Update articol:
BANKING FORUM 2022

Oana Ozmen: Companiile pot apela la avertizarea timpurie, pentru a evita o eventuală intrare în insolvență

Companiile din România trebuie să fie conştiente că pot apela la instrumentul avertizării timpurii, multe din societățile actuale putând evita, astfel, o eventuală intrare în insolvență, a declarat deputatul PNL Oana Ozmen, la Banking Forum, organizat de Financial Intelligence.

Domnia sa a explicat: “Noi, la nivelul Parlamentului, am adoptat la sfârșitul sesiunii trecute proiectul legislativ care vizează transpunerea Directivei nr. 2019/1023, respectiv PLX 194/2022, transpunând astfel mecanismele de prevenție în business introduse la nivel european.

 

Am apreciat prezenţa specialiştilor în domeniul insolvenţei şi a echipei care a asigurat asistenţa tehnică la Ministerul Justiţiei în vederea transpunerii Directivei.
De acum multe companii din România pot beneficia de restructurare, înainte de a se declanşa insolvenţa. Noua lege prevede două proceduri de restructurare, respectiv acordul de restructurare şi concordatul preventiv, ambele orientate spre salvarea companiei și spre dezvoltarea businessurilor.

Dar când vorbim de pre-insolvență, să nu uităm că suntem la început. Avem nevoie, în primul rând, de o campanie de conștientizare – multe companii care se află într-o situație de dificultate la acest moment nu știu de acest beneficiu pe care îl poate aduce avertizarea timpurie.

Când vorbim de avertizare timpurie, asta înseamnă că trebuie să existe o colaborare foarte strânsă privind raportările la care sistemul bancar are acces din partea Fiscului și este important de precizat faptul că, dacă un astfel de instrument ar fi utilizat, sunt sigură că o parte din companiile care astăzi sunt în situația de a intra în insolvență, ar putea evita acest lucru.

Împreună cu Comisia de Industrii am avut săptămâna trecută o deplasare în țară și într-adevăr companiile ne-au prezentat situația economică în care se află.
Din perspectiva pre-insolvenței, este important să facem, dincolo de modificări legislative, o campanie susținută și îi invit pe reprezentanții în domeniul insolvenței să conlucrăm în acest sens pentru ca majoritatea companiilor care sunt interesate să cunoască pașii tehnici pe care ar trebui să-i urmeze.

Până la sfârșitul lunii august, potrivit situației prezentate de către Oficiul Național al Registrului Comerțului, sunt peste 4.282 de companii în insolvență, asta înseamnă că avem un trend în creștere, dacă ne comparăm cu anul trecut, și avem peste 9.598 de companii aflate în proces de dizolvare.

Avem acest proiect legislativ care a fost adoptat prin care ne-am îndeplinit un jalon care era obligatoriu prin PNRR, dar îmi doresc ca, împreună cu specialiștii în domeniu, să venim cu acele modificări care vor face această directivă transpusă mai bună”.

Oana Ozmen consideră educaţia financiară o prioritate: “Colegul meu, deputatul PNL George Tuţă, este inițiatorul proiectului legislativ privind educația financiară. La 11 aprilie va fi întotdeauna sărbătorită educația financiară. Sistemul bancar trebuie să joace un rol important în ceea ce privește educația financiară în rândul copiilor, pentru că ei sunt beneficiarii acestor programe, dar și în rândul adulților. Sunt sigură că, prin dezvoltarea educaţiei financiare, nu vom mai ajunge în situații în care să avem număr foarte mare de credite neperformante”.

Referitor la finanţarea eficienţei energetice, doamna Oana Ozmen a spus: „Parlamentul a updatat deja legislația sau, mai bine zis, a început acest proces în ceea ce privește eficiența energetică, la începutul acestei sesiuni. Proiectul meu legislativ a devenit lege, mă refer la proiectul 142/2022. De asemenea, am votat Ordonanța 32/2022 care stabilește criteriile tehnice prin care foarte multe dintre proiectele de eficiență energetică a clădirilor devin eligibile din punct de vedere al cheltuielilor.
Se dau foarte multe fonduri europene pentru eficiență energetică în contextul actual. Dar, dincolo de aceste fonduri și de a discuta despre sumele pe care le putem accesa, trebuie, în primul rând, să fim conștienți că este important ca pașii pe care trebuie să îi facem din punct de vedere legislativ trebuie să fie într-un ritm susținut.
Noi continuăm în Parlament să lucrăm la următoarele proiecte care vor amenda legislația în vigoare. Mă bucur că eficienţa energetică devine importantă, nu de alta, dar la momentul la care mi-am asumat acest rol de a prelua tema eficienţei energetice, nu se vorbea atât de mult despre ea”.

În vara acestui an a intrat in vigoare Legea care transpune mecanismele de prevenție în business introduse la nivel european prin Directiva nr. 2019/1023. Multe companii din România pot beneficia de restructurare, înainte de a se declanşa insolvenţa. Noua lege prevede două proceduri de restructurare, respectiv acordul de restructurare şi concordatul preventiv, ambele orientate spre salvarea companiei și spre dezvoltarea businessurilor. Acordul de restructurare va fi elaborat de către specialistul în restructurare, apoi va fi negociat cu creditorii, votat de aceștia și confirmat de judecătorul sindic. Concordatul preventiv presupune o cerere de deschidere a procedurii, cu efect imediat de suspendare a executărilor silite, apoi elaborarea unui plan de restructurare, negocierea și votarea acestuia de către creditori, și ulterior aprobarea lui de către judecătorului sindic.

Pe tot parcursul procesului de restructurare, antreprenorul își menține controlul asupra activitații firmei.
Procedura pre-insolvenţei se adresează IMM-urilor. În țări precum Germania, Polonia, Marea Britanie, avertizarea timpurie este utilizată că instrument de evitare a insolvenței. La rândul său băncile sunt implicate în procesul de refinanțare în această etapă.

Potrivit doamnei Ozmen, o dezbatere amplă, susținută de o campanie de informare, va face din această procedură a pre-insolvenței un instrument utilizat de companiile care trec printr-o perioada economică dificilă.

BVB | Știri BVB

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (27/01/2023)

Solicitare completare ordine de zi AGA 15(16).02.2023

ROMCARBON SA (ROCE) (27/01/2023)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) pentru S2, 2022