Update articol:

Producătorii de maşini au fost puternic afectați de o lipsă globală de cipuri – iată de ce

https://pixabay.com/ https://pixabay.com/
  • Cererea pentru aceste cipuri a crescut în timpul pandemiei coronavirusului, pe măsură ce oamenii au cumpărat console de jocuri, laptopuri și televizoare pentru a-i ajuta să treacă prin blocajele generate de COVID
  • Acum, multe dintre aceste produse – inclusiv anumite laptopuri Chromebook și console de generația următoare, cum ar fi Xbox Series X și PlayStation 5 – s-au epuizat sau sunt supuse unor perioade lungi de livrare
  • Acesta este doar unul dintre factorii care au determinat cererea de semiconductori, dar pe măsură ce oferta încearcă să țină pasul, industria auto care depinde de cipuri a fost afectată în mod deosebit

Cipurile de siliciu sunt esența vieţii lumii obsedată de tehnologie în care trăim, dar astăzi livrările sunt reduse, scrie CNBC.

Cererea pentru aceste cipuri sau semiconductori a crescut în timpul pandemiei coronavirusului, pe măsură ce oamenii au cumpărat console de jocuri, laptopuri și televizoare pentru a-i ajuta să treacă prin blocajele generate de COVID.  Acum, multe dintre aceste produse – inclusiv anumite laptopuri Chromebook și console de generația următoare, cum ar fi Xbox Series X și PlayStation 5 – sunt epuizate sau sunt supuse unor perioade lungi de livrare.

Acesta este doar unul dintre factorii care au determinat cererea de semiconductori, dar pe măsură ce oferta se luptă să țină pasul cu cererea, industria auto care depinde de cipuri a fost afectată în mod deosebit.

“Am văzut pe termen scurt că industria auto a fost afectată puternic”, a declarat Bryce Johnstone, director de marketing al segmentului auto la proiectantul de cipuri Imagination Technologies, pentru CNBC prin e-mail. „Acest lucru provine din metodologia de producție «just-in-time» (n.n. exact la momentul potrivit) și din lanțurile lor de aprovizionare incredibil de complicate.”

Producătorii de masini folosesc semiconductori în orice, de la servodirecție și senzori de frână, la sisteme de divertisment și camere de parcare. Cu cât sunt mai inteligente mașinile, cu atât folosesc mai multe cipuri.

„Dacă cipul care alimentează cadranele auto sau frânarea automată sunt întârziate, atunci la fel va fi și restul vehiculului”, a spus Johnstone.

Uzine auto închise

Gigantul american de automobile General Motors a anunțat, miercuri, că închide trei fabrici și încetinește producția la a patra din cauza penuriei de semiconductori. Producătorul de automobile din Detroit a declarat că acest lucru ar putea duce la ratarea obiectivelor sale pentru 2021.

“În ciuda eforturilor noastre de atenuare, deficitul de semiconductori va avea impact asupra producției GM în 2021”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei într-un comunicat.

„Aprovizionarea cu semiconductori pentru industria auto globală rămâne foarte fluidă”, conform GM, precizând: „Organizația noastră pentru lanțul de aprovizionare lucrează îndeaproape cu baza noastră de aprovizionare pentru a găsi soluții pentru cerințele de semiconductori ale furnizorilor noștri și pentru a atenua impactul asupra GM.”

Mulți alți producători de autoturisme au suspendat producția în ultimele săptămâni. Principala uzină Honda din Marea Britanie din Swindon a fost închisă câteva zile luna trecută din cauza lipsei de cipuri. În altă parte, Ford și Volkswagen au închis, de asemenea, fabricile sau au întrerupt producția în timp ce așteaptă aprovizionarea cu cipuri.

Ford a declarat în ianuarie că închide o fabrică în Germania timp de o lună, în timp ce Volkswagen a declarat în decembrie că va produce cu 100.000 de mașini mai puțin în acest trimestru ca urmare a penuriei de cipuri.

Vorbind despre lipsa de cipuri la Forumul de Davos, pe 25 ianuarie, CEO-ul VW, Herbert Diess, a declarat: „Trebuie să ne asigurăm că piețele și lanțurile de aprovizionare rămân intacte”.

Balans în cerere; timpi de livrare lungi

Falan Yinug, director la Asociația Industriei Semiconductorilor, declară că deficitul de cipuri din industria auto este în mare parte rezultatul creșterilor substanțiale ale cererii din cauza pandemiei și a utilizării crescute a semiconductorilor în vehiculele avansate.

“Evenimentele care au condus la deficitul actual de cipuri auto au început în al doilea trimestru al anului 2020, când producătorii de automobile au redus producția și achizițiile de cipuri pe măsură ce virusul s-a răspândit pe tot globul”, a scris Yinug.

În același timp, producătorii de cipuri au înregistrat o cerere ridicată de semiconductori folosiți pentru a sprijini asistența medicală la distanță, munca la domiciliu și învățarea virtuală, care erau necesare în timpul pandemiei, potrivit Yinug.

“În lunile care au urmat, cererea pentru semiconductori auto a crescut mult mai repede decât s-a anticipat”, a spus Yinug.

„Scăderea clară a creșterii lunare a vânzărilor de la an la an (YoY) pentru cipurile specifice aplicațiilor utilizate pe piața auto a fost bruscă și precipitată în martie și aprilie, când pandemia închidea fabricile auto la nivel global. La fel de pronunțată a fost recuperarea rapidă a vânzărilor în trimestrul III și IV. De fapt, vânzările lunare pe trimestrul IV au revenit, pentru a fi din nou pozitive. ”

Industria semiconductorilor a încercat să accelereze producția, dar Yinug a spus că dezechilibrul cerere-ofertă nu poate fi remediat prin simpla apăsare a unui comutator.

„Realizarea unui semiconductor este unul dintre cele mai complexe procese de fabricație”, a spus el. „Termenele de livrare de până la 26 de săptămâni sunt norma în industrie pentru a produce un cip finit. Majoritatea analiștilor din industrie consideră că actuala lipsă de aprovizionare pe termen scurt se va diminua în următoarele luni, pe măsură ce oferta se ajustează pentru a satisface cererea”.

Hermann Hauser, cofondatorul proiectantului britanic de cipuri Arm, a declarat pentru CNBC că industria auto a fost cea mai afectată, deoarece este „extrem de conștientă de costuri”.

„Atunci când industria cipurilor decide dacă ne alocăm capacitatea pentru industria auto, industria telecomunicațiilor sau industria serverelor, este o decizie ușoară”, a spus el, adăugând: „Se merge pe industria serverelor, deoarece marjele lor brute sunt mult mai bune. De aceea, industria auto se află într-o poziţie deosebit de dificilă”.

Hauser a spus că nu există suficientă concurență pe piața producției de semiconductori, subliniind faptul că are un indice Herfindahl-Hirschman foarte mare, care măsoară concentrarea pieței într-o anumită industrie. Se calculează prin ajustarea cotei de piață a fiecărei companii care concurează pe o piață și apoi adăugarea cifrelor rezultate.

De exemplu, producătorii de cipuri s-au luptat pentru a construi cele mai mici cipuri posibile de-a lungul anilor, dar doar câteva companii pot crea noile cipuri de cinci nanometri (sau 5 nm) la nivel comercial.

„Samsung și TSMC sunt singurele două companii de semiconductori din lume care au un proces de lucru de 5nm”, a spus el. „Este o concentrare prea mare.”

Unul dintre motivele pentru care există atât de puține fabrici de producere a cipurilor de 5nm este că sunt scumpe, potrivit Hauser. A construi ceva atât de mic necesită echipamente hi-tech care nu sunt ieftine.

Fabrici în expansiune

Newport Wafer Fab din South Wales, cea mai mare fabrică de cipuri din Marea Britanie, a strâns peste 50 de milioane de lire sterline (68 de milioane de dolari) în ianuarie pentru a încerca să remedieze lipsa globală de aprovizionare cu semiconductori.

Președintele Newport Wafer Fab, Drew Nelson, a declarat că cererea a „crescut absolut” în ultimele trei luni, alimentată atât de lipsa globală, cât și de creșterea mașinilor electrice.