Update articol:
INTERVIU EXCLUSIV cu Camelia Ene, CEO & Country Chairman MOL Romania

Grupul MOL va cheltui 1 miliard USD în următorii 5 ani pentru afaceri noi, sustenabile, cu emisii reduse de carbon

Interviu exclusiv Camelia Ene, CEO & Country Chairman, MOL Romania, Grupul MOL, 1 miliard USD, investitii afaceri sustenabile hidrogen emisii de carbon reduse Camelia Ene, CEO & Country Chairman, MOL Romania
  • MOL România are 243 de stații de servicii; 14 dintre ele au fost deschise anul trecut

  • În prezent, clienții pot accesa serviciul de încărcare electrică MOL Plugee în 22 de stații, iar compania intenționează să extindă rețeaua cu încă 14 de stații

  • Strategia de dezvoltare a MOL România vizează digitalizarea proceselor interne și a interacțiunii cu clienții, dezvoltarea rețelei și diversificarea produselor și serviciilor din portofoliu.

Grupul MOL a adoptat recent noua strategie actualizată „Shape Tomorrow”, conform căreia Grupul MOL va cheltui 1 miliard USD în următorii 5 ani pentru afaceri noi, sustenabile, cu emisii reduse de carbon, pentru a deveni un jucător cheie în CEE în economia circulară: integrarea și utilizarea deșeurilor; captarea, utilizarea și stocarea carbonului; producție avansată de biocombustibili; oportunități legate de hydrogen, ne-a spus Camelia Ene, CEO & Country Chairman MOL România, în cadrul unui interviu acordat în exclusivitate pentru Financial Intelligence.

În urma unei proceduri de licitație publică organizată de CNAIR, MOL România a câștigat 7 contracte de concesiune pentru construcția a 14 spații de servicii pe unele dintre cele mai importante rute: 6 pe autostrada Lugoj-Deva; 4 pe Orăștie-Sibiu; 2 pe București-Pitești; 2 pe autostrada Medgidia – Constanța.

Cum apreciați activitatea MOL în această perioadă, marcată de pandemia COVID?

Camelia Ene: Fără îndoială, 2020 a fost un an provocator, un an al perturbărilor majore și al incertitudinilor din multe perspective.

Cu toate acestea, datorită unui model de business rezilient, Grupul MOL a reușit să rămână stabil și să-și îndeplinească misiunea importantă de avea grijă pe deplin de clienții săi și de nevoile lor importante de călătorie. Am furnizat în toată această perioadă și continuăm să furnizăm în condiții de siguranță produse petroliere, chimice și Fresh Corner în toate țările unde Grupul operează.

În România, am înregistrat scăderi determinate de perioada de restricții din Q2, iar rezultatele pozitive înregistrate ulterior pe parcursul anului au reușit să compenseze doar parțial impactul negativ al măsurilor restrictive.

Care au fost principalele probleme întâmpinate în activitatea dumneavoastră?

Camelia Ene: Pandemia de coronavirus ne-a pus pe toți în fața unor provocări fără precedent. În urmă cu un an, întreaga industrie a energiei intra într-o perioadă de incertitudine, cu scenarii care au variat până la extreme – o situație ce fusese imposibil de imaginat la începutul anului. Grupul MOL a implementat rapid măsuri nu numai pentru a atenua impactul asupra companiei, ci și pentru a permite MOL să iasă din această criză mai puternic.

Prioritatea noastră a fost protejarea sănătății și a siguranței angajaților. Acolo unde a fost posibil, am implementat un program de lucru flexibil și varianta de a munci de acasă. De asemenea, MOL și-a ajustat operațiunile pentru a minimiza răspândirea COVID-19 și a adaptat volumele de producție la cererea modificată a pieței.

Cum a fost piața românească pentru grupul MOL anul trecut, comparativ cu alte piețe pe care își desfășoară activitatea?

Camelia Ene: Avem deja o istorie bogată aici, dat fiind că în 2020 am sărbătorit 25 de ani pe piața locală. A fost un prilej bun pentru noi să privim înapoi la evoluția companiei noastre. Am avut realizări majore în acest sfert de secol și de multe ori am fost deschizători de drumuri și inovatori, aducând pe piață produse și oferte în premieră. Acesta este cazul MultiBonus, a conceptului Fresh Corner sau a aplicației pentru persoane juridice MOL myISA.

Multibonus a fost primul program de loialitate de pe piața de petrol și gaze, lansat în România în 2005. Datorită implementării sale cu succes, baza fidelă a clienților programului a crescut de patru ori de-a lungul timpului.

Fresh Corner, un concept de Retail lansat în 2015, care adresează nevoile clienților de alimente proaspete și sortimente de cafea proaspăt preparate, este foarte bine primit de consumatori. Clienții noștri au cumpărat aproximativ 20 de milioane de cafele Fresh Corner în România. În decembrie 2020, am făcut un pas mai departe și am inaugurat Fresh Corner Drive Thru în noua noastră stație din Bragadiru, care permite clienților să își comande cafeaua și gustarea fără a coborî din mașină.

Și segmentul de mobilitate electrică a evoluat. Ne-am concentat pe a dezvolta rețeaua de stații de încărcare pentru mașini electrice, ca parte din proiectul European NEXT-E și din surse proprii. În acest moment, clienții pot accesa un total de 22 de stații de încărcare electrică sub marca MOL Plugee din toată țara.

Urmând o direcție strategică pentru noi – digitalizarea, la început de 2020, am lansat aplicația MOL MyISA pentru clienții persoane juridice, prin intermediul căreia aceștia pot plasa și pot gestiona comenzi pentru toată gama de produse petroliere en gros. Aplicația este un instrument util şi apreciat de clienţii noștri datorită beneficiilor privind rapiditatea și accesibilitatea.

Însă, într-o perioadă marcată de pandemia de COVID 19, am înțeles cu toții importanța contribuției marilor companii în societate și la nivelul comunităților. MOL a reușit să rămână aproape de comunitățile în mijlocul cărora ne desfășurăm activitatea, prin donații și sponsorizări semnificative. Doar anul trecut, imediat după izbucnirea pandemiei, am făcut donații de peste jumătate de million de EURO, sumă care a fost folosită pentru achiziționarea de consumabile și materiale de protecție, precum și pentru dotarea unităților medicale și construirea Spitalului Modular 1 Elias destinat tratării pacienților cu COVID-19. Continuăm investițiile în domeniul sanitar, anul acesta depășind totalul de 1 milion de Euro alocat pentru a sprijini combaterea pandemiei.

Am avut un început de 2021 promițător, deoarece am câștigat licitația organizată de CNAIR pentru construirea a 14 stații de servicii pe spații de pe cele mai importante autostrăzi din țară. Am semnat contractele de concesiune recent și suntem foarte dornici să ne apucăm de treabă. Avem bugetul, expertiza și dorința de a construi veritabile stații ale viitorului, cu tehnologie de ultimă oră și perfect adaptate cerințelor consumatorilor.

În prezent, MOL România își servește clienții printr-o rețea extinsă de 243 de stații de servicii, două unități pentru depozitarea produselor petroliere în Giurgiu și Tileagd, un terminal GPL în Tileagd, lubrifianți și diviziuni petrochimice și un portofoliu extins de produse și servicii dedicate persoanelor fizice și companiilor.

Strategia de dezvoltare a MOL România este axată pe trei piloni principali care urmează strategia grupului MOL: digitalizarea proceselor interne și a interacțiunii cu clienții, dezvoltarea rețelei și diversificarea produselor și serviciilor din portofoliu.

Cum vedeți revenirea după perioada Covid?

Camelia Ene: Ne așteptăm ca anul 2021 să fie un an cu o oarecare normalizare și revenire.

Pandemia nu s-a încheiat, astfel încât întregul mediu economic rămâne volatil. Ne așteptăm la o stabilizare a cererii de carburant anul acesta, în funcție de restricțiile din țară și din regiune.

Pe termen mediu și lung, indiferent de evoluția pandemiei, suntem convinși că deja asistăm la o schimbare de paradigmă în tendințele consumatorilor. MOL își propune să devină una dintre sursele principale de soluții și inovații legate de mobilitate din regiune. Suntem în plin proces de transformare din retailer de carburant într-un furnizor de servicii concentrat pe excelență și digitalizare.

Criza pandemică ne-a arătat cât de imprevizibile pot fi lucrurile și cât de repede se pot schimba; deocamdată, lucrurile depind de evoluția pandemiei.

Cum integrați digitalizarea în compania MOL?

Camelia Ene: Criza medicală a accelerat tendințele care erau deja în curs, în principal pe segmentul digital. Grupul MOL și MOL România au început investițiile în procesul de digitalizare cu mult înainte de izbucnirea pandemiei și în cazul nostru criza a confirmat că investițiile făcute în acest sector au avut la bază o decizie corectă.

În ceea ce privește MOL România, investițiile noastre în digitalizare se concentrează pe doi piloni principali: eficientizarea proceselor interne și eficientizarea interacțiunii cu clienții și partenerii.

Ca exemplu relevant în domeniul eficientizării interacțiunii cu clienții, avem aplicația MOL myISA, lansată cu puțin timp înainte de pandemie. Este o aplicație mobilă prin care clienții corporate pot plasa și gestiona comenzi pentru întreaga gamă de produse petroliere angro de oriunde și oricând.

În acest sens, MOL Grup și-a actualizat recent strategia pe termen lung, care este acum pe deplin integrată cu o nouă strategie de sustenabilitate. Viziunea noastră este de a fi un jucător cheie în economia circulară cu emisii reduse de carbon din Europa Centrală și de Est.

În cadrul acestei strategii, menținem o atenție specială pe segmentul Consumer Services, unul dintre obiectivele noastre fiind diversificarea canalelor de vânzare prin platforme digitale integrate și modele de franciză. De asemenea, intenționăm să dezvoltăm în continuare ofertele de alimente și produse de zi-cu-zi și să continuăm standardizarea și digitalizarea proceselor.

Câte stații de servicii are MOL în România?

Camelia Ene: MOL România gestionează în prezent o rețea de 243 de stații de servicii. 14 dintre ele au fost deschise anul trecut, în ciuda pandemiei.

Pentru acest an, planurile nu sunt în niciun fel mai puțin ambițioase. În urma unei proceduri de licitație publică organizată de CNAIR, MOL România a câștigat 7 contracte de concesiune pentru construcția a 14 spații de servicii pe unele dintre cele mai importante rute: 6 pe autostrada Lugoj-Deva; 4 pe Orăștie-Sibiu; 2 pe București-Pitești; 2 pe autostrada Medgidia -Constanța.

Spațiile de servicii în general sunt zone în care șoferii se pot opri nu numai pentru a-și alimenta mașinile, ci și pentru a se odihni, a mânca sau a se relaxa. Vom avea servicii de alimentare cu combustibil, servicii de încărcare electrică, concept Fresh Corner în clădiri special concepute, facilități de igienă personală, spații dedicate în aer liber pentru șoferi de camioane, spații speciale pentru animale de companie. De asemenea, vom instala 2 stații de încărcare electrică rapidă per unitate.

Intenționăm să investim și să ne extindem în continuare rețeaua în România, așa cum am făcut în cei 25 de ani de pe piața locală.

MOL este interesat să investească în România? Dar potențialele achiziții?

Camelia Ene: În ceea ce privește piața și economia românească, MOL are un angajament pe termen lung față de piața locală, unde suntem prezenți de peste 25 de ani, timp în care am dovedit că suntem un actor implicat și dinamic, unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul public și un partener de încredere al comunităților în care operăm. Avem în continuare planuri să investim în România, prin resurse pentru investiții în dezvoltarea rețelei, a conceptului Fresh Corner și, de asemenea, a capacităților logistice. În anul 2020 am deschis 14 noi stații de servicii și ne dorim să ne menținem ritmul, în funcție de oportunitățile identificate pe piață.

Nu în ultimul rând, întrucât credem că oamenii talentați sunt singurele valori reale pe care economia le poate avea, obiectivul nostru este de a-i atrage, dezvolta și păstra. A avea o forță de muncă formată din profesioniști, diversă și incluzivă va fi, de asemenea, cheia succesului în călătoria noastră complexă de transformare.

MOL România a construit și a investit constant pe baza unei strategii de creștere sustenabile. Motivul din spatele acestei strategii de succes a fost încrederea MOL în piața românească și în potențialul acesteia. Judecând după locul în care ne aflăm astăzi – unul dintre cei mai mari jucători din economia României și una dintre cele mai mari rețele de stații de servicii din țară.

În prezent monitorizăm piața și avem planuri pentru viitor. De îndată ce identificăm un proiect care se potrivește strategiei pe termen lung a Grupului, îl vom evalua și vom anunța o decizie atunci când o avem luată.

Ce ne puteți spune despre stațiile de încărcare electrică din cadrul MOL România? Câte aveți deja și câte o să aveți până la sfârșitul anului?

Camelia Ene: Deși credem că cererea de carburant clasic va continua să fie dominantă la nivel scurt și mediu, ne pregătim deja pentru un viitor mai sustenabil și instalăm încărcătoare electrice în stațiile noastre. În prezent, clienții pot accesa serviciul de încărcare electrică MOL Plugee în 22 de stații, iar intenția este să extindem rețeaua. De exemplu, cele 14 stații de servicii care vor fi amenajate în cadrul contractului cu CNAIR vor avea, așa cum am menționat, câte 2 stații de încărcare rapidă pentru mașinile electrice.

Care sunt principalele proiecte viitoare ale MOL?

Camelia Ene: Ne păstrăm obiectivul de a deveni prima alegere a clienților în vânzarea tip Retail de carburanți și produse de zi cu zi, oferind diverse tipuri de energie clienții noștri, bunuri de consum și servicii complexe de mobilitate în regiune.

Scopul nostru este să dezvoltăm în continuare conceptul de Fresh Corner și produse de consum și să continuăm standardizarea și digitalizarea. În paralel, lucrăm la extinderea capabilităților noastre legate de mobilitatea electrică. Ambiția noastră este să îmbrățișăm revoluția mobilității electrice și ne dorim ca toți clienții noștri, indiferent dacă conduc un vehicul tradițional sau unul electric, să poată călători liber în regiunea noastră.

Din acest punct de vedere, aș spune că stațiile pe care le vom construi în baza acordului cu CNAIR vor reflecta exact dorința noastre în ceea ce privește diversificarea portofoliului pentru clienți. Vorbim despre spații de servicii cu tehnologie de ultimă generație, despre locuri în care șoferii se pot opri nu numai pentru a-și alimenta mașinile, ci și pentru a se odihni, a mânca sau a se relaxa. Suntem pregătiți și dornici să începem lucrările imediat ce vom obține autorizațiile de construire. Speranța noastră este că vom avea toate cele 14 stații finalizate în 2022.

Grupul MOL a adoptat recent noua strategie actualizată „Shape Tomorrow”. Conform acestei strategii revizuite, Grupul MOL va cheltui 1 miliard USD în următorii 5 ani pentru afaceri noi, sustenabile, cu emisii reduse de carbon, pentru a deveni un jucător cheie în CEE în economia circulară: integrarea și utilizarea deșeurilor; captarea, utilizarea și stocarea carbonului; producție avansată de biocombustibili; oportunități legate de hidrogen.

După cum am menționat și mai devreme, obiectivele Grupului MOL rămân neschimbate cu privire la segmentul Consumer Services de a deveni un retailer de bunuri de consum centrat pe excelență și digitalizare. Obiectivul nostru este să fim aproape de clienții noștri și, prin rețeaua noastră la nivel regional, să le oferim servicii care să le îmbunătățească experiența momentelor petrecute în stațiilor noastre.

BVBStiri BVB

AAGES S.A. (AAG) (05/05/2021)

Alocare actiuni cu titlu gratuit pentru angajatii AAGES

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (05/05/2021)

Raportare detineri peste pragul de 5% din totalul drepturilor de vot

ALRO S.A. (ALR) (05/05/2021)

Notificare depasire prag de 5 %

ELECTROARGES SA (ELGS) (05/05/2021)

Numire Vicepresedinte Consiliu de Administratie - versiune limba Engleza

ALUMIL ROM INDUSTRY S.A. (ALU) (05/05/2021)

Intalnire investitori si analisti in 07 mai 2021