Update articol:

Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea legii petrolului: “Titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane juridice drepturile dobândite și obligațiile asumate, numai cu aprobarea Guvernului la propunerea autorității competente”

Proiect: Autoritatea competentă poate refuza, din motive de siguranță națională, concesionarea și executarea de operațiuni petroliere de explorare, dezvoltare și exploatare a unui zăcământ petrolier de către persoane juridice care sunt efectiv controlate de țări terțe Uniunii Europene sau de resortisanți ai țărilor terțe Uniunii Europene

Proiect:  În cazul acordurilor petroliere în vigoare, la propunerea autorității competente, Guvernul, din motive de siguranță națională, poate aproba rezilierea acordului petrolier.”

Guvernul României vrea să adopte o Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea și completarea Legii petrolului nr.238/2004, cu modificările şi completările ulterioare. 

Actul normativ prevede că, în situația în care are loc o operațiune de preluare a controlului titularului unui acord petrolier sau are loc o schimbare în structura acționariatului cu drept de control asupra titularului, acesta are obligația să notifice autoritatea competentă, iar acordul petrolier poate să își mențină valabilitatea, să se revizuiască în noile condiții, sau să fie reziliat, după caz, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității competente.

Nerespectarea acestor prevederi are ca efect pierderea calității de titular de acord petrolier a persoanei juridice române sau străine în cauză, în situația în care acordul petrolier are mai mulți titulari, iar în situația în care acordul petrolier are un singur titular, acesta încetează de drept.

Proiectul de OUG precizează că, în lipsa transpunerii reglementărilor europene, vidul de reglementare ar putea conduce la lezarea intereselor ce țin de siguranța națională prin imposibilitatea refuzării concesionării și executării de operațiuni petroliere de explorare, dezvoltare și exploatare a unui zăcământ petrolier de către persoane juridice care sunt efectiv controlate de țări terțe Uniunii Europene sau de resortisanți ai țărilor terțe Uniunii Europene desfășurate cu afectarea securității naționale. 

Proiectul mai spune că OUG vrea să evite unele situații imprevizibile, care pot apărea prin transferul către altă persoană juridică a drepturilor și obligațiilor asumate prin acorduri petroliere, cu consecința schimbării condițiilor esențiale ale acestora, care raportat la dinamica geopolitică regională ar putea afectata siguranța națională, respectiv starea de legalitate, de echilibru și de stabilitate socială, economică și politică necesară existenței și dezvoltării statului național român ca stat suveran, unitar, independent și indivizibil, menținerii ordinii de drept, precum și a climatului de exercitare neîngrădită a drepturilor, libertăților și îndatoririlor fundamentale ale cetățenilor, potrivit principiilor și normelor democratice statornicite prin Constituție. 

Potrivit notei de fundamentare a  proiectului de OUG,  prin adoptarea prezentului proiect de act normativ se realizează, în perspectiva noilor concesiuni petroliere, consolidarea cadrului legislativ în domeniul petrolier în concordanță cu legislația comunitară în materie, cu legislația privind siguranța națională a României și cu art. 135 alin.(2) lit.d) din Constituția României.

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă: 

Articol unic – Legea petrolului nr.238/2004, publicată in Monitorul Oficial al României, Partea l-a, nr. 535 din 15 iunie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:

  1. După art.3 se introduce un nou articol, art. 31, având următorul cuprins:

 „Art. 31

(1) Autoritatea competentă poate refuza, din motive de siguranță națională, concesionarea și executarea de operațiuni petroliere de explorare, dezvoltare și exploatare a unui zăcământ petrolier de către persoane juridice care sunt efectiv controlate de țări terțe Uniunii Europene sau de resortisanți ai țărilor terțe Uniunii Europene.

(2) În cazul acordurilor petroliere în vigoare, la propunerea autorității competente, Guvernul, din motive de siguranță națională, poate aproba rezilierea acordului petrolier.”

  1. La art. 34 alineatele (1) și (2) se modifica si se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6) cu următorul cuprins:

„(1) Titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane juridice drepturile dobândite și obligațiile asumate, numai cu aprobarea Guvernului la propunerea autorității competente.

 (2) Orice transfer făcut fără aprobarea Guvernului este lovit de nulitate.

(5) În situația în care are loc o operațiune de preluare a controlului titularului unui acord petrolier sau are loc o schimbare în structura acționariatului cu drept de control asupra titularului, noile condiții se notifică autorității competente în vederea aprobării prin hotărâre de Guvern, cu respectarea alin (2) al art  31, a mențineri valabilității,  a modificării sau a rezilierii acordului petrolier, la propunerea autorității competente.

  (6) Nerespectarea prevederilor de la alin.(1) și (5) are ca efect pierderea calității de titular de acord petrolier a persoanei juridice române sau străine în cauză, în situația în care acordul petrolier are mai mulți titulari, iar în situația în care acordul petrolier are un singur titular, acesta încetează de drept”.

Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune ultimul paragraf al art. 2 alin. (2) din Directiva nr. 94/22/CE privind condiţiile de acordare şi folosire a autorizaţiilor de prospectare, explorare şi extracţie a hidrocarburilor, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 164/1994.

 

Concesionarea de operațiuni petroliere privind resursele de petrol ale statului roman este reglementată prin prevederile Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin actele normative subsecvente acestei legi.

La elaborarea acestui cadru legislativ s-a avut în vedere Directiva nr. 94/22/CE privind condițiile de acordare și folosire a autorizațiilor de prospectare, explorare și extracție a hidrocarburilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 164/1994.

Nota de fundamentare spune: “Transpunerea actului normativ comunitar s-a realizat anterior integrării României în Uniunea Europeană, astfel că la momentul realizării acestei transpuneri nu au fost transpuse și prevederile ultimului paragraf de la art. 2 alin.(2) din Directiva nr. 94/22/CE privind condițiile de acordare    și folosire a autorizațiilor de prospectare, explorare și extracție a hidrocarburilor, potrivit cărora “statele membre pot refuza, din motive de siguranță națională, să permită accesul și exercitarea acestor activități oricărei entități care este efectiv controlată de țări terțe sau de resortisanți ai țărilor terțe.

Prevederile ultimului paragraf de la art. 2 alin.(2) din Directiva nr. 94/22/CE privind condițiile de acordare și folosire a autorizațiilor de prospectare, explorare și extracție a hidrocarburilor au caracter dispozitiv, astfel că transpunerea acestora nu era obligatorie la momentul realizării acestui demers.

Totodată, raportat la prevederile Legii nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, cu modificările și completările ulterioare și luând în considerare că, în executarea programului de guvernare asumat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 22/2019 pentru acordarea încrederii Guvernului, Guvernul României are în vedere valorificarea resurselor de gaze naturale și de țiței, se impune ca pentru evitarea unor situații imprevizibile, care pot apărea în situația unui transfer către altă persoană juridică a drepturilor și obligațiilor asumate prin acorduri petroliere, cu consecința schimbării condițiilor esențiale ale acestora, care raportat la dinamica geopolitică regională să fie afectată siguranța națională, respectiv starea de echilibru și de stabilitate socială și economică necesară existenței și dezvoltării statului național român ca stat suveran, unitar, independent și indivizibil, potrivit principiilor și normelor democratice statornicite prin Constituție. 

Având în vedere îndatoririle ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice de a lua măsurile necesare pentru aplicarea legii privind securitatea națională în domeniile în care își desfășoară activitatea sau în problemele de care se ocupă și  ținând seama de faptul că Guvernul României, prin autoritatea competentă, a inițiat apel public de ofertă pentru concesionarea de operațiuni petroliere de explorare, dezvoltare și exploatare, ceea ce face iminentă negocierea și semnarea de noi acorduri petroliere, se impune  consolidare în regim de urgentă a cadrului legislativ în domeniul petrolier în concordanță cu legislația comunitară în materie, cu legislația privind siguranța națională a României și cu art. 135 alin.(2) lit. d) din Constituția României, 

În considerarea faptului că elementele de mai sus vizează interesul public, și constituie o situație de urgență și a faptului că, efectuarea oricăror acțiuni sau inacțiuni care lezează interesele economice strategice ale României, cele care au ca efect periclitarea, gestionarea ilegală, degradarea ori distrugerea resurselor naturale, precum și monopolizarea ori blocarea accesului la acestea, cu consecințe la nivel național sau regional poate afecta siguranța națională, constituie o situație extraordinară care raportată la prevederile art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată nu poate fi amânată”.

ExxonMobil vrea să iasă din proiectul exploatării gazelor din Marea Neagră și caută cumpărător pentru participația sa.

Exxon Mobil şi OMV Petrom explorează blocul de mare adâncime Neptun din Marea Neagră, unde rezultatele preliminare au indicat rezerve de 42-84 de miliarde de metri cubi de gaze (România consumă 11 miliarde pe an), însă companiile au amânat decizia de a merge mai departe cu etapa de extracţie.

Exxon Mobil a anunţat  că vrea să renunţe la mai multe active din întreaga lume, vânzând zăcăminte de gaze şi ţiţei în valoare de până la 25 de miliarde de dolari în Europa, Asia şi Africa, potrivit Reuters.

 

Lukoil PJSC, MOL Oil and Gas PLC, Black Sea Oil &Gas şi Cox LLC – interesate de partea Exxon din Marea Neagră

BVB | Știri BVB

INFINITY CAPITAL INVESTMENTS S.A. (INFINITY) (31/07/2025)

Decizie ASF nr. 732/31.07.2025 - aprobare document oferta publica de cumparare actiuni INFINITY

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (31/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) - Semestrul 1 2025