Joi târziu, 45.000 de docheri aflați în grevă în porturile americane de pe coasta de est și de pe coasta Golfului au fost de acord să se întoarcă la lucru după ce operatorii portuari și-au îmbunătăţit oferta contractuală, punând capăt unei greve de trei zile care amenința să perturbe economia americană, scrie Zero Hedge.
Într-o declarație comună, International Longshoremen’s Association și operatorii portuari au afirmat că au ajuns la un acord provizoriu privind salariile și că membrii sindicatului se vor întoarce la lucru. Aceștia au declarat că acordul va prelungi contractul anterior, care a expirat la începutul acestei săptămâni, până la 15 ianuarie 2025, în timp ce cele două părți negociază asupra altor aspecte, inclusiv automatizarea pe docuri.
Soluţia pentru încetarea grevei a venit după ce angajatorii portuari au oferit o creștere cu 62% a salariilor pe o perioadă de șase ani, a raportat WSJ citând persoane familiarizate cu această chestiune. Noua ofertă, în creștere față de o propunere anterioară de creștere de 50%, a venit după ce Casa Albă a făcut presiuni private și publice asupra marilor companii de transport maritim și a operatorilor de terminale de marfă care angajează lucrătorii portuari pentru a face o nouă ofertă sindicatului.
Acordul pune capăt unei greve care a închis porturile de containere din Maine până în Texas și a amenințat să perturbe totul, de la aprovizionarea cu banane a supermarketurilor până la fluxul de mașini din fabricile americane, și a costat economia SUA miliarde în fiecare zi în pierderi comerciale.
Cea mai recentă ofertă va crește tariful orar de bază pentru lucrătorii portuari ILA de la 39 de dolari la 63 de dolari pe o perioadă de șase ani. Una dintre persoane a declarat că oferta este făcută cu condiția ca lucrătorii portuari să se întoarcă la muncă și să fie de acord cu creșterea eficienței.
Oferta este mai mică decât cererea sindicatului pentru o creștere de 77% pe durata contractului, dar este o creștere mult mai mare decât majoritatea contractelor de muncă importante, inclusiv un contract încheiat anul trecut care acoperă sindicatul separat care reprezintă lucrătorii de pe coasta de vest. Mulți docheri americani câștigă în prezent peste 100.000 de dolari pe an, salariul orar de bază fiind majorat de normele de lucru și de cerințele privind orele suplimentare.
Greva a avut loc la aproximativ înainte cu cinci săptămâni de la alegerile prezidențiale, în care ambii candidați principali fac curte alegătorilor sindicali din clasa muncitoare. Atât vicepreședintele Kamala Harris, cât și fostul președinte Donald Trump și-au exprimat sprijinul pentru lucrători, subliniind faptul că transportatorii sunt în mare parte deținuți de străini.
Principalii consilieri de la Casa Albă au fost în contact frecvent cu angajatorii, reiterând faptul că Biden nu intenționează să își folosească puterea federală pentru a întrerupe greva. „Aceasta este prima grevă din ultimii 50 de ani – acești oameni știu cum să ajungă la „da””, a declarat joi secretarul agriculturii Tom Vilsack, vorbind cu reporterii la bordul Air Force One. „Trebuie doar să ajungă la da”.
Greva a dus la închiderea unora dintre principalele porți de intrare în țară pentru importurile de alimente, vehicule, utilaje grele, materiale de construcții, produse chimice, mobilă, haine și jucării. Mulți producători și mari comercianți cu amănuntul, cu sezonul de cumpărături de toamnă abia la început, au declarat că ar putea rezista la o grevă scurtă, deoarece au adus produse mai devreme decât de obicei în acest an și au deviat alte încărcături către porturile de pe Coasta de Vest. Dar directorii au declarat că o grevă care ar dura o săptămână sau mai mult ar crește costurile de transport și ar putea declanșa o penurie de produse.
International Longshoremen’s Association a declarat că a fost de acord să prelungească contractul până la 15 ianuarie, iar activitatea va fi reluată.
Porturile de containere de la Houston la Miami și până la Boston au fost închise de când contractul de muncă dintre ILA și US Maritime Alliance, care reprezintă operatorii de terminale și liniile maritime, a expirat marți.
Zeci de nave care transportă containere și autoturisme au ancorat în ultimele zile în largul coastelor marilor centre comerciale, inclusiv New York, Carolina de Sud și Virginia.
Rămâne de văzut dacă și alte sindicate din SUA vor intra în grevă în speranța de a repeta creșterile salariale uluitoare care tocmai au fost acordate lucrătorilor de la Longshoremen. În acest caz, veți vedea cum i se șterge culoarea de pe față lui Powell (preşedintele FED n.r. ), pe măsură ce inflația salarială va atinge două cifre în următoarele luni.