Update articol:
INTERVIU EXCLUSIV cu Ondrej Safar – Country Manager, Grupul CEZ în România

Ondrej Safar: ”România are nevoie de investiții semnificative în capacități de producție cu emisii reduse de carbon, de stocare a energiei, echilibrare și capacități de adaptare a rețelelor de distribuție și transport al energiei electrice”

interviu Ondrej Safar CEZ România are nevoie de investiții semnificative în capacități de producție cu emisii reduse de carbon, de stocare a energiei, echilibrare și capacități de adaptare a rețelelor de distribuție și transport al energiei electrice Ondrej Safar, Country Manager, Grupul CEZ în România
  • Ondrej Safar: ”Tranzacția este un semn de încredere și apreciere pentru potențialul de dezvoltare al României”

  • Digitalizarea și securitatea cibernetică sunt alte două priorități pentru următoarea perioadă, mai ales în contextul unui nou actor principal pe piață: prosumatorii

  • Investiția (CAPEX) în proiectul Smart Transformation planificat este de aproximativ 60 de milioane de euro, având în vedere că investiția planificată de DEO în perioada 2021-2025 este de 33 de milioane de euro

  • Ne așteptăm ca electrificarea continuă a economiei noastre locale și nivelul de prosperitate în creștere a populației să conducă la o cerere mai mare de energie electrică în anii următori

  • CEZ va investi aproape 700.000 EURO, la Reșița, în perioada 2020 – 2022, pentru o nouă centrală hidroelectrică la Breazova 2

 

România are nevoie de investiții semnificative în capacități de producție cu emisii reduse de carbon, de stocare a energiei, echilibrare și capacități de adaptare a rețelelor de distribuție și transport al energiei electrice pentru a sprijini construirea capacității de energie regenerabilă consideră Ondrej Safar – Country Manager, Grupul CEZ în România.

Ondrej Safar ne-a acordat un interviu în exclusivitate pentru financialintelligence.ro în care ne-a vorbit despre tranzacția CEZ/MIRA, planurile de viitor ale companiei și investițiile făcute în România.

La finalul lunii martie Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA) a finalizat tranzacția prin care a achiziționat activele românești scoase la vânzare de către CEZ Group. Vânzarea include în total un număr de șapte companii românesti (Distribuție Energie Oltenia, Ovidiu Development, Tomis Team, MW Team Invest, CEZ Vânzare, TMK Hydroenergy Power și CEZ România), inclusiv rețeaua de distribuție a energiei electrice, furnizarea de electricitate și cel mai mare parc eolian pe uscat din Europa, de la Fântânele – Cogealac, alături de celelalte companii. Acordul achiziției a fost semnat anul trecut, în luna octombrie, și tranzactia a fost aprobată de către Comisia Europeană – Direcția Generală de Concurență și de Consiliul Suprem de Apărare a Țării din România.

MIRA este cel mai mare administrator de infrastructură la nivel internațional și este parte din Macquarie Group, aflat în top 10 companii din Australia în funcție de capitalizarea de piață. În prezent, MIRA are în portofoliul său de investiții 12.5 GW în capacități de energie regenerabilă și 200.000 kilometri de rețele de distribuție a energiei electrice din Australia, Austria, Finlanda, Spania și Statele Unite ale Americii.

1.Cum vedeți tranzacția CEZ/MIRA în contextul tranziției energetice și acordulului Green Deal/ Planului Național de Redresare și Reziliență?

Ondrej Safar: Tranzacția este un semn de încredere și apreciere pentru potențialul de dezvoltare al României. Ne așteptăm ca electrificarea continuă a economiei noastre locale și nivelul de prosperitate în creștere a populației să conducă la o cerere mai mare de energie electrică în anii următori.

Suntem încântați să colaborăm cu Macquarie în sprijinirea dezvoltării capacității de energie regenerabilă a României pentru a contribui la satisfacerea acestei cereri. Ei au o vastă experiență în gestionarea infrastructurii esențiale de energie electrică și dețin investiții în peste 12,7 GW de capacitate de energie regenerabilă în întreaga lume.

În ceea ce privește acordul Green Deal, îngrijirea mediului a rămas una dintre prioritățile strategice ale companiei în 2020 și continuă să fie așa și în prezent. Acest lucru a fost subliniat în lumina obiectivelor noastre de dezvoltare durabilă care vor fi traduse în piloni specifici în viitorul apropiat prin strategia noastră de sustenabilitate.

2. Care credeți că este viitorul energiei în România?

Ondrej Safar: România are nevoie de investiții semnificative în capacități de producție cu emisii reduse de carbon, de stocare a energiei, echilibrare și capacități de adaptare a rețelelor de distribuție și transport al energiei electrice pentru a sprijini construirea capacității de energie regenerabilă. Ca industrie, aceasta prezintă nu numai provocări semnificative, ci și oportunități uriașe.

Digitalizarea și securitatea cibernetică sunt alte două priorități pentru următoarea perioadă, mai ales în contextul unui nou actor principal pe piață: prosumatorii. La nivelul județelor deservite de operatorul Distribuție Oltenia, în iunie 2021 am raportat un număr de aproape 2.000 de prosumeri conectați în toate cele 7 județe. Deci, viitorul se întâmplă deja.

Aceste cereri care duc la un model de distribuție descentralizat au generat în mod evident o accelerare a digitalizării, mai ales că majoritatea prosumatorilor nu sunt dispecerizabili. Trebuie să remodelăm modul în care gestionăm rețeaua pentru a asigura securitatea și continuitatea serviciului de distribuție.

3. Luați în considerare și implicarea în producția de energie în România?

Ondrej Safar: Suntem deja cel mai mare producător privat de energie regenerabilă din România și ne optimizăm constant procesele de producție în unitățile noastre. Portofoliul nostru regenerabil de 622 MW instalați, împărțit între cel mai mare parc eolian de pe uscat din Europa și sistemul hidroenergetic din Caraș Severin, contribuie semnificativ la obiectivele verzi ale României. Și urmărim cu atenție oportunitățile din piața pentru a ne menține într-o poziție de lider în sector.

4. Cum apreciați dezvoltarea procesului de liberalizare a pieței energiei/ gazelor în cadrul CEZ?

Ondrej Safar: Liberalizarea, în general, este o oportunitate excelentă pentru utilizatorii finali și, de asemenea, o provocare pentru companii de a deveni orientate spre client in mod conștient.

Atât pentru produsele de gaze, cât și pentru cele de electricitate, nevoile clienților noștri sunt cele mai importante. Proiectăm produsele și serviciile noastre pentru a fi cât mai diverse și adaptate posibil, pentru a se potrivi atât contextului actual, cât și tendințelor în curs de dezvoltare. De exemplu, înainte de pandemie, am lansat produse electrice însoțite de servicii de utilități domestice (CEZ Confort), în timp ce în ianuarie 2021, am actualizat produsul adăugând o poliță de asigurare pentru a ne proteja clienții financiar împotriva îmbolnăvirii cu COVID-19, pierderii locurilor de muncă și deteriorării echipamentelor electrocasnice (CEZ Confort Asigurat).

Indiferent de produsul sau serviciul care servește cel mai bine interesele clienților noștri, ne-am angajat să facem liberalizarea un proces lin pentru întregul nostru portofoliu. Am introdus noi canale de comunicare și am simplificat procedurile, alături de mai multe campanii de comunicare care explică clienților noștri ce, unde și cum trebuie făcut pentru a beneficia de această etapă cheie în sector.

Mai multe informații despre rezultatele noastre:

  • Rezultatele CEZ au fost la fel de bune pe cât am anticipat: peste 40.000 de formulare de acceptare ofertă, disponibile la https://www.cezinfo.ro/liberalizare/ au fost descărcate de clienții CEZ doar în ianuarie 2021, din confortul caselor lor.
  • Peste 110.000 de utilizatori au căutat și au găsit informații despre ofertele și produsele CEZ pe www.cezinfo.ro numai în ianuarie – aprilie 2021, iar site-ul oficial www.cez.ro a înregistrat peste 400.000 de utilizatori – înregistrând o creștere de aproape 200% față de 2019.
  • Furnizorul încearcă să ajungă la clienții săi pe toate canalele de comunicare, astfel încât informațiile au fost diseminate pe scară largă în rețelele sociale și trei episoade explicative dedicate liberalizării au fost postate pe YouTube.
  • Campania noastră de informare se desfășoară încă în mass-media locală și profităm de orice ocazie pentru a face din liberalizare un proces bine cunoscut și benefic clienților noștri.

5. Ce servicii inovatoare intenționați să le oferiți consumatorilor români?

Ondrej Safar: Produsele și serviciile CEZ Vânzare au fost concepute pentru a se potrivi unei game largi de categorii de clienți, inclusiv produse cu sau fără abonament lunar, servicii de urgență la domiciliu sau servicii de îmbunătățire a eficienței energetice, oferind clienților instrumentele necesare pentru a gestiona în mod optim consumul de energie.

Punem accent pe siguranța clienților noștri. De aceea, am proiectat un produs unic în sectorul energetic, care abordează foarte pragmatic două aspecte cheie pentru clienții CEZ Vânzare: sănătatea și stabilitatea locului de muncă.

Îmbunătățirea accesului clienților la soluții digitale este o altă inițiativă susținută de CEZ Vânzare. Compania lucrează constant pentru a îmbunătăți canalele de comunicare digitale, prin care clienții își pot trimite solicitările sau chiar să le rezolve cu maximă ușurință.

6. Ce așteptați de la autoritățile din sectorul energetic?

Ondrej Safar: Credem în dialog și transparență atunci când vine vorba de toți stakeholderii noștri. Rolul nostru în ecosistemul amplu a fost mai evident ca niciodată în timpul pandemiei, când electricitatea, la fel ca și serviciile medicale, a fost un pilon cheie pentru siguranță și gestionarea situațiilor de urgență. Pe măsură ce o noua eră a sectorului energetic se conturează în fiecare zi, trebuie să menținem un nivel ridicat de dialog și să împărtășim experiențele, nu numai cu autoritățile din domeniul energiei, ci cu toate părțile interesate, pentru a conduce transformarea sectorului într-unul funcțional și să nu devinim doar martorul tăcut al unei transformări care se indreapta asupra noastră.

7. Intenționați să vă implicați în proiecte de hidrogen?

Ondrej Safar: În calitate de furnizor major de energie din România, ne uităm continuu la oportunități de a reduce amprenta noastră de carbon.

8. Ce ne puteți spune despre digitalizarea serviciilor CEZ în România?

Ondrej Safar: În cadrul companiei considerăm că digitalizarea este o prioritate pe termen lung, de aceea investim resurse financiare substanțiale în această direcție. Astfel, printre cele mai importante proiecte incluse în planul de investiții pentru acest an se numără:

  • MDM + (Meter Data Management System) implementarea sa fiind finalizată până la sfârșitul anului 2021, prin cofinanțare, cu 3 milioane de euro din fonduri europene și o contribuție proprie în valoare de aproape 2 milioane de euro.
  • GIS (Geographic Information System), conceput pentru a oferi o platformă performantă pentru stocarea, analiza și prelucrarea datelor tehnice ale rețelelor electrice. Bugetul CAPEX pentru colectarea datelor de joasă tensiune este de 1,1 milioane de euro.
  • Proiectul ADMS (Advanced Distribution Management System) își propune să se alinieze conceptului de digitalizare al DEO în utilizarea eficientă a datelor, obținând sisteme integrate, capabile să monitorizeze, să analizeze, să opereze și să gestioneze rețeaua de distribuție. Sistemul AMDS este achiziționat și urmează să fie implementat prin cofinanțare, cu 6,7 milioane de euro din fonduri europene, contribuția proprie ridicându-se la aproximativ 2 milioane de euro.
  • Proiectul AMS (Sistemul de Management al Activelor) își propune să implementeze un sistem de gestionare a activelor energetice, astfel încât analiza și prioritizarea investițiilor să se facă într-un mod centralizat, transparent, pe baza datelor analitice. Sistemul AMS este achiziționat și urmează să fie implementat prin cofinanțare cu 4,9 milioane de euro din fonduri europene, contribuția proprie ridicându-se la aproximativ 2 milioane de euro.
  • Proiectul de guvernare a datelor (GD) vizează standardizarea datelor utilizate în toate sistemele, creșterea eficienței prin transferul automat de date între sisteme, permițând ulterior analiza bazată pe date de înaltă calitate.
  • Proiectul Enterprise Architecture (EA) face tranziția către SOA (System Oriented Architecture) având în vedere extinderea ecosistemului IT.
  • Proiectul Digital DEO aduce în prim plan interacțiunea digitală cu clienții și furnizorii printr-o platformă unică în care aceștia pot rezolva orice problemă legată de segmentul de distribuție a energiei electrice. Proiectul a fost demarat la sfârșitul anului 2020, platforma va fi implementată până în 2022, fiind finanțată din fonduri proprii.
  • Proiectul E-Analytics își propune să implementeze o nouă platformă care utilizează toate datele disponibile pentru a îmbunătăți calculul și previziunea CPT (consum propriu tehnologic), previziunea zilnică a energiei și identificarea furturilor de energie folosind algoritmi avansați. În acest sens, Distribuție Energie Oltenia a depus un proiect de finanțare pentru obținerea de fonduri europene în valoare totală de 2,9 milioane de euro, din care contribuție proprie de 1,4 milioane de euro.

9. Aveți în vedere dezvoltarea unei rețele proprii de stații electrice de încărcare rapidă?

Ondrej Safar: Credem că suntem unul dintre pionierii în promovarea e-mobilității în regiunea noastră și în cadrul companiei, oferind angajaților noștri și conducatorilor auto din afara companiei posibilitatea de a folosi mașini electrice / hibride în timpul călătoriilor lor de lucru, respectiv de a-și încărca vehiculele electrice gratuit în oricare dintre cele patru stații de încărcare din Pitești, Craiova, Reșița și Cogealac (județul Constanța) incepand din 2016. Tendința este, în mod evident, în creștere și are un impact clar și asupra sectorului energetic. Deci, da, într-un fel sau altul, vom face parte și din viitorul verde al sectorului auto.

10. Care au fost investițiile făcute de CEZ în România în ultimii ani?

Ondrej Safar: În 15 ani, la nivelul Distribuției Oltenia, de exemplu, am investit peste 2.800.000 mii LEI în CAPEX (din fonduri proprii) și peste 2.770.400 mii LEI reprezentând puneri în funcțiune. Investiția (CAPEX) în proiectul Smart Transformation planificat este de aproximativ 60 de milioane de euro, având în vedere că investiția planificată de DEO în perioada 2021-2025 este de 33 de milioane de euro.

Alte investiții recente includ un al doilea transformator și o pompă modernă, fabricată de Sulzer la stația de pompare Timiș Trei Ape cu un buget de investiții de aproape 3 milioane de lei. De asemenea, la Reșița, vom investi aproape 700.000 EURO, în perioada 2020 – 2022, pentru o nouă centrală hidroelectrică la Breazova 2.

Ca parte a angajamentului nostru față de oameni, am fost un investitor activ în comunitatea locală, în ciuda perioadei în schimbare cu care se confruntă toată lumea datorită COVID-19. De exemplu, în 2020, compania noastră a implementat un program solid de CSR de 3,2 milioane LEI, oferind sprijin real sistemului de sănătate, educației online și grupurilor vulnerabile.

BVBStiri BVB

MedLife S.A. (M) (27/09/2021)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 20-24 septembrie 2021

ERSTE GROUP TURBO LONG 0.10/30.80/31.30 (EBEBSTL44) (27/09/2021)

Reluare tranzactionare - ora 13:25 - Notificare Erste Group Bank AG suspendare limita variatie

EB EBS TURBO SHORT 0,1/46,5/46 (EBEBSTS36) (27/09/2021)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 28 si 29 Septembrie 2021

Turbo Long on Daimler AG (RCDAITL1) (27/09/2021)

Reluare tranzactionare - ora 12:05 - Notificare Raiffeisen Centrobank AG modificare limita variatie

ROMCAB SA (MCAB) (27/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014