Update articol:

Ministrul Muncii: Plăţile privind şomajul tehnic se vor face direct de AJOFM, astfel încât la începutul lunii aprilie angajatorii să dispună de fonduri pentru acoperirea costurilor

Violeta Alexandru Sursa foto: Facebook

Procedura de acces la fondurile puse la dispoziţie de stat pentru plata şomajului tehnic au fost simplificate, iar plata se va realiza în maximum 15 zile de la depunerea documentelor la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, a anunţat vineri ministrul Muncii, Violeta Alexandru.

“Am simplificat procedura prin care companiile pot avea acces la resursele guvernamentale care să le permită să acorde angajaţilor fondurile pentru şomaj tehnic. Am decis să propun completarea Ordonanţei 30/2020, primul act normativ care se referea la şomajul tehnic, ca urmare a semnalelor pe care le-am primit din partea sindicatelor, patronatelor, companiilor. Au fost mii de mesaje care au ajuns la Guvern, la Ministerul Muncii, la cabinetul premierului, la celelalte instituţii, prin care oamenii ne-au făcut sugestii din practică legate de procedura privind accesul la resursele guvernamentale pentru şomajul tehnic. (…) Pentru solicitările adresate de companiile a căror activitatea a fost încheiată ca urmare a deciziilor autorităţilor, respectiv pentru companiile a căror activitate este afectată de această epidemie total sau parţial, pe baza unei cereri însoţite de o declaraţie simplă, la care se ataşează lista angajaţilor pentru care deja s-a dispus măsura întreruperii temporare a activităţii, în sensul de intrare în şomaj tehnic, se pot depune documentele la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă astfel încât să poată beneficia de fondurile alocate de Guvern pentru aceste costuri. Procedura a fost simplificată şi în sensul reducerii termenului până la care se efectuează plăţile, respectiv de îndată ce actele sunt depuse la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, în maximum 15 zile, spre deosebire de prevederea iniţială care se referea la 30 de zile, agenţiile vor efectua plăţile pentru angajator”, a arătat ministrul Muncii, într-o conferinţă susţinută la Guvern.

Ea a precizat  că primul pas pe care trebuie să îl facă fiecare angajator este să îşi pregătească documentele astfel ca, la începutul lunii aprilie, pentru perioada 16 – 31 martie, să aibă documentele gata, să le prezinte la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă în vederea efectuării plăţilor.

Violeta Alexandru a explicat că angajatorii nu trebuie să avanseze de la ei plăţile pentru şomaj tehnic: “Tocmai aceasta este facilitatea pe care a pus-o la dispoziţie Guvernul. Plăţile se vor face direct de AJOFM astfel încât la începutul lunii aprilie angajatorii să dispună de fonduri pentru acoperirea costurilor de şomaj tehnic. La fel se va întâmpla şi la începutul lunii mai pentru perioada aferentă lunii aprilie, 1 – 16 aprilie”.

Șeful Cancelariei Premierului, Ionel Dancă, a făcut o serie de precizări privind firmele care vor beneficia de bani de la stat, dar și condițiile în care se vor acorda banii: “Toţi angajatorii care în această perioadă au aplicat măsura suspendării temporare a contractelor individuale de muncă, având în vedere efectele epidemiei cu noul coronavirus, se califică pentru primirea ajutorului de şomaj tehnic, care se va aplica pe perioada stării de urgenţă. În noua formă propusă prin ordonanţa de urgenţă adoptată, toţi angajatorii care în această perioadă au aplicat măsura suspendării temporare a contractelor individuale de muncă, ca urmare a efectelor epidemiei cu coronavirus, se califică pentru această facilitate (şomaj tehnic – n.r.), fie că vorbim de IMM-uri, companii mari sau alte forme de angajare, structuri neguvernamentale sau persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, care au angajaţi cu contracte individuale de muncă. Aceasta este o precizare care extinde practic acest ajutor acordat de Guvernul României pentru toate companiile şi toţi angajaţii cu contract individual de muncă, care sunt afectaţi în aceasta perioadă de efectele negative ale epidemiei cu coronavirus.

Şeful Cancelariei premierului a explicat şi pentru ce perioadă se acordă acest ajutor.

“Perioada pentru care se aplică această facilitate este perioada stării de urgenţă, respectiv de la intrarea în vigoare a decretului privind starea de urgenţă,16 martie, până la finele acestei perioade, cu posibilitatea de prelungire în funcţie de evenimente, de evoluţia situaţiei din ţară şi dacă situaţia de urgenţă va fi prelungită”, a explicat Dancă.