Update articol:

McKinsey: Digitalizarea poate aduce o creștere de până la 200 miliarde euro a PIB din Europa Centrală și de Est, până în 2025

*România, la coada clasamentului digitalizării sectorului public, cu o rată de penetrare sub 25%

Digitalizarea poate aduce, până în 2025, un plus de până la 200 miliarde euro la PIB-ul din Europa Centrală și de Est și va fi următorul motor de creștere pentru regiune, potrivit unui raport al consultantului McKinsey.

Acest impuls economic ar conduce la o mai mare competitivitate și prosperitate pentru cei 100 de milioane de locuitori din regiune. Deși tranziția digitală implică, de asemenea, riscuri potențiale sub formă de schimbări în societate, liderii din sectorul public și privat pot lua măsuri eficiente pentru a le atenua în timp ce urmăresc oportunitatea digitală, conform raportului.

În acest scenariu, economia digitală a regiunii va crește până la o proporție de 16% din PIB, până în 2025. Aceasta ar însemna o creștere suplimentară a PIB-ului de până la 30%, echivalentul unui punct procentual suplimentar al creșterii PIB în fiecare an în această perioadă.

Digitalizarea ar duce la acest obiectiv ambițios pentru Europa Centrală și de Est prin îmbunătățirea productivității regiunii printr-o transformare digitală a sectoarelor public și privat și prin stimularea comerțului electronic și a cheltuielilor de consum offline pentru echipamentele digitale. Scenariul alternativ “business as usual” este unul în care economia digitală din ECE își menține rata de creștere istorică, urcând cu doar 60 de miliarde de euro la 8,7% din PIB în 2025. În acest scenariu, țările din Europa Centrală și de Est s-ar lipsi de un punct procentual suplimentar al creșterii PIB anuale și ar rămâne departe de “frontiera digitală” reprezentată, de exemplu, de țările din Europa de Nord.

Între anii 1996 și 2017, cele 10 țări ECE examinate în raport – Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, România, Slovacia și Slovenia – au înregistrat, în medie, o creștere cu 114% a PIB pe cap de locuitor. Dar factorii tradiționali de creștere încep să slăbească și economiile din Europa Centrală și de Est sunt subcapitalizate în comparație cu colegii europeni mai avansați, spune McKinsey. Costurile cu forța de muncă cresc în regiune, iar productivitatea muncii continuă să se situeze în urma Europei de Vest.

Prin eliminarea decalajului digital cu Europa occidentală și cea de nord, regiunea ar putea adăuga un punct procentual suplimentar la creșterea PIB în fiecare an, iar economia digitală va crește de la 6,5% din PIB astăzi la 16% din PIB până în 2025, potrivit analizei McKinsey.

Cele zece țări analizate sunt considerate de McKinsey drept “provocatori digitali”, deoarece demonstrează un potențial puternic de creștere digitală și capacitatea de a emula succesul “frontrunnerilor digitali” din Europa de Nord – un grup de țări cu rate foarte ridicate de digitizare, cum ar fi Belgia, Estonia, Finlanda, Irlanda, Luxemburg, Țările de Jos, Norvegia și Suedia.

Potrivit raportului, România și Bulgaria au cel mai mult de parcurs, în ce privește penetrarea digitizării în sectorul public,

cu rate de penetrare mai mici de 25% (ponderea celor care accesează servicii publice online, din totalul cetățenilor între 16 și 74 de ani).

Frontrunnerii conduc topul atât în penetrarea digitizării în sectorul public cât și în procesul de digitizare de către societate. Aproape 80% din populația din aceste țări accesează serviciile publice online. În rândul “provocatorilor digitali”, Letonia este mult peste medie atât în ​​ceea ce privește penetrarea cât și absorbția, cu niveluri similare cu Frontrunnerii. Slovenia, Republica Cehă, Slovacia și Polonia se află în mijlocul spectrului.

BVBStiri BVB

UAMT S.A. (UAM) (30/10/2020)

Raport semestrial consolidat S1 2020

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (30/10/2020)

Tranzactii parti afiliate - SDTN si EFSA

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (30/10/2020)

Informare Depozitarul Central - structura sintetica la 27.10.2020

ALRO S.A. (ALR) (30/10/2020)

Raport conf. art. 92 ind. 3 Legea 24/2017