reprezintă oportunități pe care cele 2 societăți le-au transpus în strategia de afaceri.

Ce investitii preconizati pe termen mediu?

Ioana Birta: În ultimii zece ani, Grupul TeraPlast a investit mai mult de 100 de milioane de euro, iar pentru acest an avem în derulare investiții care depășesc 20 de milioane de euro. Investițiile sunt direcționate spre extinderea capacităților de producție, diversificarea portofoliului de produse, dar și spre creșterea prezenței regionale. De-a lungul timpului ne-am dovedit capacitatea de a face investiții strategice, care aduc plus valoare Grupului, precum și de a le gestiona optim în direcția atingerii obiectivelor.

O zonă care a beneficiat de investiții semnificative în ultimii ani este responsabilitatea față de mediu. În acest sens avem investiția de peste 4 milioane de euro în urma căreia TeraPlast Recycling este cel mai mare reciclator de PVC rigid din România și în top 10 în Europa după capacitatea de procesare de 12.000 tone anual. Fabrica este dotată cu utilaje de ultimă generație care permit obținerea unei materii prime de calitate superioară. O altă investiție recentă în direcția sustenabilității este proiectul în colaborare cu E.ON Energie pentru soluții de eficiență energetică, în valoare de 1,9 milioane de euro. Vom construi în Parcul Industrial TeraPlast o Centrală fotovoltaică prin intermediul căreia vom reduce emisiile de CO2 și care va putea asigura în jur de 11% din necesarul actual de energie, din surse regenerabile.

Pe termen mediu, vom continua să direcționăm investițiile spre zonele care susțin atingerea obiectivelor strategice și consolidarea poziției de jucător de top pe piața regională.

Cum finantati afacerea?

Ioana Birta: Ne finanțăm investițiile din sursele tradiționale: credite bancare și numerar generat din activitatea operațională. O importantă sursă pentru investițiile de anul acesta este ajutorul de stat. Pentru proiectele de investiții ale TeraPlast, Wetterbest și TeraGlass, co-finanțate prin schema de ajutor de stat, vom primi 6,8 milioane de euro care vor fi înapoiați în următorii ani sub forma contribuțiilor suplimentare la bugetul de stat, generate în urma implementării acestor proiecte.

Investițiile Grupului sunt susținute și prin finanțarea în valoare totală de 16 milioane de euro pe care am primit-o de la BERD în luna aprilie, pentru dezvoltarea capacităților de producție și a prezenței regionale a diviziei steel.

La fel ca în 2017, facem investiții semnificative, care vor genera rezultate începând cu anul următor. Credem că în prezent gradul de îndatorare este unul confortabil pentru acționarii noștri. La 30 iunie 2019, totalul datoriilor bancare era de 46 milioane de euro, ceea ce înseamnă un grad de îndatorare de 3 (*calculat ca total împrumuturi bancare/EBITDA pe ultimele 12 luni încheiate la 30 iunie 2019).

Intentionati sa apelati si la finantare prin piata de capital, eventual prin obligatiuni?

Ioana Birta: În calitate de companie listată la Bursa de Valori București, susținem finanțarea prin piața de capital și considerăm că acest tip de finanțare ar trebui să fie o opțiune pentru cât mai mulți antreprenori. Spre exemplu, în urma IPO-ului TeraPlast din 2008 am obținut 14 milioane de euro care au avut un rol determinant în construirea Parcului Industrial TeraPlast în Sărățel și, implicit, relocarea capacităților de producție din orașul Bistrița.

Piețele de capital reprezintă una dintre cele mai bune alternative la obișnuitele împrumuturi bancare. Grupul TeraPlast ia în calcul toate variantele de finanțare și alege acele variante care se potrivesc cel mai bine planului de dezvoltare. Obligațiunile sunt o sursă viabilă de finanțare, însă mai scumpă decât creditele bancare pe care Grupul le poate accesa, astfel că pe termen scurt nu am ales această variantă.

TeraPlast a anuntat ca evaluează opţiuni strategice pentru divizia Steel. Ne puteti da noi detalii privind acest proces?

Ioana Birta: În acest moment, nu există informaţii suplimentare. Fiind o companie listată la Bursa de Valori București, vom urma procedurile legale de raportare ori de câte ori vom avea anunțuri importante referitoare la activitatea companiei, respectând cele mai înalte standarde de Guvernanță Corporativă.

La cat se cifreaza exporturile pe fiecare divizie in parte?

Ioana Birta: Activitatea de export a Grupului TeraPlast a reprezentat circa 20% din veniturile totale ale Grupului în 2018, ceea ce înseamnă peste 30 de milioane de euro. Produsele noastre ajung în 25 de țări europene.

Cea mai mare activitate de export în cadrul Grupului este înregistrată anual de TeraGlass și TeraSteel. Peste 70% din producția TeraGlass este destinată exportului către vestul Europei, în timp ce în cazul TeraSteel, exporturile reprezintă peste 40%. Prin intermediul TeraSteel România și Serbia suntem un exportator de top în Europa Centrală și de Est. Printre cele mai mari piețe externe unde ajung produsele noastre se numără Germania, Ungaria, Serbia, Italia, Slovacia și Cehia.

Vizati extinderea exporturilor pe alte piete? Va rugam sa detaliati.

Ioana Birta: Unul dintre cele mai importante obiective ale Grupului TeraPlast pentru perioada următoare este legat de creșterea cotelor de piață și a acoperirii regionale, atât prin dezvoltarea capacităților de producție, cât și prin extinderea rețelei de distribuție.

Strategia noastră este să ne creștem prezența în zona Europei Centrală și de Est, direcție pe care o urmăm deja de doi ani. Avem resursele și know-how-ul necesare gestionării optime a exporturilor în regiune.

Cum va afecteaza noile masuri propuse prin OUG 114/2018?

Ioana Birta: După rebugetările și planul de acțiune care au venit ca reacții imediate la noile prevederi legislative, ne așteptăm ca impactul să fie resimțit în continuare la nivelul cursului valutar și al inflației. Până acum piața construcțiilor se află pe trend pozitiv comparativ cu anul trecut, ceea ce ne face să credem că agenții economici care intră sub incidența OUG114/2018 au reușit să se adapteze noilor măsuri referitoare la salariul minim în construcții. Pentru noi impactul a fost minim, mai ales că prevederile se aplică doar câtorva dintre companiile Grupului.

Cum vedeti cadrul legislativ actual, din punct de vedere al incurajarii businessului in Romania? Ce masuri ati dori sa vedeti de la autoritati?

Ioana Birta: În ciuda unor evoluții pozitive în ultimii ani, mediul de afaceri din România este pus în continuare într-o situație dificilă din cauza imprevizibilității mediului legislativ. Schimbările neașteptate, fără consultarea mediului de afaceri și desfășurarea unui studiu de impact, ridică provocări mediului de afaceri sau, în multe cazuri, descurajează deciziile investiționale majore. Astfel vedem investitori cu un grad scăzut de încredere, antreprenori care aleg să rămână în zona de confort și o industrie de HR care se confruntă cu dificultăți majore în găsirea forței de muncă. Mai mult decât atât, scade și nivelul de încredere a populației în perspectivele evoluției economice. Toate acestea pot determina ratarea unor oportunități importante de dezvoltare a mediului economic românesc.

Avem nevoie de mecanisme de susținere și promovare a mediului de afaceri, de stimulare a antreprenoriatului și de mecanisme pentru crearea unui mediu de afaceri sustenabil. Pentru toate acestea avem nevoie de predictibilitate, consultare și transparență în luarea deciziilor. Sperăm ca inițiativele recente de consultare a statului cu mediul privat să se îndesească și, mai ales, să își arate efectele în reglementările viitoare.

Cum apreciati mediul de afaceri din tara noastra comparativ cu cele din celelalte piete in care activati?

Ioana Birta: Decizia de a extinde activitatea de producție a TeraSteel în Serbia a venit după o analiză detaliată atât a pieței, cât și a mediului de afaceri de acolo. Din punct de vedere legislativ, reglementările din Serbia sunt relativ similare cu cele din România, iar ultimii ani au adus o îmbunătățire constantă. În 2018, Serbia a avut cea mai mare creștere economică din ultimii 10 ani, iar aceste rezultate au fost recunoscute și de agențiile de rating (S&P, Fitch și Moody’s). În ceea ce privește identificarea forței de muncă, Serbia, se confruntă cu o rată mai mare a șomajului (12% în primul trimestru). Cu toate acestea, în timp ce pentru poziții din producție este mai ușor să găsim personal față de România, situația se schimbă și devine direct comparabilă când ajungem la poziții specializate și de management.

BVBStiri BVB

UCM RESITA S.A. (UCM) (16/04/2021)

Completare Convocare AGAO 28 (29).04.2021 versiune limba engleza

Patria Bank Obligatiuni 2028 EUR (PBK28E) (16/04/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014