Update articol:
ADVERTORIAL

Medianama.com: Germania și Franța promovează suveranitatea digitală

suveranitatea digitala, Germania Franta

Guvernul german face presiuni pentru suveranitatea digitală a Europei, iar în Bundestag discută despre cum să influențeze iminentul act al serviciilor digitale al UE în acest sens, a declarat Thomas Heilmann, parlamentar german și membru al Comitetului german pentru agenda digitală. Și Franța lucrează activ la obținerea suveranității în spațiul digital, a declarat Marine Guillaume, adjunctul ambasadorului pentru afaceri digitale în Ministerul Europei și Afacerilor Externe. Amândoi au vorbit la diferite panouri la CyFy, conferința anuală privind securitatea cibernetică organizată de Fundația Observer Research, potrivit medianama.com.

Scopul suveranității digitale este de a crea condiții pentru a sparge monopolul actorilor americani, a spus Guillaume. Această aspirație pentru suveranitate digitală este „asertivitatea Uniunii Europene” ca alternativă la „marile sfere tehnologice”, astfel încât UE să poată lua propriile decizii în viitor, a declarat Regine Grienberger, ambasadorul german pentru politica externă cibernetică. Această cerere pentru o suveranitate europeană, a precizat Grienberger, nu s-a limitat la 5G, ci s-a extins la tehnologie și la tehnologiile emergente în general.

Angajamentul francez și german față de suveranitatea digitală nu este nou. În noiembrie 2019, cancelarul german Angela Merkel a cerut Europei să revendice „suveranitatea digitală” și să preia controlul datelor sale de la companiile americane la o conferință a angajatorilor de la Berlin. Ea a spus că UE ar trebui să își dezvolte propriile platforme de gestionare a datelor și să își reducă dependența de serviciile cloud americane administrate de Amazon, Microsoft și Google.

Franța și Germania, de fapt, au lansat GAIA-X în 2019, care este practic o infrastructură digitală suverană pentru Europa. 22 de companii din cele două țări au încorporat GAIA-X pe 15 septembrie 2020 la Bruxelles. La reuniunea la nivel înalt GAIA-X programată pentru noiembrie, miniștrii francezi și germani de finanțe vor fi însoțiți de un reprezentant al Comisiei Europene, ceea ce semnalează un interes paneuropean în acest demers.

După întreaga controversă legată de API-ul de notificare urmărirea/expunerea contactelor Apple și Google, apelurile Germaniei și Franței pentru suveranitate digitală au fost susținute de Italia, Spania și Portugalia.

Suveranitatea digitală europeană nu este aceeași cu suveranitatea cibernetică.

Diferența cheie dintre cele două este că suveranitatea cibernetică este guvernată de interesele de securitate națională, în timp ce suveranitatea digitală este guvernată de interesele economice, de comunicare și de afaceri. Cu toate acestea, asta nu înseamnă că cele două nu se suprapun niciodată. Cazul în discuție este îngrijorarea națiunilor că aplicațiile terțe populare, cum ar fi TikTok, ar putea împărtăși date personale ale cetățenilor cu guverne străine. Sau că atunci când comunicațiile sunt direcționate prin China, așa cum s-a întâmplat cu Zoom (deși greșit), acestea pot fi interceptate și accesate de guvernul chinez.

„Suveranitatea cibernetică este un aranjament exclusivist, suveranitatea digitală este un aranjament deschis și inclusiv, care îi invită și pe alții să participe folosind un cadru bazat pe reguli”, a rezumat Samir Saran, președintele ORF.

5G și suveranitate:

Grija în creștere privind “furnizorii 5G de încredere” privește și suveranitatea în spațiul cibernetic, pe lângă suveranitatea digitală.

„Încrederea este un bun cu adevărat rar în relațiile politice, nu în cadrul UE, …, ci cu vecinii noștri și alte regiuni ale lumii”, a spus Grienberger. O „decizie națională” privind 5G, care va avea un impact asupra infrastructurii critice germane, va fi luată în acest an sau înainte de următoarele alegeri, care sunt așteptate în a doua jumătate a anului 2021. Scopul este de a găsi un echilibru între implementarea rapidă a 5G și punerea de restricții pentru companiile care înființează infrastructura, a spus ea.

Guillaume a spus că ideea UE de suveranitate digitală înseamnă că regiunea rămâne deschisă. „Suveranitatea nu înseamnă a fi închisă sau a accepta un contract social în care guvernul are acces nerestricționat la datele cetățenilor săi”, a spus ea. De asemenea, nu înseamnă exercitarea controlului social asupra cetățenilor.

India nu are ceva similar?

În ultimii ani, guvernul indian a optat pentru „suveranitatea datelor”. Accentul pus pe normele de localizare a datelor în diferite politici, cum ar fi proiectul de lege privind protecția datelor cu caracter personal și plățile digitale, este o consecință a acestui fapt. Împreună cu accentul acordat de premierul Narendra Modi pe Make in India și accentul pus recent pe Aatma Nirbhar Bharat (India care se bazează pe sine), „suveranitatea datelor” din India este în final un amestec de diferite școli de gândire.

Grienberger a clarificat că modelul european al suveranității digitale nu este un model de autocrație sau de încredere în sine. „Este de autosuficiență. Este un model de deschidere, comerț deschis, zonă economică deschisă, astfel încât să putem face afaceri împreună pentru profitul tuturor”, a spus ea. Aceasta se adaugă la reglementarea Big Tech prin legea iminentă a serviciilor digitale.

Suveranitatea digitală europeană nu înseamnă crearea Google european

Suveranitatea digitală nu înseamnă să ai campioni europeni pentru toate, a spus Grienberger. Scopul este de a ne asigura că companiile Big Tech aderă la reglementările europene.

„Nu este vorba de a avea campioni europeni ca un Google european”, a spus Guillaume. Scopul este de a crea un spațiu în care inovația să fie încurajată și companiile europene să poată concura pe baza abilităților lor, mai degrabă decât pe sprijinul statului. Presupunerea, aici, desigur, este că, datorită dominanței pe piață a American Big Tech, companiile europene nici măcar nu sunt în măsură să concureze.

Contrapunct european: inovați, nu reglementați

Cu toate acestea, Carl Bildt, fost prim-ministru suedez și actualul co-președinte al Consiliului European pentru Relații Externe, nu era interesat de suveranitatea digitală. „În Europa, suntem prea dornici să reglementăm și prea puțin să inovăm”, a spus el. Europa trebuie să se gândească cu 10 ani înainte și să investească în cercetare și dezvoltare în consecință. Având în vedere Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), el a susținut că reglementarea în Europa este atât de complexă încât întreprinderile mici și mijlocii din Suedia nu pot face față prevederilor sale, dar Facebook-urile și Google-urile pot găsi soluții cu miile lor de avocați.

Modalități de a permite suveranitatea digitală

Guillaume a propus două modalități de a permite suveranitatea digitală. Primul este prin legea iminentă privind serviciile digitale, care se așteaptă să fie discutată în Parlamentul European săptămâna viitoare. Aceasta va crea o piață deschisă care creează un loc pentru toată lumea să inoveze, a spus ea. Cea de-a doua modalitate de comunicare digitală prin care companiile mai mici pot beneficia de o serie de resurse comune pentru a inova și a se construi.

În acest scop, Grienberger a explicat că Germania este pe punctul de a finaliza negocierile cu privire la două instrumente pentru a încuraja inovația. Primul este cadrul financiar multianual al UE, care va determina unde vor fi alocați banii UE, în valoare de 133 miliarde EUR pentru a încuraja investițiile pe piețele interne pentru inovare și cercetare. Al doilea este instrumentul Recuperare UE care va injecta fonduri suplimentare pentru a face față efectelor pandemiei COVID-19.

Care este ideea rusă de suveranitate cibernetică?

În Rusia, statul a fost întotdeauna cel mai important jucător de pe internet, iar guvernul a fost întotdeauna cel mai important factor interesat. „Principiul suveranității a fost cel mai important pentru Rusia”, a spus Elena Chernenko, șeful secției internaționale a ziarului rus Kommersant.

În ultimii 10 ani, Rusia a făcut mai mulți pași pentru a-și asigura suveranitatea în spațiul cibernetic, a spus Chernenko. În acest scop, în 2011, Rusia a lansat o notă conceptuală, denumită Convenție privind securitatea internațională a informațiilor, care susținea că problemele de politică legate de internet sunt spații suverane. Rusia a fost susținută de China, Tadjikistan și Uzbekistan atunci când a propus ONU această convenție.

Rusia creează, de asemenea, o infrastructură alternativă pentru o situație în care ar fi putut fi tăiată de pe internetul global, a spus ea. Eforturile sale s-au intensificat după conflictele cu Ucraina de Est pentru Crimeea în 2014. În 2019, a intrat în vigoare controversata Lege suverană a internetului, care permite practic guvernului să controleze accesul oamenilor la internet în toate modurile posibile.

Rusia respectă suveranitatea cibernetică a altora?

Rusia a încercat de mai mulți ani să creeze reguli universale privind interdicția de a se amesteca în afacerile interne ale altor țări, a spus Chernenko. Ea a citat recenta deschidere a lui Putin către SUA, unde a propus un tratat bilateral privind neinterferența în alegeri prin interemediul tehnologiilor TIC.

La aceasta, Johanna Weaver, consilier special al ambasadorului australian pentru afaceri cibernetice, a subliniat că regula non-intervenției este deja consacrată în dreptul internațional, precum și în Carta ONU. “Problema nu este lipsa de reguli, problema este lipsa de respectare a acestor reguli și de responsabilitate atunci când țările încalcă aceste reguli”, a spus Weaver.

Este reală amenințarea cu interferența electorală? Bildt a spus că, deși amenințarea era prezentă și în Europa, aceasta era la o scară mai mică decât în SUA. Propaganda similară a fost folosită de-a lungul istoriei; mediul s-a schimbat, dar actorii de propagandă sunt la fel. „Democrațiile rezistente și credibile sunt în mod normal capabile să rezolve acest lucru”, a spus fostul prim-ministru suedez.

Interacțiunea dintre spațiul cibernetic și suveranitate

Lydia Kostopoulos, consilier de strategie și operațiuni la Comanda de operațiuni speciale a SUA, a explicat că infrastructura digitală trece adesea frontierele suverane. De exemplu, Google și Facebook au renunțat la planurile de a construi un cablu submarin care să conecteze SUA și Hong Kong după ce Departamentul de Justiție american a avertizat că guvernul chinez îl poate folosi pentru a avea access la datele personale ale americanilor. Deoarece infrastructura digitală are suporturi materiale, sub formă de cabluri submarine, turnuri de telecomunicații, centre de date etc., trebuie să existe în interiorul granițelor suverane. De aceea, statele naționale încep să ridice granițe în spațiul cibernetic intangibil.

În schimb, Kostopoulos a explicat că infrastructurile digitale, de obicei proprietate privată, au înlocuit și unele dintre infrastructurile pe care statele naționale le-au creat pentru cetățeni. De exemplu, serviciul poștal al SUA, înființat de guvernul american, a fost înlocuit de furnizori privați de servicii de e-mail, precum Microsoft și Google. Ceea ce a rămas nespus aici este că majoritatea acestor infrastructuri digitale provin din SUA.

Weaver a explicat că, la fel ca în lumea fizică, suveranitatea și securitatea națională merg mână în mână, așa că acest lucru este posibil și în spațiul cibernetic. Ea a citat cazul acordurilor de liber schimb care include elemente legate de securitatea națională.

Iată câteva dintre cazurile în care suveranitatea s-a strecurat în spațiul cibernetic:

  • Blocarea investițiilor străine sau desfășurarea tranzacțiilor în străinătate: Atât China, cât și SUA s-au angajat în „activități directe, agresive” la nivel individual și la nivel de infrastructură digital a spus Ma. Situația TikTok, în care președintele american Donald Trump, printr-un ordin executiv, l-a obligat pe ByteDance să renunțe la TikTok, arată modul în care guvernul SUA folosește reglementarea investițiilor pentru a cere unei companii chineze să anuleze achiziția în SUA, a spus el. Compania chineză ByteDance a achiziționat aplicația americană Musical.ly în 2017 și a fuzionat-o cu propriul TikTok în 2018.
  • Pentru dezvoltarea infrastructurii digitale: Atât SUA, cât și China au folosit fonduri de investiții suverane pentru a dezvolta cipuri 5G și semiconductoare. Semiconductorii sunt unul dintre importurile principale ale Chinei, motiv pentru care China folosește „fonduri suverane pentru a dezvolta tehnologia semiconductorilor, astfel încât să poată fi mai independentă de cipuri”, a spus Ma. SUA înființează în mod similar vehicule de investiții suverane pentru implementarea 5G fără Huawei și alte companii chineze.
  • Impozitare: încercând să implementeze impozite digitale, Europa (și alte națiuni) spune că au dreptul de a impozita companiile care obțin profit de la cetățenii lor, a spus Kostopoulos. Aceasta este o tendință care a fost observată și în India.
  • Echipele informatice de intervenție în caz de urgență raportează guvernului: Abdul-Hakeem Ajijola, un comisar nigerian expert în securitate cibernetică pentru Comisia globală pentru stabilitatea ciberspațiului, care a condus grupul de lucru al ONU pentru gestionarea incidentelor cibernetice, a subliniat că primele CERT nu făceau parte din guverne, dar proveneau din mediul academic și câțiva jucători privați. Acum, însă, acestea nu sunt doar administrate de guvern, ci „încorporate în unitatea de securitate națională, în special în unitatea de informații”, a spus el. Multe dintre aceste CERT raportează direct Comitetului de securitate națională sau echivalentul acestuia, care este prezidat de șeful statului, sugerând o intersecție mai mare între preocupările suverane și spațiul cibernetic. CERT-urile nu există doar la nivel național, ci și la nivel regional, cum ar fi EU-CERT.

Weaver și Ajijola au spus că suveranitatea cibernetică nu se referă la fragmentare, ci la construirea de produse alternative, servicii, astfel încât să fie posibile medii alternative viabile, la cele înființate de SUA, China, UE și Rusia.

Ajijola a subliniat că această „interdependență armată”, care este locul în care țările cu control asupra rețelelor TIC îl folosesc pentru a constrânge alte națiuni să se supună, poate însemna că națiunile africane devin „victime neprevăzute” ale unora dintre aceste jocuri între SUA și China, SUA și SUA. Rusia, India și China. Rămâne de văzut ce măsuri pot lua guvernele din „Sudul Global” pentru a se izola de geopolitică care afectează interesele tehnologice din întreaga lume.

BVBStiri BVB

Sphera Franchise Group (SFG) (24/11/2020)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

MedLife S.A. (M) (24/11/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 16-20 noiembrie 2020

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (24/11/2020)

Incetarea de drept a mandatului dlui Cristian Gentea