Industria de cosmetice a fost afectată la nivel global, în special datorită închiderii magazinelor și a restricționării testărilor de produse.
S-au schimbat obiceiurile de consum și datorită nesiguranței financiare, astfel oamenii s-au rezumat la produsele esențiale și nu au mai făcut achiziții emoționale.
Vânzările de cosmetice au scăzut cu 8,5%, cea mai mare scădere fiind înregistrată pe segmentul make-up.
Interviu cu domnul Mircea Turdean, Director General al Farmec
Cum a evoluat activitatea Farmec anul trecut, în ceea ce priveste producţia de dezinfectanţi? Câte tone de dezinfectanţi aţi produs în această perioadă?
Mircea Turdean: Farmec se numără printre puținele companii care s-au mobilizat încă de la începutul pandemiei pentru a găsi soluții adaptate contextului. Astfel, pe 20 martie 2020 am inițiat măsurile pentru producția de biocide, iar în aprilie, după ce am primit avizele care atestă acțiunea virucidă, bactericidă și fungicidă a produselor, de la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino”, am început producția de biocide pentru uz personal și profesional.
În acest mod, în mai puțin de 2 luni, am dezvoltat produse pentru două categorii: pentru uz personal am creat dezinfectanții pentru mâini Farmec și dezinfectanții pentru suprafețe Nufăr, iar pentru unitățile medicale, instituții și alte spații în care se impune un grad ridicat de igienă, am creat dezinfectanții pentru mâini și suprafețe pe bază de alcool etilic 80% din gama Dermofarm, disponibile în varianta de 750 ml și de 5 l.
Dezinfectanții fac parte acum din portofoliul de produse al companiei și sunt incluși în strategia noastră pe termen lung. Totodată, cu gama Dermofarm am intrat pe un nou segment de piață, respectiv industria HoReCa.
Ce produse au mers cel mai bine din punct de vedere al vânzarilor?
Mircea Turdean: În 2020, am obervat un trend ascendent al cererii pentru produsele dezinfectante, de igienă personală și cele de întreținere a casei. Astfel, am înregistrat o creștere a vânzărilor de aproximativ ,8% pentru categoria produselor de curățenie pentru casă, gamele Nufăr și Triumf având un avans de 18,1%, respectiv 10,9% față de 2019.
Industria de cosmetice a fost afectată la nivel global, în special datorită închiderii magazinelor și a restricționării testărilor de produse. S-au schimbat obiceiurile de consum și datorită nesiguranței financiare, astfel oamenii s-au rezumat la produsele esențiale și nu au mai făcut achiziții emoționale. Astfel, vânzările de cosmetice au scăzut cu 8,5%, cea mai mare scădere fiind înregistrată pe segmentul make-up. Singura categorie pe care au crescut vânzările a fost cea de body care (+34%): săpunurile, cremele de mâini, produsele depilatoare și gelurile de duș au fost cele mai bine vândute.
Aţi discutat cu autorităţile privind prelungirea autorizaţiilor de dezinfectanţi de la Institutul Cantacuzino care expiră în aprilie? Care este situaţia la momentul actual?
Mircea Turdean: Suntem în dialog cu autoritățile pentru prelungirea avizelor provizorii cu încă un an, până în aprilie 2022, pentru dezinfectanții de uz personal, unde avem autorizații care vor expira odată cu încetarea stării de alertă. Ceea ce provoacă nesiguranță și neîncredere celor care vor să achiziționeze dezinfectanții Farmec, fiindcă nu știu cât timp vor avea aviz de la autorități. E doar o chestiune birocratică, fiindcă biocidele sunt valabile și eficiente, desigur. Dar reglementarea este foarte strictă pentru această categorie și avizele sunt esențiale. În acest moment, avem în stoc dezinfectanți Farmec în valoare de aproximativ 5 milioane lei – care intră sub incidența acestor avize -, la care se adaugă produsele deja aflate pe piață, materia primă și ambalajele deja achiziționate. Riscăm să rămânem cu ei, la fel ca mulți alți producători români care se află în aceeași situație. Dacă anul trecut pe vremea aceasta ne lipseau biocidele atât de necesare, acum, după ce am depus toate eforturile să le producem în țară, la un raport corect preț-calitate, ne temem că vom fi nevoiți să le distrugem, doar fiindcă ne lipsește o simplă prelungire formală a avizelor.
Cum s-a schimbat activitatea Farmec în această perioadă de pandemie?
Mircea Turdean: Așa cum am precizat anterior, pandemia de COVID-19 a schimbat activitățile tuturor business-urilor, motiv pentru care ne-am văzut nevoiți să ne repliem rapid. Astfel, chiar de la declanșarea stării de urgență, ne-am adaptat întregul business, de la comunicare și marketing, la cercetare și producție pentru a răspunde nevoilor identificate în piață. Am început prin prioritizarea producției produselor pentru curățenie, a săpunurilor antibacteriene, a produselor pentru igienizarea mâinilor și a dezinfectanților.
Cu toate acestea, ne-am continuat și planurile de modernizare și dezvoltare a produselor cosmetice. La începutul verii am modernizat gama de dermatocosmetice solare Gerovital H3 Derma+ Sun și am introdus două noi geluri de duș în portofoliu – Sunrise Energy & Shine și Sunset Delicate & Relaxing. Pe segmentul de beauty, am lansat șase nuanțe noi de rujuri, iar pe segmentul face care am adăugat o nouă loțiune după ras cu acid hialuronic în gama Gerovital Men. Am continuat cu modernizarea gamei Gerovital H3 Classic, care o are acum pe Medeea Marinescu ca brand ambassador, iar recent am lansat extensia de gamă Perfect Look, sub umbrela Gerovital H3 Evolution, și am anunțat parteneriatul cu Catrinel Menghia, în calitate de brand ambassador Gerovital H3 Evolution.
Din punct de vedere al planurilor de extindere, am continuat investițiile și am deschis două noi unități Gerovital în Shopping City Târgu Mureș și în Afi Palace Brașov. De asemenea, am relocat magazinul din Centrul Vechi din București în incinta Centrului Comercial Cocor, fiind mai accesibil consumatorilor.
Sunteţi mulţumit de colaborarea cu autorităţile?
Mircea Turdean: Pentru fabricarea biocidelor și comercializarea lor este nevoie de o colaborare eficientă între producător – furnizor și autorități, iar noi apreciem suportul pentru urgentarea avizării biocidelor oferit la începutul pandemiei, fără de care nu am fi putut începe producția, dar este nevoie de implicare și transparență în continuare. Momentan, discuțiile sunt pe hold, așteptăm o acțiune concretă din partea autorităților: în primul rând, fiindcă pandemia nu s-a terminat și dezinfectanții rămân o categorie esențială de produse în lupta cu aceasta, în al doilea rând, din solidaritate față de producătorii români, oricum foarte afectați de această criză.