Update articol:

Isărescu: Conflictul dintre debitori şi creditori a fost cultivat din motive interne şi externe

Conflictul dintre debitori şi creditori a fost cultivat din motive interne şi externe, iar din această cauză în România s-a pornit mai târziu o instituţie de soluţionare alternativă a litigiilor, a afirmat, marţi guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, la conferinţa anuală a Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.

„Eu sunt în drum spre aeroport, dar am ţinut cu tot dinadinsul să vin aici la dumneavoastră să răspund invitaţiei pentru două motive extrem de simple. Să vă felicit şi să vă urez succes în continuare. Să vă felicit pentru că un proiect care în România a plecat mai târziu decât în alte ţări şi în condiţii nu foarte propice, într-o atmosferă relativ ostilă, a prins avânt, a prins rădăcini şi este acum o experienţă pozitivă. De ce a plecat mai târziu? Probabil că am să încerc să dau o explicaţie. De ce nu a fost momentul cel mai fericit de pornire la drum. Au fost şi raţiuni interne, aş spune că şi motive, raţiuni, externe care au cultivat acest conflict între creditori şi debitori, între bănci şi clienţi, uneori chiar cu înverşunare şi cu exagerare”, a declarat Mugur Isărescu.

El a menţionat că mai sunt multe de făcut pentru a recupera întârzierea cu care s-a plecat la drum. De asemenea, trebuie întărite tendinţele pozitive, descurajate cele negative şi să se facă din această variantă de soluţionare a conflictelor o cale de a îmbunătăţi relaţia, încă tensionată din societate.

„Nu foloseşte nimănui războiul dintre bănci şi clienţi şi cultivarea acestui război. Nici abuzul de abuz, ca să spun aşa, cu care ne-am obişnuit în ultima vreme, orice comportament al bancherilor este un abuz, de putere de poziţie, de monopol, nu foloseşte nimănui. Iarăşi să folosesc cuvântul, această noţiune este total abuzată”, a declarat Mugur Isărescu.

Guvernatorul BNR a menţionat că nu se poate spune că România este o ţară cu mare tradiţie în domeniul creditării şi că face inovaţie.

„În domeniul acesta al băncilor, al creditării, am plecat relativ mai târziu. A fost şi întreruperea din perioada comunistă. Greu se fac inovaţii în acest domeniu şi mai ales în baza legală a creditului. Creditul rămâne credit. Plăcut, neplăcut, trebuie să-l restitui”, a afirmat Mugur Isărescu, citat de Agerpres.

El a precizat că în psihologie, într-o ierarhie de cauze ale nevrozei, imposibilitatea de a rambursa un credit se situează între primele locuri.