Update articol:
CONFERINŢA RECICLĂM ÎN ROMÂNIA

Ligia Deca: Schimbările climatice, degradarea mediului și atenția redusă pe care o acordăm uneori reciclării – printre cele mai mari provocări cu care ne confruntăm

Primele două obiective ale campaniei “Reciclăm în România” pe care astăzi o încheiem cu succes sunt schimbarea de comportament și schimbarea de atitudine, a spus ministrul Educaţiei Ligia Deca, care a participat la  Conferința finală ”Reciclăm în România”, dedicată promovării campaniei privind colectarea separată.

„Reciclăm în România” este o amplă campanie de informare și educare, derulată de Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, la nivel național, care își propune să responsabilizeze populația cu privire la gestionarea și colectarea separată a deșeurilor.

Ligia Deca a explicat: “Aceste tipuri de schimbări, care presupun până la urmă schimbări de mentalități, se pot realiza prin educație, prin toate formele ei – că vorbim despre educație timpurie, grădiniță, creșă, că vorbim despre educație obligatorie până la finele liceului, că vorbim despre învățământ superior sau învățare pe tot parcursul vieții, pentru că, până la urmă, astfel de campanii fac parte din strategiile de învățare pe tot parcursul vieții.

Educația este cea care reușește să schimbe comportamente la nivel social.

Știm cu toții că schimbările climatice, degradarea mediului și atenția redusă pe care o acordăm uneori reciclării reprezintă printre cele mai mari provocări cu care ne confruntăm în aceste timpuri. Efectele acestor lucruri devin vizibile. Cu toții ne dorim o vreme un pic mai răcoroasă sau mai puține fenomene extreme de tipul inundațiilor sau furtunilor foarte puternice și este clar că modul în care clima se schimbă și modul în care reușim să prevenim acest lucru prin comportamentele noastre vor impacta modul nostru de viață şi al generațiilor viitoare. Toți copiii noștri merită o planetă cel puțin la fel de primitoare cum am avut- o noi.

Felicit Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor pentru campania națională Reciclăm în România. Ea stă la baza resurselor pe care noi încercăm să le utilizăm din ce în ce mai bine, inclusiv în scop pedagogic”.

  • Document de strategie privind mediul și mai ales educația pentru mediu

După lansarea Raportului despre educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile, lansare făcută de către Administrația Prezidențială, au existat evoluții relevante pentru sistemul educațional, a mai spus Ligia Deca.

Pentru prima dată în istoria României, a fost aprobat un document de strategie privind mediul și mai ales educația pentru mediu.

Mircea Fechet, la încheierea campaniei Reciclăm în România: Numărul românilor care declară că au obiceiul colectării separate a crescut cu 6% la plastic, cu 15% la sticlă și cu 10% la hârtie și carton

Ligia Deca a spus: “Este vorba de Strategia Națională privind Educația pentru Mediu și Schimbări Climatice 2023-2030. Strategia a fost adoptată la începutul acestui an și are patru direcții mari de acțiune:

  1. Implementarea unui program național educațional pentru mediu și climă. Cea mai vizibilă parte a acestui program este Săptămâna Verde.
  2. Crearea de și utilizarea de resurse educaționale.
  3. Reabilitarea infrastructurii pentru a avea școli sustenabile, fie că vorbim despre școli noi, verzi, fie că vorbim despre reabilitările școlilor existente – și aici avem o linie dedicată în Planul național de redresare și reziliență
  4. Formarea resursei umane cu privire la mediu și schimbări climatice – formarea cadrelor didactice, pentru că ei sunt multiplicatorii noștri când vine vorba despre sistemul educațional.

Avem de anul trecut în structura anului școlar Săptămâna Verde. Există și o platformă care a fost deja accesată de peste 10.000 de utilizatori activi. Practic, ea include resurse educaționale,  serie întreagă de activități pe care copiii le pot face în Săptămâna Verde – include trasee educative, include instituțiile care pot intra în parteneriat cu școlile pentru a se realiza activități practice, nu doar teoretice.

Ne dorim ca parteneriatul nostru cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, alături de celelalte instituții relevante, să crească numărul acestor resurse și mai ales accesul elevilor sau al tinerilor de toate vârstele în zone care să le stimuleze comportamentele sănătoase în ceea ce privește protecția mediului.

Vom dezvolta acest program al Săptămânii Verzi. Am preluat feedback-ul după primul an de implementare. Știm cu toții că începutul nu e niciodată simplu și nici perfect, așa că tot feedbackul pe care l-am primit din școli și din societatea civilă va fi luat în calcul. Mai mult, în parteneriat cu Ministerul Mediului și prin intermediul Administrației Fondului pentru Mediu, ne dorim ca în acest an să existe și un sprijin financiar pentru școli, în așa fel încât activitățile care presupun deplasări sau resurse care costă să fie susținute prin intermediul acestor fonduri distribuite prin intermediul Ministerului Educației, în parteneriat cu Administrația Fondului pentru Mediu.

De asemenea, am discutat despre un program de amplasare a panourilor fotovoltaice în perimetrul unităților de învățământ. Mai ales în sezonul rece, școlile încep să aibă probleme cu plata utilităților și această soluție sustenabilă ne poate ajuta alături de comportamente sănătoase pentru reciclare.

Ne dorim să extindem și programe de succes de tip Ranger Junior și Mici Exploratori ai Naturii în toate parcurile naturale din România și, mai mult, ne dorim să extindem și să utilizăm rețeaua de educație extrașcolară, adică palatele și cluburile copiilor, pentru a putea susține această schimbare de atitudine a copiilor în ceea ce privește mediul”.

România este activă de câțiva ani în plan internațional în ceea ce privește educația pentru mediu. Anul trecut, la conferința COP 27 de la Sharm El Sheikh privind schimbările climatice, România și Republica Cehă, care avea președinția Consiliului Uniunii Europene, au co-prezidat evenimentul Promovarea educației privind schimbările climatice, eveniment la care au participat șefi de stat sau de guvern.

De asemenea, în cadrul summitului Transforming Education, am subliniat rolul pe care sistemele educaționale trebuie să îl aibă în ceea ce privește lupta globală privind schimbările climatice, a mai spus Ligia Deca.

Pentru acest an, pentru COP 28, care va avea loc în Emiratele Arabe Unite, Ministerul Educației colaborează cu CONFEMEN (Conferința Miniștrilor Educației din statele care au în comun folosirea limbii franceze), pentru un nou eveniment dedicat educației pentru sustenabilitate și mediu.

Ligia Deca a mai spus: “De asemenea, participăm și la inițiativa UNESCO Greening Education Partnership, care urmărește să ofere cadrul global pentru o acțiune coordonată, știind faptul că lupta pentru sustenabilitate nu este o luptă națională, ci reprezintă un subiect de colaborare internațională foarte important. Ceea ce putem garanta este că vom susține toate eforturile care presupun schimbarea de comportament și de atitudine. Vom insista ca sistemul educațional să facă parte din soluția pentru a avea un mediu mai sănătos”.