Guvernul a aprobat ieri o ordonanţă de urgenţă cu privire la susţinerea marilor consumatori de energie, aceasta fiind o modificare a ordonanţei care permitea susţinerea a 15 ramuri din industrie, a declarat ministrul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, la finalul şedinţei de guvern.
“Am aprobat o ordonanţă de urgenţă cu privire la susţinerea marilor consumatori de energie. Este vorba de modificarea ordonanţei 81 aprobată anul trecut în decembrie. O ordonanţă care permitea susţinerea a 15 ramuri din industrie. Repet, deci producătorii români care au angajaţi direct şi indirect peste 100.000 de salariaţi, unde exista un risc foarte mare de relocare. Vă reamintesc, şi nu vreau să se uite acest lucru, că prin Ordonanţa 114 guvernul PSD practic a aruncat în aer piaţa de energie electrică şi gaze naturale, iar preţul energiei electrice a crescut foarte mult, scăzând puternic competitivitatea industriei româneşti. Practic, companii mari precum Sidex Galaţi, Alro Slatina şi mulţi alţii s-au trezit puşi în imposibilitatea de a mai face faţă presiunii preţului energiei electric”, a afirmat Popescu, citat de Agerpres.
Ministrul Economiei a subliniat că schema de stat pe care a propus-o în decembrie 2019 a fost aprobată de Comisia Europeană. Aceasta a fost transpusă din nou în ordonanţă de urgenţă în legislaţie, urmând să fie publicat caietul de sarcini şi ghidul solicitantului prin ordin al ministrului în termen de două zile de la publicarea în Monitorul Oficial a ordonanţei şi demararea procedurii de oferire a acestui ajutor de stat. “Practic, putem spune că am adus din nou competitivitate în industria românească. Am salvat câteva sute de locuri de muncă. Am salvat industria românească de o guvernare care nu a făcut decât să mărească preţul energiei electrice”, a mai spus Virgil Popescu
La inițiativa Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri în ședința de Guvern, în urma autorizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană, a fost aprobată o Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2019 pentru modificarea și completarea OUG a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor Publice, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, precum și pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice.
Conform Ministerului Economiei, aprobarea acestei ordonanțe vine în contextul în care, de la instituirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, consumatorii finali de energie electrică din România s-au confruntat cu costuri în creștere ale consumului de energie electrică cauzat de transferul costului dioxidului de carbon în prețul electricității. Consecințele acestor creșteri ale costurilor au fost resimțite în special de consumatorii industriali energointensivi, cărora le-a fost periclitată în mod semnificativ competitivitatea pe piața internă europeană și le-a fost afectată poziția pe piața concurențială mondială, riscul iminent fiind relocarea acestora.
Mai mult, conform prevederilor Directivei UE 2018/410 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 martie 2018 de modificare a Directivei 2003/87/CE în vederea rentabilizării reducerii emisiilor de dioxid de carbon și a sporirii investițiilor în acest domeniu și a Deciziei (UE) 2015/1814 (Directiva EU ETS), statele membre pot utiliza o parte din veniturile obținute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră atribuite statelor membre. Astfel, Comisia Europeană a recunoscut impactul pe care emisiile indirecte îl au asupra prețului energiei și asupra competitivității industriei energointensive din Europa, sens în care a permis statelor membre să ofere compensații pentru emisiile indirecte și această compensare este deja aplicată de peste 10 state membre.
La nivelul României, a fost adoptată Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră într-un mod eficient din punct de vedere economic, dar și pentru creșterea nivelului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, astfel încât să contribuie la obținerea unor niveluri de reducere considerate necesare din punct de vedere științific pentru a evita schimbări climatice periculoase.
Astfel, se implementează și la nivelul României o schemă de ajutor de stat sub formă de subvenție directă, pentru consumatorii electro-intensivi pentru compensarea costurilor cu emisiile de gaze, transferate în prețul electricității, după modelul aplicat în alte State Membre, potrivit Ministerului.
Ca urmare a îndeplinirii procedurii de notificare și analizării de către Comisie a măsurii aprobată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2019, schema de ajutor de stat a fost autorizată de forul comunitar în data de 08.05.2020. Totodată, ulterior autorizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană a fost necesară modificarea OUG nr. 81/2019, astfel încât prevederile acesteia să fie în concordanță cu Decizia Comisiei Europene nr. C(2020) 3146 final din 8.05.2020.
Măsurile propuse prin prezentul act normativ permit păstrarea competitivității firmelor din România în raport cu ceilalți competitori din spațiul european și din afara acestuia. Măsura contribuie astfel la menținerea competitivității produselor din sectoarele energointensive și permite păstrarea competitivității întreprinderilor atât în raport cu ceilalți competitori din afara spațiului european, care nu au instituit o schemă de comercializare ETS, cât și în raport cu ceilalți competitori din Statele Membre ale Uniunii Europene, care au acordat deja astfel de măsuri financiare marilor consumatori de energie. De asemenea, schema contribuie la prevenirea efectului social negativ provocat de restrângerea activității industriale din cauza pierderilor de competitivitate, în urma creșterii prețului energiei electrice, adică păstrarea celor aproximativ 200.000 de locuri de muncă directe si indirecte din industriile afectate.
Totodată, se elimină riscul de relocare cu efect imediat în menținerea gradului de ocupare a forței de muncă, limitarea șomajului, păstrarea forței de muncă cu grad înalt de calificare în sectoarele industriale respective.