Update articol:

Mircea Fechet, la încheierea campaniei Reciclăm în România: Numărul românilor care declară că au obiceiul colectării separate a crescut cu 6% la plastic, cu 15% la sticlă și cu 10% la hârtie și carton

  • „Reciclăm în România” este o amplă campanie de informare și educare, derulată de Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, la nivel național, care își propune să responsabilizeze populația cu privire la gestionarea și colectarea separată a deșeurilor.

  • Începând cu 30 noiembrie, România va avea al doilea cel mai mare sistem de garanție returnare din Europa

 

Campania de informare „Reciclăm în România”, derulată pe parcursul unui an, şi-a atins obiectivul, a declarat astăzi ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet, care a participat la  Conferința finală ”Reciclăm în România”, dedicată promovării campaniei privind colectarea separată. 

Domnia sa a spus: “În puncte procentuale observăm, în urma interviurilor și a cercetării sociologice pe care am realizat-o la încheierea acestei campanii, că ne-am atins obiectivul. Românii declară astăzi, față de începutul campaniei, acum un an, că în proporție de 68% separă sticla, în proporție de 54% colectează hârtia și cartonul separat și în proporție de 74% colectează plasticul separat. Asta înseamnă că, față de prima cercetare sociologică, numărul celor care declară că au acest obicei de a colecta separat a crescut cu 6% la plastic, cu 15% la sticlă și cu 10 puncte procentuale la hârtie și carton.

Înțeleg foarte bine că de la declarația unui cetățean intervievat și până la resursa care ajunge într- o fabrică de reciclare e un efort foarte lung. E un drum foarte lung, în care deșeurile și reciclabilul trebuie colectate, trebuie sortate, tratate, separate pe categorii, trebuie pregătite pentru reciclare și sperăm noi că ajunge acolo unde îi este locul, adică în acele fabrici unde nu generează doar locuri de muncă mai multe și mai bine plătite şi în creștere economică, dar generează și o natură mai curată pentru fiecare dintre noi”.

Conferința de astăzi de la București a încheiat campania ce a avut ca obiectiv principal o mai profundă înțelegere a importanței și beneficiilor colectării separate a deșeurilor, precum și a rolului cheie pe care unitățile administrativ teritoriale îl au în acest proces.

Mircea Fechet a mai spus: “Campania “Reciclăm în România” nu este doar despre resursele atât de importante care ajung la groapa de gunoi în fiecare an, nu este doar despre valoarea acelor resurse și atât. De multe ori am auzit că nu ar trebui să vorbim de deșeuri , ci ar trebui să vorbim despre resurse. “Reciclăm în România” este și despre impactul de mediu pe care îl poate avea fiecare deseu care ajunge în natură, pe o plajă, în albia unui curs de apă sau într- o pădure – poate pentru sute de ani va produce efecte negative acolo.

Campania a plecat de la niște premise extrem de bune. Știam de la început că românii își doresc să colecteze deșeurile separat. Nu aveam niciun dubiu despre asta. Numai că am întâlnit nenumărate situații unde, dincolo de voința cetățenilor, dincolo de dorința lor de a se implica și de a participa în mod activ la păstrarea mediului mai curat și mai sănătos, ne- am lovit de mici probleme administrative.

Există colectare separată sau nu în comuna, în orașul sau în municipiul unde intervievam cetățenii. Dacă există colectare separată, cum se face ea, care este frecvența?

Am ținut să creștem gradul de informare al cetățenilor. Am avut niște așteptări extrem de ambițioase. Acțiunea campaniei a fost în centrul unei familii care realizează că în viață unele lucruri trebuie separate. La fel și cu deșeurile. Am folosit un ton prietenos, cald și am făcut apel la umor pentru a vorbi despre un lucru extrem de serios. Am fost prezenți pe cele mai urmărite posturi de televiziune, am fost prezenți în social media, am încercat să ajungem în casele a cât mai mulți români.

Din datele pe care astăzi le avem, putem să spunem că a noastră campanie a ajuns la 8 milioane de români pe televizor. De asemenea, șase milioane de utilizatori ai rețelelor sociale au avut acces la campania noastră și am avut un clip de succes care înregistrat nu mai puțin de 1,5 milioane de vizualizări”.   

Mircea Fechet a mai spus că a discutat cu ministrul Educaţiei Ligia Deca despre materia educației de mediu. 

Acesta a explicat: “Consider că atunci când aceste campanii sunt prezente și în școli, nu doar la televizor, ele pot fi cu atât mai eficiente. Elevii din România pot nu doar să învețe foarte repede ce au de făcut în materia colectării selective, dar sunt convins că, odată ajunși acasă, ei devin niște profesori veritabili pentru părinți, pentru bunici, pentru întreaga familie și din acest motiv îmi doresc să întăresc parteneriatul pe care îl avem cu Ministerul Educației și să găsim formule de a-l și finanța”.

  • Investiţii de miliarde de euro  în managementul integrat de deșeuri din România

Suntem pe drumul cel bun, a mai spus Mircea Fechet, explicând: “Dacă privim în urmă cu 10 ani sau mai mult, constatăm că am pornit de la multe situații unde nici nu exista serviciul de salubrizare, județe  sau comunități întregi, unde fiecare cetățean care producea gunoi se debarasa de el cum putea.

De acolo am pornit, iar astăzi discutăm nu doar despre încheierea celei mai mari campanii de conștientizare, dar discutăm despre miliarde de euro care s-au investit în managementul integrat de deșeuri din România și de alte miliarde de euro ce urmează a se investi – fie că discutăm despre PNNR, fie că discutăm despre digitalizarea insulelor ecologice, în care fiecare cetățean va putea să participe în mod activ, să fie identificat atunci când participă activ la colectarea separată a deșeurilor, fie că discutăm despre centre de acord voluntar de deșeuri și vom investi 1,2 miliarde de euro în aceste două investiții”.

Mircea Fechet a mai spus că, începând cu 30 noiembrie, România va avea al doilea cel mai mare sistem de garanție returnare din Europa: “Este vorba de acel sistem unde, după ce consumi băutura pe care ai cumpărat-o de la un magazin,  returnezi acel ambalaj magazinului și îți recuperezi garanția de 50 de bani, așa cum se întâmplă în Germania, în statele evoluate din acest punct de vedere din vestul Europei.

Prin acest instrument ne propunem să deviem de la depozitare aproape 7 miliarde de recipiente în fiecare an, fie că vorbim despre peturi, sticlă, doze de aluminiu”.