Update articol:

Noua fabrică MOL de bitum-cauciuc din Zalaegerszeg, pentru reciclarea deșeurilor de anvelope, a fost finalizată, după o investiție de 10 milioane dolari

Fabrica de bitum-cauciuc de pe platforma Zala, reprezentând o investiție de aproximativ 10 milioane USD, a fost finalizată, a anuntat MOL. Instalația, construită într-un an, are o capacitate anuală de producție de 20.000 de tone de bitum cauciuc. Pe lângă reciclarea a 8-10% din deșeurile de anvelope menajere din Ungaria, noua fabrică va contribui la funcționarea eficientă a platformei Zala și la păstrarea a peste 100 de locuri de muncă.  

3.000 de tone de resturi de cauciuc sunt utilizate anual pentru a produce bitum-cauciuc prin reciclarea a aproximativ jumătate de milion de anvelope uzate, reprezentând aproximativ 8-10% din deșeurile de anvelope menajere produse anual la nivel național. Noua fabrică poate produce aproximativ 96 de tone de bitum-cauciuc pe zi, ceea ce se traduce anual în 20.000 de tone de materie primă pentru construcția de drumuri, suficient pentru a construi 200 km de şosea cu 2X1 benzi sau pentru a reface stratul superior a 600 km de drum cu 2×1 benzi.

În 2012, platforma Zala a fost inaugurată și a operat cu succes o fabrică pilot de bitum-cauciuc, cu o capacitate anuală de 5.000 de tone. Ca răspuns la cererea în creștere, MOL a început construcția unei noi fabrici în primăvara lui 2019. Fabrica a fost finalizată în aproximativ un an, lucrările continuând în pofida pandemiei de COVID-19, cu măsurile de precauție adecvate. Faptul că nu s-au pierdut zile de lucru în timpul implementării proiectului este o realizare importantă.

„Capacitatea de 96 de tone pe zi este suficientă pentru a satisface cererea de bitum pentru volume mai mari de lucrări de construcții de drumuri. Mai mult, această cantitate oferă, de asemenea, posibilitatea de a explora noi oportunități de afaceri în țările din împrejurimi. Având în vedere că bitumul-cauciuc stabilizat chimic este brevetat MOL, vânzarea licenței ar putea fi o oportunitate suplimentară de utilizare, iar noua fabrică este un exemplu excelent pentru acest lucru. În ultimii 8 ani, aproximativ 150 km de secțiuni de drum au fost construite sau renovate în Ungaria folosind bitum-cauciuc, iar acum volumul poate crește datorită capacității de producție nou adăugate. Producția de 20.000 de tone acoperă aproximativ 10-15% din cererea internă de bitum. Grupul MOL își propune să se impună ca lider de piață pe segmentul de reciclare în Europa Centrală și de Est, în procesul de implementare a Strategiei Enter Tomorrow 2030 iar finalizarea acestei fabrici reprezintă un nou element în această direcție”- a declarat Tibor Zsinkó, vicepreședinte MOL Ungaria pentru segmentul Downstream.

Există toate condițiile necesare pentru ca drumurile din bitum-cauciuc să devină din ce în ce mai răspândite. Este de sperat că, pe termen lung, acest lucru să ducă la îmbunătățirea semnificativă a stării drumurilor, deoarece aderența excelentă a bitumului-cauciuc la agregatele minerale reduce posibilitatea de formare a gropilor, iar capacitatea sa de acoperire mai mare va avea ca rezultat o probabilitate mai mică de apariție a denivelărilor. În zonele rezidențiale, poate fi un considerent important pentru companiile de construcții să utilizeze această materie primă pentru a atinge niveluri semnificativ mai mici de zgomot din trafic, reducând poluarea fonică a mediului.

75% din investiția de aproximativ 10 milioane USD a fost furnizată de MOL din resurse proprii, iar 25% a fost finanțată prin ajutor de stat obținut în cadrul Programul de Susţinere a Investiţiilor în Întreprinderi Mari.

Despre Platforma Zala

Platforma Zala este situată la aproximativ 200 km sud-vest de Budapesta, capitala Ungariei. MOL produce hidrocarburi în regiunea Zala de peste 80 de ani. De peste 50 de ani, MOL desfășoară activități de rafinare în regiune, care au fost reluate în 2001. Fosta Rafinărie Zala a fost transformată într-o platformă dedicată bitumului și servește ca unitate de producție a bitumului obișnuit, bitumului modificat cu polimeri și a bitumului-cauciuc.

Despre dezvoltarea de către MOL a bitumului-cauciuc

Noua tehnologie de fabricare a granulelor de cauciuc, obţinute din bitum şi anvelope uzate, a fost dezvoltată de MOL în colaborare cu Universitatea Panonia. Bitumul-cauciuc marca MOL, stabilizat chimic, a fost brevetat în 2009, iar în 2014 a fost distins cu premiul Marcă Înregistrată de Produs Ecologic. Bitumul-cauciuc MOL a primit numeroase premii naţionale şi internaţionale. Printre altele, în 2015 a câştigat Premiul de Inovaţie Ecologică în cadrul concursului Innovation Grand Prix din Ungaria, iar în 2016, în Manchester, a câştigat şi titlul de „Produsul Inovator al Anului 2016” acordat de IChemE (Institutul Internațional al Inginerilor Chimişti), într-un domeniu internaţional foarte bine reprezentat, în care au concurat 23 de candidaţi.

În anii 2000, MOL a început să lucreze la producţia internă de bitum-cauciuc, un produs deja utilizat în străinătate la acel moment. Conform procedurii aplicate în SUA, bitumul-cauciuc este produs chiar pe şantierul de construcţie al drumului, fiindcă agregarea particulelor de cauciuc impune utilizarea acestuia în următoarele câteva ore, iar producţia acestui asfalt necesită echipamente speciale. Pentru a crea un produs nou care să poată fi manipulat la fel ca bitumul obișnuit, MOL, în cooperare cu Universitatea Panonia, a dezvoltat ceea ce se numeşte bitum-cauciuc stabilizat chimic. Datorită tehnologiei brevetate MOL, bitumul-cauciuc poate fi transportat, depozitat şi utilizat ulterior. Acest lucru înseamnă că poate fi produs pe scară largă şi poate fi utilizat la distanţă de locul de producţie.

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (27/11/2020)

Comunicat referitor la comentarii media

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (27/11/2020)

Autorizatie ASF - Modificare act constitutiv

ELECTROARGES SA (ELGS) (27/11/2020)

Prelungire mandat reprezentant permanent Benjamins United SRL