Operațiunea Alibaba, gigantul chinez de comerț electronic, din Liège face obiectul unui control sporit al securității.
Politicienii belgieni încep să-și facă griji că un proiect chinez masiv de pe aeroportul din Liège, în sudul țării, are mai mult legătură cu spionajul decât cu avioanele, potrivit Politico.
Membrii parlamentului țării discută dacă China încearcă să ofere spionilor un punct de sprijin mai ferm în Europa printr-un centru logistic de referință construit de gigantul de comerț electronic Alibaba.
Investiția de 100 de milioane de euro a Alibaba a fost binevenită mult timp în Belgia ca o modalitate de a ajuta la reînvierea economiei aflate în dificultate în regiunea valonă de limbă franceză. Centrul de transport de mărfuri și colete, pe 220.000 de metri pătrați închiriat pe aeroport, este de așteptat să devină operațional în acest an.
Cu toate acestea, starea de spirit în ceea ce privește China se înrăutățește în UE, pe fondul sancțiunilor obligatorii și boicotărilor împotriva produselor europene de către consumatorii chinezi.
“Ar trebui să ne dăm seama că Alibaba nu este doar un simplu operator privat, ci un agent al Partidului Comunist Chinez, sub ordinele regimului, de exemplu în represiunea minorității uigure prin intermediul software-ului său de recunoaștere facială”, a spus Samuel Cogolati, un membru al partidului Green Ecolo din parlamentul belgian.
“Trebuie să regândim … controlul asupra acestor giganți digitali și să analizăm aceste investiții chinezești, fără naivitate. Trebuie să deschidem ochii, să garantăm securitatea, libertățile de bază și să protejăm datele personale ale cetățenilor belgieni”, a declarat el pentru POLITICO.
La o ședință a comisiei parlamentare de justiție săptămâna trecută, Cogolati l-a presat pe ministrul justiției belgiene Vincent Van Quickenborne cu privire la această chestiune. Și ministrul părea destul de îngrijorat, susține POLITICO.
“Ofițerii de informații chinezi ar putea avea acces la zone sensibile și sigure ale aeroportului … Importanța economică viitoare a aeroportului din Liège pentru China nu poate fi subestimată”, a spus liberalul flamand, potrivit rapoartelor de presă belgiene despre întâlnire. „Alibaba va trebui, de asemenea, să se supună aparatului de securitate chinez în cazul în care acesta dorește să aibă acces la datele comerciale și personale potențial sensibile deținute de Alibaba în legătură cu activitățile sale din Liège.”
Nici Van Quickenborne, nici Alibaba nu au răspuns la solicitările de comentarii din partea POLITICO.
Ambasada Chinei în Belgia a respins ferm acuzațiile.
„Unii parlamentari, instituții și mass-media din Belgia … au suspectat fără temei că proiectul logistic al Alibaba de pe aeroportului Liège au legătură cu activitățile de spionaj ale guvernului chinez și reprezintă o amenințare la adresa vieții private și a securității naționale a cetățenilor”, se arată într-un comunicat. Cerințele prevăzute de legea națională de informații din China, a adăugat Ambasada, „respectă și protejează drepturile omului”
Beijingul și Bruxellesul par acum că încearcă să netezească relațiile la nivel ministerial. La începutul săptămânii, ministrul chinez de externe Wang Yi a discutat cu omologul său belgian, Sophie Wilmès, și a cerut Belgiei să „joace un rol constructiv în UE” și „să promoveze dezvoltarea pe termen lung și constantă a relațiilor China-UE”.
“Belgia este inima Europei și a fost mult timp o punte pentru schimburile între China și Europa”, a adăugat Wang.
Valonia cunoaște foarte bine valoarea acestei legături , deoarece Liège a beneficiat deja enorm de prezența Alibaba. Potrivit unui purtător de cuvânt al aeroportului orașului, transportul de mărfuri a crescut de la 9 milioane de colete în 2018 la 362 de milioane de colete în 2019 și 548 de milioane anul trecut, în principal datorită Alibaba și filialei sale Cainiao Smart Logistics Network.